Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Re:Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Berichtdoor JoostKenya » 14 Okt 2012, 19:32

Niels Nagelhout schrijft:
De stabilsatorstangen weghalen.. geeft dat geen verdere onbalans? Voelt voor mij beetje onnatuurlijk.

Dat is geen probleem als je weet wat je doet. De 90 is bovendien 15 jaar lang zonder stabilisatoren geleverd. Door achter hele stijve veren te zetten heb je zelf de balans negatief verstoord. Door nu de stabilisator eraf te halen corrigeer je weer een beetje in de juiste richting.

Daarnaast heb ik (optisch) het idee dat de achterveren juist wat meer inhangen, de voorveren lijken wat hoger waardoor de auto in neutrale toestand precies recht staat met de neiging om iets achterover te staan. Misschien een idee om de originele veren er weer voor in te zetten? (dus dan met situatie achter 2inch, voor normaal).

Dat kan wel maar daardoor zal het stabiliteitsprobleem nog groter worden. :( Beter is het om de juiste achterveren te kiezen. In dit geval slapper en langer.

Dan meteen met nieuwe schokbrekers, wat is jouw ervaring met een goed merk (beetje investering vind ik niet erg) maar dr moeten ook geen honderden euro's meer in.

Bij Paddock zie ik Koni en Monroe, is dat wel wat??

Als het oversturen bij remmen het probleem is dan los je dat niet op met andere dempers.
Daar hoef je op korte termijn niet in te investeren. Koni en Monroe is beide goed maar let op dat deze dempers snel te kort zijn voor een "echte" 2'' verhoging.

Ik heb overigens niet het idee dat de auto slecht stuurt (nu ik er goed over nadenk) oid. (heb dat idd wel zelf gezegd) Het gaat echt om het (gevoel tot) uitbreken etc.. Ook het ontbreken van grip is niet een probleem naar mijn idee. Bij flink remmen van zeg even vanaf 80km/h heeft de auto het gevoel dat de achterkant je voorbij komt.

Die neiging tot oversturen bij remmen geeft geen vertrouwen! Dat kan ik me goed voorstellen.
Overstuur is een gevolg van te weinig grip op de achteras (en teveel op de vooras).
Als ik jouw reactie zo lees weet ik zeker dat het probleem in de veren zit. Die set van Paddock is dramatisch slecht samengesteld, prutsers!

15 jaar geleden had ik doorgezakte voorveren op mijn oude 110V8. Die heb ik toen vervangen voor slappe Range Rover voorveren. Tijdens mijn eerste ritje maakte ik door een extreme overstuurreactie een 360 graden slip op de afrit van de A4 naar de A9. Gelukkig niemand geraakt en ik reed zo weer verder. Dit was precies hetzelfde als jouw probleem nu maar dan met de voorveren als de boosdoener.

Op mijn huidige 110TD4 had een tijd lang 180..200 lbs/inch als achterveren. Toen ging ik weer terug naar standaard 270 lbs/inch en ik kon op de eerste testrit merken dat de auto makkelijker overstuurt.

Op het moment rijd ik zelf ook zonder stabilisator aangezien de stabilisator bij 2'' verhoging makkelijk naar de verkeerde kant omklapt (nog geen last van gehad?)

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Okt 2012, 19:40

Dat Mud banden op snelheid instabiel zijn is onzin. Castercorrectie armen is op 2 inch verhoging ook onzin. Procomp dempers zijn voor een 90 prima gaan alleen niet heel lang mee.

Als de rest van het onderstel gewoon in goede staat is blijft dus de optie van Joost over en dat is een hele aannemelijke. Ik zou het eerder proberen met andere achterveren dan met andere banden. Nog een stuk goedkoper ook.

Ten vergelijk:

Mijn wagen staat ook 2 inch hoger en staat ook op Muds. De wielbasis is absoluut niet vergelijkbaar, 130 inch, maar het weggedrag is meer dan goed. Maat heeft exact dezelfde setup met tuning en zonder begrenzer en die wagen blijft tot op 175km/u netjes stabiel en rechtuit lopen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Okt 2012, 19:51

Voor 40 pond is het probleem opgelost.

