Ik heb mijn Def 90 Td5 ook met 2" verhoogd, hiervoor heb ik TerraFirma schokdempers en veren gebruikt (Light versie). Dit heeft weinig invloed gehad op het weggedrag. Zeker in gebruik met de gewone Boost velgen met 265x16 AT.
Voor vakanties naar IJsland, greenlanen in Engeland gaan er 285x16 BF Goordrich MT's onder. Deze banden zitten op TerraFirma beadlock velgen en zijn perfect uitgebalanceerd. Deze bandenkeus heeft zeker invloed op het weggedrag, maar....
Zoals iemand anders terecht al opmerkte (nee, ben ik geen lid) vind ik snelheden van rond de 90km/hr al meer dan genoeg in een Def90.
Ik denk ook dat je omwille van de veiligheid niet veel harder dan 100km/hr moet willen met een verhoogde Def90 op MT's. Zeker als het regent loop je een heel groot risico!
Maw niets aan de auto doen maar je rijgedrag een klein beetje aanpassen lost heel veel op.
Succes!
Erno
Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging
Re:Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging
En zo ziet een 2" verhoogde Def90 Td5 met 285x16MT eruit. Foto is genomen in augustus 2012 op de vulkaan Askja in IJsland ;-)
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging
LTE schrijft:
Dit vind ik onzin. het rijgedrag moet gewoon goed zijn en dat kan ook.
Mijn 106'' Defender loopt 160 op onverhard.
Maw niets aan de auto doen maar je rijgedrag een klein beetje aanpassen lost heel veel op.
Dit vind ik onzin. het rijgedrag moet gewoon goed zijn en dat kan ook.
Mijn 106'' Defender loopt 160 op onverhard.
Re:Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging
Niels,
hoe je het oplost weet ik niet, ik ben geen techneut.
Hoe het vermoedelijk ontstaan is kun je lezen in de bijlage. Dit artikel is in 2009 verschenen in LRCH magazine. Ik dacht nr. 5-2009.
Een verslag van een technische avond. Het gaat dan om de alinea waarin het gaat over de 'naloop'. Misschien dat dit wat meer licht op de zaak werpt.
gr.
Ton [file name=Swivels.pdf size=267728]http://landroverclubholland.nl.webhosting18.transurl.nl/images/fbfiles/files/Swivels.pdf[/file]
hoe je het oplost weet ik niet, ik ben geen techneut.
Hoe het vermoedelijk ontstaan is kun je lezen in de bijlage. Dit artikel is in 2009 verschenen in LRCH magazine. Ik dacht nr. 5-2009.
Een verslag van een technische avond. Het gaat dan om de alinea waarin het gaat over de 'naloop'. Misschien dat dit wat meer licht op de zaak werpt.
gr.
Ton [file name=Swivels.pdf size=267728]http://landroverclubholland.nl.webhosting18.transurl.nl/images/fbfiles/files/Swivels.pdf[/file]
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging
JoostKenya schrijft:
Joost, jouw 106" is dan ook aangepast aan een en ander, en heeft bijvoorbeeld ook ruim 13" meer wielbasis (en dat zal wel niet het enige verschil zijn).
Een standaard 110 is ook opvallend koersvast bij zijn maximum snelheid (maar ik moet niet denken aan een noodstop of andere "bijzondere verrichtingen").
Groeten MarcS
LTE schrijft:
Maw niets aan de auto doen maar je rijgedrag een klein beetje aanpassen lost heel veel op.
Dit vind ik onzin. het rijgedrag moet gewoon goed zijn en dat kan ook.
Mijn 106'' Defender loopt 160 op onverhard.
Joost, jouw 106" is dan ook aangepast aan een en ander, en heeft bijvoorbeeld ook ruim 13" meer wielbasis (en dat zal wel niet het enige verschil zijn).
Een standaard 110 is ook opvallend koersvast bij zijn maximum snelheid (maar ik moet niet denken aan een noodstop of andere "bijzondere verrichtingen").
