breedte banden op Wolf velgen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
TomVooges
Berichten: 289
Lid geworden op: 29 Dec 2007, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re:breedte banden op Wolf velgen

Berichtdoor TomVooges » 22 Okt 2012, 14:50

Roger B. schrijft:
gaat het om.onbalans (trillen) of om nerveus gedrag (zoeken en dweilen)??

hoe groot de onbalans van velg en band zijn maakt voor het eindresultaat van goed balanceren niet uit....wel voor de hoeveelheid gewicht dat je moet slaan/plakken

bij banden met een hoge wang moet er zowieso relatief veel gewicht op omdat de onbalans op het loopvlak verder van het velghart zit tov de velgrand waar je balanceert

ik leer graag bij.....hoe balanceer je een band zonder velg?


Dat vroeg ik me eigenlijk ook al af (maar dacht wijselijk dat aan de bandenboer te vragen). Misschien al hoelahoepend?

Het gaat om onbalans, niet echt om zoeken/dwijlen. En ook niet echt op alle wegdekken, vaak vanaf ca 90km/h. Het is ooit veel erger geweest (na de allereerste keer balanceren en monteren, na een paar 100km verder weer gedaan en toen was het top, nu weer minder) en er is ook best mee te rijden, misschien toch een klein loodje weg. Waar het mij nu om gaat is of de velg-band-combi niet klopt, maar dat lijkt mee te vallen, als het daadwerkelijk een 6,5 inch velg is.
______________________________

iemand een architect nodig?

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:breedte banden op Wolf velgen

Berichtdoor Edward » 22 Okt 2012, 14:54

Roger B. schrijft:
gaat het om.onbalans (trillen) of om nerveus gedrag (zoeken en dweilen)??

hoe groot de onbalans van velg en band zijn maakt voor het eindresultaat van goed balanceren niet uit....wel voor de hoeveelheid gewicht dat je moet slaan/plakken

bij banden met een hoge wang moet er zowieso relatief veel gewicht op omdat de onbalans op het loopvlak verder van het velghart zit tov de velgrand waar je balanceert

ik leer graag bij.....hoe balanceer je een band zonder velg?



Ik neem aan dat je die vraag aan mi stelt? Lijkt me simpel, je spant hem op het balanceerapparaat ZONDER velg. Daar is gewoon een hulpstuk voor.

Ook hiervoor geld dat de meeste bandenboeren er te lui voor zijn en bij de beunhazen als Kwikfit etc hoef je er niet eens naar te zoeken, want die hebben het niet eens.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:breedte banden op Wolf velgen

Berichtdoor Roger B. » 22 Okt 2012, 15:16

oke, bijgeleerd dus.....zo'n hulpstuk nooit gezien, ook op school nooit over gesproken dat dat bestaat.... vandaar de vraag
gone

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:breedte banden op Wolf velgen

Berichtdoor Luke » 22 Okt 2012, 15:17

Edward schrijft:
Roger B. schrijft:
gaat het om.onbalans (trillen) of om nerveus gedrag (zoeken en dweilen)??

hoe groot de onbalans van velg en band zijn maakt voor het eindresultaat van goed balanceren niet uit....wel voor de hoeveelheid gewicht dat je moet slaan/plakken

bij banden met een hoge wang moet er zowieso relatief veel gewicht op omdat de onbalans op het loopvlak verder van het velghart zit tov de velgrand waar je balanceert

ik leer graag bij.....hoe balanceer je een band zonder velg?



Ik neem aan dat je die vraag aan mi stelt? Lijkt me simpel, je spant hem op het balanceerapparaat ZONDER velg. Daar is gewoon een hulpstuk voor.

Ook hiervoor geld dat de meeste bandenboeren er te lui voor zijn en bij de beunhazen als Kwikfit etc hoef je er niet eens naar te zoeken, want die hebben het niet eens.


Ed,

Nu ben ik een beetje bandenblond (das weer eens wat anders als bandenzwart), maar ik leer graag bij

Is een band (of kan hij dat zijn) af fabriek dan zó slecht dattie zoveel onbalans kan veroorzaken (nooit eerder van gehoord nl) of praten we hier over banden die gewoon binnen de onbalans marge vallen, maar vanwege een rare onbalans in de wiel banden combi dat je het in de band gaat zoeken?
Persoonlijk heb ik er met mijn wolfvelgen nooit last van gehad, hoewel ik wel weet dat ze gewoon op het naafgat opgespannen zijn op het apparaat bij het balanceren.

Een ander opvallend iets vond ik dat ze de balanceerloodjes gewoon ook aan de binnenkant van de velg kunnen slaan als je dat wilt om zo het lood uit het zicht te houden. Ik verbaasde me daarover omdat ik alttijd dacht dat een onbalans ook voort kon komen uit verscil tussen
binnen en buitenzijde van het wiel

Overigens heb ik ook wel eens de banden op de auto zelf laten balanceren, waar ik ook best over te spreken was indertijd, maar ik ben het met je eens dat dat feitelijk alleen zin heeft als het wiel pas strak op de naaf zit en geen kant op kan, das ij een wolf velg nou niet echt het geval...ja, zolang de moeren vast zitten, maar op mement dat je de moeren oplost zou dan ook dus de balans weg zijn.

Ik vindt eea nogal tegenstrijdig en dus onduidelijk want hoevaak ook heb ik al niet gehoord dat mensen de Defender of Series banden helemaal niet laten balanceren....iets wat op mij nogal ongeloofwaardig overkomt omdat er met een serie 3 zonder stuurdemper bij een bepaalde snelheid al gewoon niet meer te rijden valt, zelfs al zijn de banden gebalanceerd

En als een velg dan verkeerd opgespannen wordt, en ze kunnen hem toch volgens balanceren? Als ze dat met een hele grote korrel zout (lees onbalans maarge) zouden nemen zou ik dat toch ook moeten voelen?