Britpart HD Yellow Coil Springs (pair) - Rear 220lbs/in
NOW £40.00 (excl VAT)
Brand:
Britpart
Vehicle For:
Defender, Range Rover 1986-1994, Range Rover to 1985
OEM / Aftermarket:
Aftermarket

Britpart HD Yellow Coil Springs (pair) - Rear 220lbs/inch

DA4203 NOW £40.00 (excl VAT)

Bij komend voordeel is dat het comfort ook nog eens beter zal worden.

Je kunt deze veren combineren met de originele voorveren, de huidige voorveren of met DA4201. De verschillen in voertuigdynamisch gedrag zullen afgezien van de hoogte niet groot zijn.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Okt 2012, 19:56

MUD banden zijn zeker niet zo goed op de weg als een meer op asfalt-gebruik gerichte band.. ik heb niets anders gewijzigd dan andere banden, bij de eerste keer de snelweg op draaien met dezelfde snelheid als ik daar elke dag doe ging ie wel op vier wielen schuiven............dus de BFG AT 245/75/16 had daar duidelijk betere eigenschappen dan de BFG MT KM2 245/75/16..maar mud of ander profiel zal hier niet primair het probleem zijn..

castercorrectie zal zeker nerveus stuurgedrag rond de rechtuitstand verminderen.... bij een 90 zul je daar eerder last van hebben dan bij een 130...
gone

Dixo

Berichtdoor Dixo » 14 Okt 2012, 21:00

Liftkit is een kit van Paddock:
Plus 2 Inch Lift Kit for Defender 90 (from 1998) - Pro Comp Dampers

Overigens was het niet de bedoeling om 'goedkoop' te verhogen, als er tips zijn om de boel strakker te krijgen dan is de investering niet grootste probleem zeg maar. Leek mij toen een goede oplossing en kit.

Kijk eens naar Koni of Old Man Emu. Procomp heb ik ook wel eens een auto mee gekocht, en die gingen er zo snel mogelijk onder vandaan terwijl ze er door de vorige eigenaar net onder gezet waren. Terrafirma hoor ik ook goede verhalen over, maar zelf nog nooit mee gereden.

Goede kwaliteit modderbanden zou het probleem niet moeten zijn, zou alleen met goedkope covers uitkijken. Probeer ook eens je bandenspanning aan te passen, wie weet valt daar nog wat te halen.

Niels Nagelhout

Berichtdoor Niels Nagelhout » 14 Okt 2012, 21:15

Ok,

Ik ga denk ik maar de achterveren vervangen.
Dat lijkt me zeker het proberen waard, en qua geld ook.

Schokdempers ga ik nog eens wat onderzoek aan wagen.

Eerst maar even de voorveren laten zoals het is.
Dan gaan we daarna het verschil wel zien.

Zou de standaard rubbers vervangen door bushes nog uitmaken??

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Okt 2012, 21:17

Ok,

....

Als je geen gekke dingen hebt gedaan dan zijn de rubbers toch nog goed ... zo oud kan je Puma toch niet zijn ?

Groeten MarcS

Niels Nagelhout

Berichtdoor Niels Nagelhout » 14 Okt 2012, 21:19

Rubbers zullen niet kapot zijn oid maar soms hoor je goede verhalen over bushes, meer stijfheid, maar dat misschien juist niet waar ik nu op zit te wachten..

eerst maar eens de veren.
Def komt uit 2007, rubbers zullen nog ok zijn denk ik..

Dixo

Berichtdoor Dixo » 14 Okt 2012, 21:21

Maakt wel uit, maar zou de standaard rubbers lekker laten zitten.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Okt 2012, 21:23

ja zeker maakt het verschil....vooral negatief in het comfort
gone

Terug naar “Techniek”