ik heb nog wel een redelijke slagmoer sleutel liggen maar compr is niet je van het maar ga het proberen zodra de spullen binnen zijn.
kruisjes zien er optisch goed uit , nu zegt dat weinig ( ook wel eens een aftakas van een trekker op het kruisje kapot zien gaan zonder dat het er naar uit zag ..
ik voel de klonk ook in het koppelingspedaal indien ik het probeer op te vangen ?! kortom zoek tocht gaat voort.
geluidje aandrijf as
Re:geluidje aandrijf as
Als je echt een klonk hoort en voelt zou ik eerst een naar de inputgear van de tussenbak kijken en voelen hoeveel speling er op de diffs zit. Dat komt echt niet alleen van die cardanas.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
edward , het probleem hier in is dat je natuurlijk super gevoelig word en steeds meer gaat horen / voelen denk ik.
het voelen is puur op het aangrijpen van de koppeling maar alleen soms dus kan verbeelding zijn van het aangrijpen...
de klonk is ook hoorbaar zonder koppeling actie bij optrekken uit afrollen naar bv een stoplicht toe.
spelling op de diffs , hoe stel je dat vast ??
gr
het voelen is puur op het aangrijpen van de koppeling maar alleen soms dus kan verbeelding zijn van het aangrijpen...
de klonk is ook hoorbaar zonder koppeling actie bij optrekken uit afrollen naar bv een stoplicht toe.
spelling op de diffs , hoe stel je dat vast ??
gr
Toevallig net de achterste cardanas van de 130 tot aan de rafels opgereden. Daarom is het weer vers hoe het klinkt en voelt. Maar de mijne maakte vooral veel kabaal. Zet de tussenbak eens in z'n vrij en voel hoeveel je de cardanassen kunt verdraaien en terug draaien. Ofwel hoeveel vrije slag heb je.
Een duidelijke klonk iss vaak een optelsom van speling. In de inputgear, diffs, meenemers. Inputgear kun je simpel checken door de ronde deksel van je tussenbak af te schroeven en dan de lagerring eraf te tikken. Dan kun je de hele inputgear eruit pakken en controleren. Dan kun je ook de splines van de uitgaande as vd hoofdbak bekijken. Meenemers kun je in je naven losdraaien en dan met steekas en al uit de as trekken.
Een duidelijke klonk iss vaak een optelsom van speling. In de inputgear, diffs, meenemers. Inputgear kun je simpel checken door de ronde deksel van je tussenbak af te schroeven en dan de lagerring eraf te tikken. Dan kun je de hele inputgear eruit pakken en controleren. Dan kun je ook de splines van de uitgaande as vd hoofdbak bekijken. Meenemers kun je in je naven losdraaien en dan met steekas en al uit de as trekken.
Edward van Vugt
goeden avond , eindelijk weer een berichtje terug na alle goede aanwijzingen. beetje druk geweest dus weinig tijd om te sleutelen / checken
a ball joint nieuw en geen verandering, geen spelling op de meenemers en of braampjes / slijtage beeld.
zoals gemeld kruisjes vol in het vet en dat dus ook niet.
als ik de 90 met de hand heen en weer rol ( eerst met de kop uit raampjes gehangen om te luisteren ) en er onder ga liggen lijkt het direct uit de achter dif te komen . niet 100% zeker maar op het oor komt het uit het midden of de aandrijf lijn moet als klankkast dienen en het probleem zit toch in de as tussen gear en tussen box.
iemand idee hoe de diff te checken zonder complete demontage ??
tks
a ball joint nieuw en geen verandering, geen spelling op de meenemers en of braampjes / slijtage beeld.
zoals gemeld kruisjes vol in het vet en dat dus ook niet.
als ik de 90 met de hand heen en weer rol ( eerst met de kop uit raampjes gehangen om te luisteren ) en er onder ga liggen lijkt het direct uit de achter dif te komen . niet 100% zeker maar op het oor komt het uit het midden of de aandrijf lijn moet als klankkast dienen en het probleem zit toch in de as tussen gear en tussen box.
iemand idee hoe de diff te checken zonder complete demontage ??
tks
-
Roger B.
geen 100% zekerheid. maar een van beide cardanassen verwijderen (handremtrommel vastetten door te grote moertjes over de draadeindjes te schuiven en de 3/8"unf moertjes terug te draaien!!) en difflock inschakelen en rijden.... als het dan weg is, is de kans groot dat het uit het niet aangedreven Diff komt...
gone