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:breedte banden op Wolf velgen

Berichtdoor Edward » 22 Okt 2012, 16:06

Zoals al vaker aangegeven, ik ben geen autotechnicus noch banden of velgen specialist. Zelfs een opleiding in die richting heb ik niet. Wat ik wel heb is veel ervaring met landbouwtuig, Land Rovers en banden en velgen.

Kijk zelf maar wat het verschil is tussen een stalen velg opspannen op het hart en op de moeren. Dat is meetbaar, simpel. Als banden niet geleverd zouden worden met onbalans waarom balanceren we ze dan na elke montage? Veel alu velgen hebben een afwijking die nihil te noemen is en anders zouden we de velgen balanceren af fabriek en vervolgens probleemloos banden monteren.Dat doen we niet omdat de onbalans juist in de band zit.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:breedte banden op Wolf velgen

Berichtdoor Luke » 22 Okt 2012, 16:42

Edward schrijft:
Zoals al vaker aangegeven, ik ben geen autotechnicus noch banden of velgen specialist. Zelfs een opleiding in die richting heb ik niet. Wat ik wel heb is veel ervaring met landbouwtuig, Land Rovers en banden en velgen.

Kijk zelf maar wat het verschil is tussen een stalen velg opspannen op het hart en op de moeren. Dat is meetbaar, simpel. Als banden niet geleverd zouden worden met onbalans waarom balanceren we ze dan na elke montage? Veel alu velgen hebben een afwijking die nihil te noemen is en anders zouden we de velgen balanceren af fabriek en vervolgens probleemloos banden monteren.Dat doen we niet omdat de onbalans juist in de band zit.


Ed,

Bedankt voor uitleg, helder en duidelijk.
Na de vraag van waarombalanceren als band niet met onbalans geleverd wordt was mijn eerste gedachte: om de onbalans uit de velg te halen, en dat is eigenlijk ook wat ik altijd heb dacht
afgezien van onbalans veroorzaakt door gewicht ventiel), maar je voorbeeld van lichtmetalen velg is heel herkenbaar en desalnietemin bmoet je toch balanceren, dus zit die onbalans in de band inderdaad....weer wat geleerd ;) tnks

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:breedte banden op Wolf velgen

Berichtdoor Landmarcs » 22 Okt 2012, 16:47

Ook ik ben geen banden-technicus maar ik heb al wel langer meegekeken:

Als het centrale gat min of meer toevallig goed centraal zit dat maakt het opspannen niet uit in het balanceer-resultaat. Aangezien je op de auto de stalen velgen op de moeren centreert en niet op het gat is het slimmer om ook de 5 gaten te gebruiken (vooral omdat de toleranties bij de fabricage van de velgen kennelijk wat ruim zijn).

Benden hebben ook een onbalans (zie ook de opmerking van Edward). Vlgs mij zet de fabrikant er (vaak) een streepje op mbt deze onbalans, de banden-boer gebruikt dit dan om de band "juist" tov het ventiel te plaatsen zodat er minder lood nodig is. Soms helpt het dan om de band nog wat te verdraaien (of "achterste voren" te plaatsen. (Ik reed langere tijd met covers onder een "luxe wagen" en liet die wel bij een goede banden-baas monteren ... die banden-baas nam altijd de tijd om de goedkope covers toch netjes te monteren, en soms was er dus meer werk nodig maar scheelde dat dan wel een boel lood.)

Als je bij een betere bandenbaas komt dan hebben ze soms ook nog een verbeterde balanceer-methode waarbij ze ook nog wat rubber van de band kunnen schaven. En ook kunnen ze na het balanceren op de machine nog nabalanceren aan de auto. (Dat geldt dus niet alleen voor de antieke sportwagentjes.)

En, als ze het wiel goed balanceren gaat er zowel lood aan de binnen als aan de buitenzijde op (aangenomen dat dat nodig is). Binnen en buitenzijde is (soms) duidelijk verschillend afhankelijk van de (dynamische) onbalans in een en ander.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:breedte banden op Wolf velgen

Berichtdoor Edward » 22 Okt 2012, 17:55

Voor wat betreft balanceren op de auto is er wel wat nuancering nodig. Een Land Rover wiel balanceren op de wagen is niet echt makkelijk. Aangezien de hele aandrijving mee draait. Wil je een wiel op een Land Rover balanceren dan zul je de steekas moeten verwijderen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:breedte banden op Wolf velgen

Berichtdoor Roger B. » 22 Okt 2012, 18:59

balanceren op de auto wordt tegenwoordig niet of nauwelijks meer gedaan, niet nodig mits wiel goed gebalanceerd is....eigenlijk balanceer je bij balanceren op de auto niet alleen het wiel, maar ook naad remschijf etc. groot nadeel....je wiel moet exact hetzelfde terug als het er een keer af gaat
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:breedte banden op Wolf velgen

Berichtdoor Landmarcs » 22 Okt 2012, 19:01

Edward schrijft:
Voor wat betreft balanceren op de auto is er wel wat nuancering nodig. Een Land Rover wiel balanceren op de wagen is niet echt makkelijk. Aangezien de hele aandrijving mee draait. Wil je een wiel op een Land Rover balanceren dan zul je de steekas moeten verwijderen.


Nee, t'is juist wel makkelijk: motor aan, in de juiste versnelling en draaien maar (maar niet te lang want dat vindt de tussenbak niet leuk).
Mijn "luxe wagen" indertijd had voorwiel-aandrijving en het probleem zat voor.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten