Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Dixo

Re:Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Berichtdoor Dixo » 10 Nov 2012, 00:05

retep schrijft:
Zo word het onbeperkt oldtimer rijden dan alleen voor de rijken weggelegd, en die hebben juist geld zat, dus een waardeloos idee.

Da's waar, werd even getriggerd door de E-type posting van gisteren...

Doe dan maar een Mini Cooper non-S en een Jag XJ Series 2 :) Maakt het rijtje net wat goedkoper ;)

retep

Berichtdoor retep » 10 Nov 2012, 00:09

Quink schrijft:
retep schrijft:
maar dan wil ik wel onbeperkt kunnen rijden.

Dan moet je ook niet zeuren en gewoon MRB betalen.

je gaat toch ook geen klanten je restaurant inlokken met gratis worst, en als ze eenmaal aan tafel zitten ze de rekening presenteren? Maar goed, de een denkt er zo over, de ander weer anders, daarom vind ik dat kwarttarief een mooie middenweg.
Btw, we leven in een maatschappij waarin we voor een vast bedrag onbeperkt willen eten, bellen, internetten, etc etc, dus waarom niet onbeperkt oldtimer rijden?

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Nov 2012, 00:10

Dixo schrijft:
retep schrijft:
Zo word het onbeperkt oldtimer rijden dan alleen voor de rijken weggelegd, en die hebben juist geld zat, dus een waardeloos idee.

Doe dan maar een Mini Cooper non-S en een Jag XJ Series 2 :) Maakt het rijtje net wat goedkoper ;)

Doe mij maar een nieuwe Range Rover Tdv8 en een Aston Martin. Kan mij die mrb nou schelen. :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

retep

Berichtdoor retep » 10 Nov 2012, 00:15

Edward schrijft:
Dixo schrijft:
retep schrijft:

Doe mij maar een nieuwe Range Rover Tdv8 en een Aston Martin. Kan mij die mrb nou schelen. :P :P

Tja, als je zoveel poen hebt, dan moet de mrb ook geen probleem meer zijn.

Dixo

Berichtdoor Dixo » 10 Nov 2012, 00:21

Ach, een vroege Tdv8 is net zo duur als een onder handen genomen 110 LHD CSW. En Aston Martin heeft ook best een aantal betaalbare klassiekers. Of die kleine stadsauto die ze grotendeels bij Toyota weghalen ;)

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 10 Nov 2012, 08:09

retep schrijft:
Edward schrijft:
Dixo schrijft:
retep schrijft:

Tja, als je zoveel poen hebt, dan moet de mrb ook geen probleem meer zijn.

Zucht... Is het misschien wel eens bij je opgekomen dat er ook mensen zijn die niet zoveel poen hebben, maar gewoon zo hard werken dat ze zoveel poen verdienen........
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2012, 09:34

retep schrijft:
Wat heet goedkoop vervoer? een oldtimer vergt gewoon meer onderhoud, dus is die vrijstelling vd mrb gewoon ter compensatie voor het extra onderhoud. Ik geef dan aan best een beetje mrb te willen betalen, maar dan wil ik wel onbeperkt kunnen rijden. slechts 3% van ons wagenpark is een oldtimer, maar daarvan zal zeker 2/3 in een garage staan en nauwelijks mee gereden worden, dus blijft er welgeteld 1% over dat regelmatig tot dagelijks rondrijd, so big deal.

Jij wil vooral ZELF voordelig uit zijn...Dat de overheid het onderhoud van jouw keuze voertuig compenseren zou is natuurlijk van de zotte..... Dan zou elke landrover minder belasting moeten betalen omdat ie meer kost in onderhoud dan een golfje....absurd natuurlijk

Jij kies er voor om een oldtimer te kopen, je doet dat om belasting te ontduiken, dat is legaal, maar niet zoals de overheid de vrijstellingsregeling bedoeld heeft, en dus doet de overheid daar wat aan.