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging
JoostKenya schrijft:
ja, joost, maar dat is een kromme vergelijking
bij jouw rallywagen is alles gebouwd om hard te gaan, bij een ninety was dat al niet zo, en door verhogen en extra hoge banden wordt dat zeer zeker niet beter.
bij jouw auto zullen de wielstanden wellicht instelbaar of in elk geval gecorrigeerd zijn naar de verhoging die toegepast is.
je wielbasis is langer wat voor meer stabiliteit zorgt en je zegt het al, je rijdt op onverhard...
op het asfalt voel je instabiliteit veel duidelijker dan op een hobbelweggetje.
mijn opinie blijft dat je van een auto die al geen blok op de weg is af fabriek niet moet verwachten dat dat met "goedkoop"verhogen (dus alleen veren en dempers wisselen en verder niets aanpassen) en extra hoge banden, (in dit geval MUD's die sowieso al minder vast aanvoelen) niet nog minder vast weggedrag krijgt
LTE schrijft:
Maw niets aan de auto doen maar je rijgedrag een klein beetje aanpassen lost heel veel op.
Dit vind ik onzin. het rijgedrag moet gewoon goed zijn en dat kan ook.
Mijn 106'' Defender loopt 160 op onverhard.
ja, joost, maar dat is een kromme vergelijking
bij jouw rallywagen is alles gebouwd om hard te gaan, bij een ninety was dat al niet zo, en door verhogen en extra hoge banden wordt dat zeer zeker niet beter.
bij jouw auto zullen de wielstanden wellicht instelbaar of in elk geval gecorrigeerd zijn naar de verhoging die toegepast is.
je wielbasis is langer wat voor meer stabiliteit zorgt en je zegt het al, je rijdt op onverhard...
op het asfalt voel je instabiliteit veel duidelijker dan op een hobbelweggetje.
mijn opinie blijft dat je van een auto die al geen blok op de weg is af fabriek niet moet verwachten dat dat met "goedkoop"verhogen (dus alleen veren en dempers wisselen en verder niets aanpassen) en extra hoge banden, (in dit geval MUD's die sowieso al minder vast aanvoelen) niet nog minder vast weggedrag krijgt
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging
Landmarcs schrijft:
Roger B. schrijft:
Dag Roger B.
Nu ben je het eens met mij .... hier gaat iets mis :woohoo:
Groeten MarcS
JoostKenya schrijft:
LTE schrijft:
Maw niets aan de auto doen maar je rijgedrag een klein beetje aanpassen lost heel veel op.
Dit vind ik onzin. het rijgedrag moet gewoon goed zijn en dat kan ook.
Mijn 106'' Defender loopt 160 op onverhard.
Joost, jouw 106" is dan ook aangepast aan een en ander, en heeft bijvoorbeeld ook ruim 13" meer wielbasis (en dat zal wel niet het enige verschil zijn).
Een standaard 110 is ook opvallend koersvast bij zijn maximum snelheid (maar ik moet niet denken aan een noodstop of andere "bijzondere verrichtingen").
Groeten MarcS
Roger B. schrijft:
JoostKenya schrijft:
LTE schrijft:
Maw niets aan de auto doen maar je rijgedrag een klein beetje aanpassen lost heel veel op.
Dit vind ik onzin. het rijgedrag moet gewoon goed zijn en dat kan ook.
Mijn 106'' Defender loopt 160 op onverhard.
ja, joost, maar dat is een kromme vergelijking
bij jouw rallywagen is alles gebouwd om hard te gaan, bij een ninety was dat al niet zo, en door verhogen en extra hoge banden wordt dat zeer zeker niet beter.
bij jouw auto zullen de wielstanden wellicht instelbaar of in elk geval gecorrigeerd zijn naar de verhoging die toegepast is.
je wielbasis is langer wat voor meer stabiliteit zorgt en je zegt het al, je rijdt op onverhard...
op het asfalt voel je instabiliteit veel duidelijker dan op een hobbelweggetje.
mijn opinie blijft dat je van een auto die al geen blok op de weg is af fabriek niet moet verwachten dat dat met "goedkoop"verhogen (dus alleen veren en dempers wisselen en verder niets aanpassen) en extra hoge banden, (in dit geval MUD's die sowieso al minder vast aanvoelen) niet nog minder vast weggedrag krijgt
What If I agreed with you, would we both be wrong??
