Edward schrijft:
Roger B. schrijft:
gaat het om.onbalans (trillen) of om nerveus gedrag (zoeken en dweilen)??
hoe groot de onbalans van velg en band zijn maakt voor het eindresultaat van goed balanceren niet uit....wel voor de hoeveelheid gewicht dat je moet slaan/plakken
bij banden met een hoge wang moet er zowieso relatief veel gewicht op omdat de onbalans op het loopvlak verder van het velghart zit tov de velgrand waar je balanceert
ik leer graag bij.....hoe balanceer je een band zonder velg?
Ik neem aan dat je die vraag aan mi stelt? Lijkt me simpel, je spant hem op het balanceerapparaat ZONDER velg. Daar is gewoon een hulpstuk voor.
Ook hiervoor geld dat de meeste bandenboeren er te lui voor zijn en bij de beunhazen als Kwikfit etc hoef je er niet eens naar te zoeken, want die hebben het niet eens.
Ed,
Nu ben ik een beetje bandenblond (das weer eens wat anders als bandenzwart), maar ik leer graag bij
Is een band (of kan hij dat zijn) af fabriek dan zó slecht dattie zoveel onbalans kan veroorzaken (nooit eerder van gehoord nl) of praten we hier over banden die gewoon binnen de onbalans marge vallen, maar vanwege een rare onbalans in de wiel banden combi dat je het in de band gaat zoeken?
Persoonlijk heb ik er met mijn wolfvelgen nooit last van gehad, hoewel ik wel weet dat ze gewoon op het naafgat opgespannen zijn op het apparaat bij het balanceren.
Een ander opvallend iets vond ik dat ze de balanceerloodjes gewoon ook aan de binnenkant van de velg kunnen slaan als je dat wilt om zo het lood uit het zicht te houden. Ik verbaasde me daarover omdat ik alttijd dacht dat een onbalans ook voort kon komen uit verscil tussen
binnen en buitenzijde van het wiel
Overigens heb ik ook wel eens de banden op de auto zelf laten balanceren, waar ik ook best over te spreken was indertijd, maar ik ben het met je eens dat dat feitelijk alleen zin heeft als het wiel pas strak op de naaf zit en geen kant op kan, das ij een wolf velg nou niet echt het geval...ja, zolang de moeren vast zitten, maar op mement dat je de moeren oplost zou dan ook dus de balans weg zijn.
Ik vindt eea nogal tegenstrijdig en dus onduidelijk want hoevaak ook heb ik al niet gehoord dat mensen de Defender of Series banden helemaal niet laten balanceren....iets wat op mij nogal ongeloofwaardig overkomt omdat er met een serie 3 zonder stuurdemper bij een bepaalde snelheid al gewoon niet meer te rijden valt, zelfs al zijn de banden gebalanceerd
En als een velg dan verkeerd opgespannen wordt, en ze kunnen hem toch volgens balanceren? Als ze dat met een hele grote korrel zout (lees onbalans maarge) zouden nemen zou ik dat toch ook moeten voelen?
Luke