Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Gerben van Buuren

Re:Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Berichtdoor Gerben van Buuren » 30 Okt 2012, 08:08

Hallo,

Het argument 'uit milieu overweging' zonder enige toelichting op dit moment stoort mij nog het meest. Natuurlijk, per gereden km zijn onze oudjes niet echt schoon, maar juist omdat het oudjes zijn rijden we daar weinig mee en valt m.i. de milieubelasting per auto daardoor wel mee. Als ik niet met de Landrover 110 V8 uit 1983 rijd, dan rijd ik in een Disco TDI 2002, dat is ook niet echt schoon...

Zeg dan gewoon dat je meer geld wilt ophalen, dat lijkt mij een eerlijker overweging. En ja, ik hoop van ganser harte op enige verfijning van deze regeling.

We willen toch ook voor ons nageslacht oude auto's blijven behouden zoals we ook oude schilderijen bewaren voor de toekomst? Als de belasting zonder enige uitzondering wordt ingevoerd zal binnen een paar jaar waarschijnlijk een deel van onze geliefde en steeds zeldzamer wordende schat snel op de schroothoop verdwijnen omdat het niet meer te betalen is naast het onderhoud.
:(

Groet,

Gerben.
One live, live it, if you can!

Administratie uitbesteden / ondersteuning? www.akvb.nl

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 30 Okt 2012, 08:21

Ik heb er nog een nachtje over geslapen en me bedacht dat het kwart-tarief misschien wel het eerlijkst zijn. Zou ik ook wel mee kunnen leven. Iedereen moet een bijdrage leveren.

Wat ik niet snap is dat die pleuris-VVD wel de 130km/u erdoorheen heeft gedrukt in Rutte2, terwijl elke gek weet dat dit veel schadelijker is voor het miljeu. Ik snap het natuurlijk wel, geen makkelijkere manier om meer accijns binnen te harken.

Nog steeds weet de overheid niet te bezuinigen, het is vooral meer binnen halen. Als wij thuis niet uitkomen met het geld kan ik ook niet steeds mijn werkgever vragen om meer salaris. Die zal me steeds minder serieus nemen.

iemand een architect nodig?

R1200C

Berichtdoor R1200C » 30 Okt 2012, 08:42

TomVooges schrijft:
Ik heb er nog een nachtje over geslapen en me bedacht dat het kwart-tarief misschien wel het eerlijkst zijn. Zou ik ook wel mee kunnen leven. Iedereen moet een bijdrage leveren.

Wat ik niet snap is dat die pleuris-VVD wel de 130km/u erdoorheen heeft gedrukt in Rutte2, terwijl elke gek weet dat dit veel schadelijker is voor het miljeu. Ik snap het natuurlijk wel, geen makkelijkere manier om meer accijns binnen te harken.

Nog steeds weet de overheid niet te bezuinigen, het is vooral meer binnen halen. Als wij thuis niet uitkomen met het geld kan ik ook niet steeds mijn werkgever vragen om meer salaris. Die zal me steeds minder serieus nemen.

Denk dat dit niet uit de koker van de VVD komt...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 30 Okt 2012, 08:48

Zie er ook wel een voordeel in: terug normale prijzen voor een oude Land Rover.

tim

Berichtdoor tim » 30 Okt 2012, 08:58

R1200C schrijft:

Nee, wellicht niet, maar ze gaan er wel mooi mee accoord.
Wat is de waarde dan waard die je claimde?
Geen drol.

Dit land kost ieder jaar X hoeveelheid geld.
Links om of rechts om, dat dient betaald te worden.
Hoe maakt uiteindelijk niets uit, telkens blijkt dat weer.
Absolute fictie die je bedrijft om te stellen dat er verschillen zijn, op de lange termijn gezien.

We subsidieeren een opera kaartje, want dat is politiek correct.
De rijdende variant, daar hebben we effe geen boodschap meer aan.
Want het aantal bezoekers loopt ietwat te hoog op.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Okt 2012, 09:31

R1200C schrijft:
TomVooges schrijft:

Als het niet direct uit de VVD-koker komt dan wel indirect.

Wel de 130 km/u van Melanie Schultz van Haegen Maas Geesteranus maar geen kilometerbeprijzing en nog steeds geen serieuze inzet om het OV te verbeteren.

Maar goed, zonder kilometer-beprijzing gaat het belastingvrij roethoesten met geimporteerde net op de rand belastingvrije auto's steken. Vooral daar deze auto's althans voor een deel ook nog eens op de rand van de regelgeving balanceren en voor en ander deel er echt uitzien als wegwerp-mobielen.

Met kilometer-beprijzing is een eerlijke hobbyist beter af, en is de veelrijder de klos, maar die veelrijder is ook diegene waarvoor er 2x7 banen asfalt langs de Utrechtse stadsrand gelegd moet worden. Met een kilometerbeprijzing krijg je een heel liberaal principe: de gebruiker betaalt (en wat mij betreft: wie harder rijdt betaalt meer).

Groeten MarcS

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 30 Okt 2012, 10:22

Oehh, ik kan me hier zo boos over maken. Vorige week meldt Atsma (VVD) nog dat de oldtimer-regeling gewoon blijft. Ik ben een juridische leek, maar kan je niet gewoon op het politiebureau aangifte doen van onbekwaam bestuur?

Er zal vast wel een discussie op gang komen over het al dan niet profiteur-zijn omdat je oldtimer rijdt; maar ik kan voor mijzelf zeggen dat ik los van de aanschaf ruim 20.000 euro aan mijn auto heb uitgegeven, waarbij het over het grootste deel gewoon btw is betaald, de rest tweedehands was.

En wat is mijn auto straks waard? 750 euro?

iemand een architect nodig?

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 30 Okt 2012, 10:48

Eigenlijk is dit een heel mooi voorbeeld voor in de schoolboeken van hoe het werkt in onze parlementaire-coalitie-democratie.

Hier moet de 1 wat toegeven en daar de ander.

Overigens als je denkt dat dit idee vanuit de VVD komt, moet je toch nog even beter gaan lezen en nadenken.Dit is een typisch voorbeeld van een overwinning van een PvdA standpunt. VVD gaat hiermee accoord en haalt op een ander vlak zijn punt weer binnen.

Bedenk trouwens wel dat het in het totaal waarschijnlijk niets uitmaakt, jammer is alleen dat dit onze hobby dreigt te treffen, maar ja, wij zouden ons waarschijnlijk weer niet drukmaken wanneer er milieuheffing werd voorgesteld op vliegtuigbrandstof of vaarbelasting werd voorgesteld.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Okt 2012, 11:07

TomVooges schrijft:
Oehh, ik kan me hier zo boos over maken. Vorige week meldt Atsma (VVD) nog dat de oldtimer-regeling gewoon blijft. Ik ben een juridische leek, maar kan je niet gewoon op het politiebureau aangifte doen van onbekwaam bestuur?

Er zal vast wel een discussie op gang komen over het al dan niet profiteur-zijn omdat je oldtimer rijdt; maar ik kan voor mijzelf zeggen dat ik los van de aanschaf ruim 20.000 euro aan mijn auto heb uitgegeven, waarbij het over het grootste deel gewoon btw is betaald, de rest tweedehands was.

En wat is mijn auto straks waard? 750 euro?

Ik vrees dat je wel een punt hebt maar geen been hebt om op te staan. Er worden op heel veel meer punten bestaande en/of verworven rechten met een pennestreek geschrapt.

Voor de hypotheekrente-aftrek is er een zeer adequate overgangsregeling, en daar is/was al jaren te zien dat zich een onhoudbaar monstrum aan het ontwikkelen was.

Wat betreft bijv. AOW en pensioenen is het al een stuk hufteriger. Ook daar is weliswaar al enige tijd duidelijk dat er problemen aan het groeien zijn maar deze groei is al langer duidelijk en bovendien zijn de werkelijke problemen hier een stuk kleiner als in de ons omringende landen (bovendien is er door oa premie-vrije pensioenen jarenlang door met name de werkgevers uit de ruif meegegeten). Desondanks is er nu reeds (en dus niet straks) een groep mensen die niet alleen gekort zijn op hun pensioen maar waar ook van de AOW-uitkering 5% wordt gestolen. Ik gebruik met opzet dit "gestolen", want 1º als je eenmaal van AOW en pensioen geniet is er weinig meer te repareren en 2º al deze pensionado's werd jarenlang voorgehouden dat ze XXXX euro AOW+toeslagen en YYYY euro pensioen zouden krijgen.

Werkeloosheids-uitkeringen is net zo iets (los van de vraag of zulke uitkeringen de goede prikkel geven) heb je jaren een "verzekerings"premie betaald en gaat het economisch zwak dan is je verzekering ineens niks waard.

Aan de andere kant: De exhibitionistische zelfverrijkers, ook die in de semi-overheids kringen blijven omgegeneerd hun zakken vullen. Zie bijv. http://www.telegraaf.nl/binnenland/12999557/__Nog_meer_geld_Amarantis-baas__.html : Een kwart miljoen vertrekpremie en anderhalve ton om een pensioengat te dichten. Er wordt dus zoals altijd met meer maten gemeten en gehaald waar het het makkelijkste gaat.

Het schrappen van de belastingvrijheid van Old-Timers is in dit licht slechts een rimpeling.
De belastingvrijheid was nooit een "recht" in de betekenis van "Na X jaar bent u van de MRB af", maar een gunst omdat geacht werd dat een Old-Timer weinig kilometers zouden rijden.
Hier treedt dan ook de scheefgroei op: Enerzijds de veel-kilometer-rijdende Old-Timers en de Old-Timers die nauwelijks deze naam nog verdienen, en anderzijds zijn er de weinig rijdende mensen die niet in de "prijzen" vallen. Eigenlijk was de belastingvrijheid (net als het camper-tarief) een grove kilometerbeprijzing.
En .... kilometerbeprijzing, die krijgen we juist niet.

Groeten MarcS

Luke

Berichtdoor Luke » 30 Okt 2012, 11:13

Wellicht kunnen de mensen met een old timer protest aantekenen ?
Misschien moeten zijn hun belangen dan laten behartigen door de heer Bram MoscoNIETS :P
Das ook wel prettig want hij is nu ook meneer Bram Kostookniets
Op zich ook wel een fijn idee in deze tijd van bezuinigingen

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Terug naar “Kroeg”