Dag Roger B.
Nu ben je het eens met mij .... hier gaat iets mis :woohoo:
Groeten MarcS
-
Niels Nagelhout
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 08 Feb 2009, 00:26
Re:Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging
Dag allen,
Bedankt voor de reacties al.
Banden zijn ook 285/16 BF MUD
Deze had ik al voor verhoging, heb niet heel lang mee rond gereden, maar dacht dat het toen beter was.
Liftkit is een kit van Paddock:
Plus 2 Inch Lift Kit for Defender 90 (from 1998) - Pro Comp Dampers
Overigens was het niet de bedoeling om 'goedkoop' te verhogen, als er tips zijn om de boel strakker te krijgen dan is de investering niet grootste probleem zeg maar. Leek mij toen een goede oplossing en kit.
Snelheden boven de 100km/h haal ik niet veel en voor de snelheid heb ik mn defender echt niet, merk alleen dat rondom deze snelheden flink afremmen en tegelijk sturen toch enigzins gevaarlijk begint te worden.
TON bedankt voor het swifel pdfje, zeker van toepassing bij mij nu
VEETEE: de club van 30 is voor trekkers:-)
Ik ga me eens verdiepen verhogings onderdelen en dan anders dan veren en dempers.
Bedankt voor de reacties al.
Banden zijn ook 285/16 BF MUD
Deze had ik al voor verhoging, heb niet heel lang mee rond gereden, maar dacht dat het toen beter was.
Liftkit is een kit van Paddock:
Plus 2 Inch Lift Kit for Defender 90 (from 1998) - Pro Comp Dampers
Overigens was het niet de bedoeling om 'goedkoop' te verhogen, als er tips zijn om de boel strakker te krijgen dan is de investering niet grootste probleem zeg maar. Leek mij toen een goede oplossing en kit.
Snelheden boven de 100km/h haal ik niet veel en voor de snelheid heb ik mn defender echt niet, merk alleen dat rondom deze snelheden flink afremmen en tegelijk sturen toch enigzins gevaarlijk begint te worden.
TON bedankt voor het swifel pdfje, zeker van toepassing bij mij nu
VEETEE: de club van 30 is voor trekkers:-)
Ik ga me eens verdiepen verhogings onderdelen en dan anders dan veren en dempers.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging
Niels Nagelhout schrijft:
Dag Niels,
Er zijn mede-forum-bezoekers die hierin verder hebben doorgeleerd echter ook met een beperkte kennis vallen er een paar dingen op.
285 banden (er staat niet bij hoe hoog, ik neem aan /75) zijn twee inch breder als normaal (dwz de 235/85). Die extra breedte komt er denkelijk vooral aan de "buitenkant" bij (anders kan je nauwelijks meer een bocht om).
Dit betekent sowieso al een "eigenwijzer" stuurgedrag. De denkbeeldige as waarom het wiel stuurt ligt hierdoor niet meer rond het "midden" maar asymmetrisch waardoor je linker wiel bij een oneffenheid naar links zal willen en rechts naar rechts.
Door 2" te verhogen wordt de denkbeeldige fusee-as ook nog eens een stukje gekanteld waardoor het stuur ook weer nerveuzer wordt (vgl een fiets met een steiler balhoofd met een "luie" fiets met een nogal hellend balhoofd).
Dan komt daarbij de Mud-banden die ook niet het toppunt van grip zijn op de verharde weg, die banden willen dus makkelijk even wat anders dan verwacht doen, en dat doen ze niet per se links en recht gelijk.
En dan niet te vergeten: gewoon de 2" extra hoogte: een Defender is sowieso al een flatblok, en jij maakt er een torenflat van, dus zelfs als alles helemaal klopt is er gewoon meetkundig meer topzwaarte.
