lampenbar

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re:lampenbar

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2012, 09:29

Roger B. schrijft:
en dat je niet weet of, en hoeveel extra schade/gevaar zo'n pseudo rolkooi veroorzaakt (breekt zo'n buis af en komt ie naar binnen zeilen bijvoorbeeld)

Precies. Het voorruit-frame van de Defender stelt niet veel voor, daar wil je niet op vertrouwen.
Been there seen that ... en wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar.
Maar een fancy frame dat omdat het los buiten op zit ook direct eerste rang zit bij het in de grond happen .... als dat frame niet 200% berekend is op het opvangen van rol-krachten dan krijg je zo'n frame gewoon op schoot.
Wat dan beter is weet ik niet: In stukken of juist als een samenhangend deel dubbelgevouwen. De kans is groot dat je meer last als plezier hebt van zo'n pret-frame, daarom dus mijn opmerking.

Groeten MarcS

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Okt 2012, 09:48

Sja vanuit dat oogpunt bekeken is het net zoiets als de kogel of de strop keuze....of geplet worden omdat je voorruit niet stevig genoeg is, of gespiest kunnen worden op de buizen van een inferieure onvolledige kooi.
Maar als het zover komt heb je al wel de verkeerde keuze gemaakt, want ook een onvolledige kooi, kan mits van het juiste materiaal gemaakt en mits op de juiste plekken aan de auto gemonteerd, nog altijd fungeren als rolbeugel, en dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen .....
Maar als je al zover geet in je keuze, dwz om en goede kwaliteit onvolledige kooi te kopen, dan nog heb je maar een halve kooi en kan je beter of een beetje meer uitgeven een een hele kooi kopen, of gewoon helemaal maar geen rolkooi en hopen dat je nooit ondersteboven gaat.
Maar zoek maar eens voor de grap op NAS specs defenders, Verplicht bij de amerikanen en volledige rolkooi.
Persoonlijk vindt ik het er overigens niet uitzien op een "civiele"defender of nog minder op een Disco, mits het om een G4 uitvoering gaat of een kameel.
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Okt 2012, 10:01

je kunt nooit zeggen dat je niet op de kop gaat...... doorgaans doe je dat niet uit vrije wil :lol:

ik wilde ook niet op de kop met de oliefant, maar hij heeft het goed gedaan, een rol kan de dakconstructie goed genoeg aan. (gezien Marc's ervaring, die van een defender ook) wordt pas penibeler als hij op het dak "valt" (bijvoorbeeld in een kuil rollen of voorwaarts op het dak gaan, dan komen er veel grotere krachten op het dak.

Maar terug naar de rolkooi....

ook gedeeltelijke rolkooi zal mits daarvoor geconstrueerd, afdoende werken. En gezien de prijs lijkt me die van 900 pond niet alleen voor de show. Maar als zo'n ding alleen voor de looks gemaakt is en van dunne uitlaatbuis oid dan kan het meer gevaar dan veiligheid brengen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2012, 10:22

Roger B. schrijft:
Maar terug naar de rolkooi....

ook gedeeltelijke rolkooi zal mits daarvoor geconstrueerd, afdoende werken. En gezien de prijs lijkt me die van 900 pond niet alleen voor de show. Maar als zo'n ding alleen voor de looks gemaakt is en van dunne uitlaatbuis oid dan kan het meer gevaar dan veiligheid brengen

Ik denk aan bijv. een gedeeltelijke rol-constructie die tijdens de rol een half metertje naar achter gedrukt wordt.
Als ik dan denk aan mijn eigen rol (graag denk ik daar aan als iets eenmaligs) dan kon ik nu, nadat ik even gechecked had of ik zelf nog goed in elkaar zat en niet klem, rustig en gecontroleerd mijn gordel losmaken, en naar de rechterkant kruipen om daar door het raam naar de auto te verlaten. (Daarna ben ik nog weer terug naar binnen gekropen om even wat belangrijker zaken te verzamelen.)
Had er een kromme, deels naar binnen gebogen, - ik ga maar even uit van iets degelijks dat niet knapt - rolbeugel dan weet ik niet wat dan de mogelijkheden geweest waren. Wellicht beter, maar wellicht ook beroerder want nu raakte de auto een deel van zijn energie kwijt in een stukje schuiven – hapt zo'n beugel in de grond dan moet alle energie ineens door die paar buizen opgenomen worden.
Zelf had ik denkelijk tamelijk "ideale" rolcondities: een niet te hoge snelheid, een sneeuwdek in de berm en een greppel die half vol met losse sneeuw lag ... de auto verloor dus weliswaar weinig snelheid op de weg zelf (die was verijsd) maar wel in de berm, waar hij een glijdende rol kon maken.

