remkracht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Re:remkracht

Berichtdoor tim » 10 Okt 2012, 09:14

Klopt, exact!

zie alleen dat er dus 2 en niet 1 centrale leiding vanuit de hoofdremcilinder naar het "3/4" blokje loopt.en dat ook nog eens er een tussenblokje zit voor de verdeling voor de 2 klauwleidingen.

Op de tekening kun je op het "hoofd"blokje aan de rechterkant een kopbout zien, daar schijnt dus die plunjer te zitten die de remdrukverdeling(mede) regelt.
In jouw geval zou die ontregelt kunnen zijn.

Vrij recent was er iemand met ik meen een 109 op de prik die ook zwaar liep te klooien met een vergelijkbaar probleem, zijn halve auto uitmekaar gehaald qwa remmerij, en uiteindelijk was het die plunjer die niet meer lekker heen en weer schoof.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 10 Okt 2012, 19:25

tim schrijft:
Klopt, exact!

zie alleen dat er dus 2 en niet 1 centrale leiding vanuit de hoofdremcilinder naar het "3/4" blokje loopt.en dat ook nog eens er een tussenblokje zit voor de verdeling voor de 2 klauwleidingen.

Op de tekening kun je op het "hoofd"blokje aan de rechterkant een kopbout zien, daar schijnt dus die plunjer te zitten die de remdrukverdeling(mede) regelt.
In jouw geval zou die ontregelt kunnen zijn.

Vrij recent was er iemand met ik meen een 109 op de prik die ook zwaar liep te klooien met een vergelijkbaar probleem, zijn halve auto uitmekaar gehaald qwa remmerij, en uiteindelijk was het die plunjer die niet meer lekker heen en weer schoof.

Bedoel je met de kopbout die uitstulping (ik kan het niet zo goed zien op de tekening en heb niet onder de motorkap gekeken vandaag) rechts naast het lijntje wat naar de drie loopt?

Mocht je die bedoelen, kan ik dan alleen die bout vervangen (met plunjer) of moet ik het hele 'huisje' vervangen?

Mocht dat het probleem verhelpen, dan staat dat haaks op wat anderen eerder beweerden in dit draadje, dat dat niet de oorzaak is (hoeft te zijn), toch?

Heb je toevallig een linkje naar de prikpagina?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

tim

Berichtdoor tim » 10 Okt 2012, 19:44

Coen, even naar mijn '89 110 gelopen;
idd, die uitslulping "lijntje/3 "is een kopbout, waarachter neem ik aan de plunjer zit.
nummer 4 op de tekening lijkt een element wat naar benenden wijst, bij mij is het een soort koplooze bout met daarover heen een contramoer erop gedraaid, alleen steekt het bij mij naar voren en niet naar onder.
ik vermoed een afstelmechanisme van die plunjer.

als je systeem open ligt zou ik het allemaal demonteren, inspecteren en indien mogelijk revisietubbers/cupjes erop/in zetten.
anderzijds: meestal kosten deze zaken relatief geen drol, even informeren bij bv budghetparts te gouda.
mogelijk dat de plunjer los te koop is, anders het hele huis dan maar, of dus een revisiesetje.

wel/geen oorzaak: uiteraard dienen je klauwen normaal te functioneren, lees alle zuigers dienen goed gangbaar te zijn.
maar het blokje speelt weldegelijk mee in het "verdelingsverhaal"van je remdruk voor/achter.
dus als je klauwen voor okee zijn, is de kans erg groot dat het hierin zit lijkt mij.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 10 Okt 2012, 20:51

Het is eenvoudig in te zien wat nr 3 op het plaatje doet.
In dat huisje zit een zuiger die bij uniforme remdruk in het gehele circuit in het midden hoort te zitten.

Is er een probleem in 1 van beide circuits (= lage druk) dan sluit de zuiger dat circuit af. Je kunt Nr 3 openschroeven en kijken of de zuiger netjes kan bewegen.

Daarnaast zou ik beginnen om de remmen eens goed te ontluchten en te kijken of de zuigers van de voorste remklauw soms niet vast zitten.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 10 Okt 2012, 22:15

tim schrijft:

klopt, dat was / ben ik.

Heb het probleem er nog niet uit, maar dat is ook omdat ik even alleen wat informatie aan het zoeken was geweest en ik door tijdsgebrek en het evenement in Almere de remmen niet zonder olie wilde zetten (omdat ontluchten niet echt iets is om vaak te willen doen ;) )

in mijn geval was verteld dat die plunje vanzelf weer goed zou moeten schieten als de remkracht weer goed zou zitten. Wat me aan de tekening overigens wel opvalt is dat het blok waar die plunjer in zit (even de naam kwijt), een aansluiting minder heeft en dat leiding van de master brake cylinder die het dichtste bij het pedaal zit, op de achterste remleiding is getekend. Geloof dat dat bij een 109 (in mijn geval) net andersom moet zitten.

Ok maar even terug naar die plunjer. mijn advies hierin: Weet zeker dat het dat ding is voor je hem vervangt (zou dus eerst controleren of je wel druk krijgt bij je remmen punt voor punt tot aan dat blokje) Het is namelijk geen goedkoop onderdeel om te vervangen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 10 Okt 2012, 22:23

tim schrijft:
Coen, even naar mijn '89 110 gelopen;
idd, die uitslulping "lijntje/3 "is een kopbout, waarachter neem ik aan de plunjer zit.
nummer 4 op de tekening lijkt een element wat naar benenden wijst, bij mij is het een soort koplooze bout met daarover heen een contramoer erop gedraaid, alleen steekt het bij mij naar voren en niet naar onder.
ik vermoed een afstelmechanisme van die plunjer.

bij mijn 109 zit er geen afstelling op dat ding.. wel een aansluiting voor het lampje om aan te geven dat er iets niet klopt met je de remkracht.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Techniek”