Er wordt geopteerd een 60 dagen kaart idee te hanteren, dat is prima voor de mensen die een oldtimer voor hobby en liefhebberij hebben, want die kunnen er dan wel mee rijden zonder veel te betalen voor het bezit. De "liefhebber" die goedkoper denkt te rijden mag dan net als alle andere onbeperkt rijdenden weggebruikers gewoon meebetalen aan belasting... volledig terecht in mijn optiek.

Dat het om slechts 3% waar jij dan makkelijk 1% van maakt van het wagenpark gaat, is reden te meer om weinig tot geen rekening te houden met die 1%, das een minderheid, en minderheden hebben weinig in te brengen in de democratie
gone

tim

Berichtdoor tim » 10 Nov 2012, 09:44

Mocht ik ooit nog eens een spare rib restaurantje beginnen, dan maar niet in de woonplaats van retep..
Anderzijds, als dat huis naast hem nou eindelijk eens vrijkomt, ga ik in de plantjes .
Dan sluit ik een deal dat ik voor een vast bedrag onbeperkt stroom ga afnemen.
En ik ben gek op plantjes, heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel plantjes, dus ook heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel Kwattjes.
Maar wel voor een vast bedrag hoor, want eerlijk is eerlijk..

De logica van sommige mensen is beyond repare.
Sommige belanden in Adam, op de redactie van de telegraaf bijvoorbeeld.
Afdeling vormgeving hoofdpagina.
Bij hun is het iedere dag 5 December..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 10 Nov 2012, 10:14

retep schrijft:
Ik zie liever een regeling waarbij elke oldtimer een vast bedrag betaald.
Ik noem maar wat, tot 1500kg 200 euro per jaar, vanaf 1500kg 400 euro per jaar.

Ander idee: Alleen vrijstelling voor 1 klassieker als er ook een MRB-plichtige auto op je naam staat, desnoods met als toevoeging 'in de zelfde gewichtscategorie'. Dit laatste om te voorkomen dat mensen een 10 jaar oude Panda als MRB-plichtige auto ongebruikt neer zetten.

Als het de overheid tenminste echt te doen is om 'nep-klassiekers' geen misbruik te laten maken van de MRB vijstelling voor 'echte klaasiekers'. Maar ik vrees dat het hier gewoon gaat om geld binnenharken anders hadden ze in het plan wel meer nuance aangebracht. Maar goed, wellicht wordt het plan het komend jaar nog genuanceerder uitgewerkt.

Als je aan de hobby van het (onder)houden van een klassieker begint dan weeg je in de kosten van je hobby mee dat je geen MRB betaald. Als de overheid dan halverwege de wedstrijd de spelregels aanpast is dat niet netjes. Voor veel mensen wordt daarmee hun hobby onbetaalbaar en dat doet pijn.

tim

Berichtdoor tim » 10 Nov 2012, 11:09

Dat de overheid de koers veranderd aangaande de MRB, daar is al heel veel over geschreven mat alle bijbehorende onderbouwingen.
Maar de redenering dat een overheid maar rekening moet gaan houden met de individuele kentekeneigenaar qwa aanpassing MRB rekening, omdat het onderhoud hoger ligt dan het gangbare, is wel mi zeer apart.
Dus als ik een groter huis wens met bijbehorend gasverbruik en installatie met krachtigere en dus duurdere vervangingsonderdelen, moet m'n OZB aanslag maar verminderd worden?
Retep laat zien waar het hem werkelijk om te doen is, namelijk doodgewoon niet willen betalen, lekker goedkoop uitzijn.
Is het niet linksom , dan maar rechtsom, ongeacht de onderbouwing.
Want ja, als je rijk bent, is dat per definitie een reden om (meer) te betalen.
Maar volgens mij verslijten de banden van een rangerovereigenaarwassenaarbewoner net zoveel asfalt (met de bijbehorende herstelrekening)als mijn range rover die ik niet heb..

Een ieder maakt z'n eigen keuzes, sta dan ook in voor de gevolgen.
Laat onverlet dat de overheid in deze op z'n minst twijvelachtig bezig is.
Maar bestrijd dat dan met vasthoudende argumenten, niet met een "om het even" mentaliteit.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Kroeg”