Groeten MarcS

Dixo

Berichtdoor Dixo » 17 Okt 2012, 10:46

Toch denk ik dat er qua veiligheid ook door Land Rover wel over nagedacht is, op de G4 Limited Editions werd dezelfde beugel af-fabriek zonder verdere toevoeging richting chassis gemonteerd.

Als je bij het G4-brilletje de brackets van P&P naar de outtriggers ook monteert kom je voor tot aan het chassis. Safety Devices monteert die zelfde brackets aan het schutbord, vroeger in ieder geval wel. Die brackets zijn verborgen achter de wings, dus heb je optisch geen verschil.

Waar de beugel achter de stoelen boven het dak binnenkomt zul je dan nog iets naar wens moeten bedenken waarmee je tot het chassis komt, en dan gaat het er qua veiligheid mijnsinziens toch aardig op vooruit in vergelijking tot het standaard colablikje wat de carosserie van een Defender is... Als je het interne deel dicht tegen de binnenbekleding houdt en het goed bekleedt waar er de mogelijkheid is tot contact met het hoofd bij een aanrijding, heb je een functionele internal-external kooi die qua binnenruimte weinig inlevert. Zie bijvoorbeeld op de 50th Anniversary Defender 90 V8, waar ook een beugel een deel buitenom zit, en vervolgens door naar binnen gaat:

Hoewel ik persoonlijk ook zou gaan voor een optie die in geval van nood inderdaad functioneler is, blijft het natuurlijk de keuze van de TopicStarter wat hij zelf doet..

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Okt 2012, 12:24

Foto's van de Uiver gejat? :lol: beide foto's is bij de Uiver voor de deur

die deels extrene rolkooi is ook niet verkeerd, alleen als het geen rolkooi is maar iets optisch (dus dunne buis op de carrosserieplaat gemonteerd zonder versteviging binnen de carrosserie) DAN is de vraag of het er niet onveiliger van wordt... niemand die zegt dat zo'n rolkooi (een die dus daarvoor gemaakt is) niet goed zou zijn
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2012, 13:01

Roger B. schrijft:
Foto's van de Uiver gejat? :lol: beide foto's is bij de Uiver voor de deur

die deels extrene rolkooi is ook niet verkeerd, alleen als het geen rolkooi is maar iets optisch (dus dunne buis op de carrosserieplaat gemonteerd zonder versteviging binnen de carrosserie) DAN is de vraag of het er niet onveiliger van wordt... niemand die zegt dat zo'n rolkooi (een die dus daarvoor gemaakt is) niet goed zou zijn

Precies. Het dak, en ook eigenlijk alles waar het dak op rust, zijn bij een Defender niet echt levensreddend.

Aan de andere kant (ook letterlijk) ... een setje zware verwarmingsbuizen maken de auto ook weer topzwaarder waardoor ie ook weer makkelijker op z'n kop landt.

Groeten MarcS

jmdb

Berichtdoor jmdb » 22 Okt 2012, 07:59

Roger,

Deze discussie heeft mij wel aan het denken gezet.
Misschien weet jij of andere antwoord op de volgende vraag:
Ik heb nog liggen zo een interne rolkooi als afgebeeld in de blauwe 90.
Kan deze worden gemonteerd als het dak erop zit of moet dat eerst worden gedemonteerd?

Alvast dank, JM

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Okt 2012, 08:24

nog nooit ge(de)monteerd...geen idee
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Okt 2012, 09:39

JMDB'

de kooi zoals afgebeeld in de 90 is geen interne kooi, moch een externe, het is een gecombineerde externe / interne rolkooi.

Ik heb geen ervatingen met rolkooien dus ook niet met de montage ervan, maar wat ik op de foto's zie is dathet binnendeel op de deurstijlen, dus onder de dakrand met de boutenkooi is gemonteerd.

Je zou dus kunnen kijken in hoevere je de rolbeugel die in je dak zit zegmaar ook met de hand in de nek van het dak gedrukt krijgt, je zou logischerwijze moeten denken dat dat wel zou moeten lukken.

Maar wat als jet nou niet kan?
Ook de demomntage van het dak is nou niet direct een hels karwei.
Kwestie van tig boutjes en wat extra handjes om het op te tillen, zeker als het een 90 betreft, das nou niet topzwaar.
En als je die kooi toch hebt liggen.....

En op je initiele vraag terugkomend.....
Waarom las je niet gewoon 4 montage beugeltjes op die kooi?
Dan heb je toch ook wat je wilt?

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Terug naar “Techniek”