Roger B. schrijft:
Maar terug naar de rolkooi....
ook gedeeltelijke rolkooi zal mits daarvoor geconstrueerd, afdoende werken. En gezien de prijs lijkt me die van 900 pond niet alleen voor de show. Maar als zo'n ding alleen voor de looks gemaakt is en van dunne uitlaatbuis oid dan kan het meer gevaar dan veiligheid brengen
Ik denk aan bijv. een gedeeltelijke rol-constructie die tijdens de rol een half metertje naar achter gedrukt wordt.
Als ik dan denk aan mijn eigen rol (graag denk ik daar aan als iets eenmaligs) dan kon ik nu, nadat ik even gechecked had of ik zelf nog goed in elkaar zat en niet klem, rustig en gecontroleerd mijn gordel losmaken, en naar de rechterkant kruipen om daar door het raam naar de auto te verlaten. (Daarna ben ik nog weer terug naar binnen gekropen om even wat belangrijker zaken te verzamelen.)
Had er een kromme, deels naar binnen gebogen, - ik ga maar even uit van iets degelijks dat niet knapt - rolbeugel dan weet ik niet wat dan de mogelijkheden geweest waren. Wellicht beter, maar wellicht ook beroerder want nu raakte de auto een deel van zijn energie kwijt in een stukje schuiven – hapt zo'n beugel in de grond dan moet alle energie ineens door die paar buizen opgenomen worden.
Zelf had ik denkelijk tamelijk "ideale" rolcondities: een niet te hoge snelheid, een sneeuwdek in de berm en een greppel die half vol met losse sneeuw lag ... de auto verloor dus weliswaar weinig snelheid op de weg zelf (die was verijsd) maar wel in de berm, waar hij een glijdende rol kon maken.
Groeten MarcS