Dus nog afgezien van kwaliteit en karakteristieken van veren en schokbrekers zijn er al diverse ingredienten die onrust veroorzaken. (Je zou ook kunnen zeggen: voor je er erg in hebt is de hobbelkoffer veranderd in een eigenwijs onbestuurbaar winkelwagentje.)
Groeten MarcS
PS Je hebt bij je Avatar: doener, vader, ondernemer, visiedrager, gelover & genieter.
Doener, ondernemer, gelover & genieter ... dat is wel duidelijk ism deze verhoging.
Bedenk dat je ook nog vader bent en dat een verhoogde 90 die niet op alle punten heel doordacht is een hachlijke onderneming wordt als je ook nog eens harde als bijv. 90 gaat rijden, voor je het weet haalt die 90 zichzelf in.
Dag allen,
Bedankt voor de reacties al.
Banden zijn ook 285/16 BF MUD
Deze had ik al voor verhoging, heb niet heel lang mee rond gereden, maar dacht dat het toen beter was.
Liftkit is een kit van Paddock:
Plus 2 Inch Lift Kit for Defender 90 (from 1998) - Pro Comp Dampers
Overigens was het niet de bedoeling om 'goedkoop' te verhogen, als er tips zijn om de boel strakker te krijgen dan is de investering niet grootste probleem zeg maar. Leek mij toen een goede oplossing en kit.
Snelheden boven de 100km/h haal ik niet veel en voor de snelheid heb ik mn defender echt niet, merk alleen dat rondom deze snelheden flink afremmen en tegelijk sturen toch enigzins gevaarlijk begint te worden.
TON bedankt voor het swifel pdfje, zeker van toepassing bij mij nu
VEETEE: de club van 30 is voor trekkers:-)
Ik ga me eens verdiepen verhogings onderdelen en dan anders dan veren en dempers.
Dag Niels,
Er zijn mede-forum-bezoekers die hierin verder hebben doorgeleerd echter ook met een beperkte kennis vallen er een paar dingen op.
285 banden (er staat niet bij hoe hoog, ik neem aan /75) zijn twee inch breder als normaal (dwz de 235/85). Die extra breedte komt er denkelijk vooral aan de "buitenkant" bij (anders kan je nauwelijks meer een bocht om).
Dit betekent sowieso al een "eigenwijzer" stuurgedrag. De denkbeeldige as waarom het wiel stuurt ligt hierdoor niet meer rond het "midden" maar asymmetrisch waardoor je linker wiel bij een oneffenheid naar links zal willen en rechts naar rechts.
Door 2" te verhogen wordt de denkbeeldige fusee-as ook nog eens een stukje gekanteld waardoor het stuur ook weer nerveuzer wordt (vgl een fiets met een steiler balhoofd met een "luie" fiets met een nogal hellend balhoofd).
Dan komt daarbij de Mud-banden die ook niet het toppunt van grip zijn op de verharde weg, die banden willen dus makkelijk even wat anders dan verwacht doen, en dat doen ze niet per se links en recht gelijk.
En dan niet te vergeten: gewoon de 2" extra hoogte: een Defender is sowieso al een flatblok, en jij maakt er een torenflat van, dus zelfs als alles helemaal klopt is er gewoon meetkundig meer topzwaarte.
Dus nog afgezien van kwaliteit en karakteristieken van veren en schokbrekers zijn er al diverse ingredienten die onrust veroorzaken. (Je zou ook kunnen zeggen: voor je er erg in hebt is de hobbelkoffer veranderd in een eigenwijs onbestuurbaar winkelwagentje.)
Groeten MarcS
PS Je hebt bij je Avatar: doener, vader, ondernemer, visiedrager, gelover & genieter.
Doener, ondernemer, gelover & genieter ... dat is wel duidelijk ism deze verhoging.
Bedenk dat je ook nog vader bent en dat een verhoogde 90 die niet op alle punten heel doordacht is een hachlijke onderneming wordt als je ook nog eens harde als bijv. 90 gaat rijden, voor je het weet haalt die 90 zichzelf in.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten