Leuk om te zien dat er allerlei mensen heel graag een nieuweling willen helpen met goedbedoelde adviezen.
Alleen in het hele verhaal mis ik een advies dat ik ooit gekregen heb bij een off-road cursus.
Loop eerst eens door het terrein, kijk waar er uitdagingen liggen, besluit die of aan te gaan, of links (of rechts) te laten liggen.
Adviezen als " gewoon doen" , " gaan, het terrein in" of " banden aflaten en gaan" zijn mijn inziens niet de goede adviezen..... Die adviezen leveren met een beetje pech wel van die lange wachtrijen op (of auto's die beschadigd raken, op de kant liggen of nergens komen...)
Banden aflaten in Almere is volgens mij niet altijd handig, want gezien het weer nu, is daar vooral modder, en zijn platte banden dan altijd handig??????
Typisch zo'n advies dat kant nog wal raakt, banden aflaten neem je een besluit over nadat je de terreinomstandigheden hebt verkend....(en nogmaals terreinverkennen was les 1)
Helaas kan ik er niet bijzijn (had me er wel een half jaar op verheugd, maar helaas) anders had ik je graag op weg geholpen.
hulp 7 oktober in Almere
Re:hulp 7 oktober in Almere
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
@marco
Marco kan zondag niet: godzijdank
Wie heeft het over aflaten in almere gehad, was sitestep na vraag difflock.
'Gewoon doen': net zoals ik zelf ooit ben begonnen: inderdaad eerst rondkijken, kijken wat andere wagens doen in de verschillende situaties....maar tuurlijk Marco. En dan eerst rustig mee achter een wagen aan, op de blauwe route, uiteraard beste Marco.
Het zou erg dom zijn van ondergetekende om mensen die nog nooit van de weg af zijn geweest zomaar de bagger in te sturen er is dus niet voor niets altijd een blauwe route dat over het algemeen door iedere schoonmoeder te doen is. Vastzitten doe je pas in rood en dat doen nieuwkomers uit enthousiasme al op 2e evenement en daar ontstaan de files... Wat geen ramp is, wel die eerder genoemde ergernis, maar het hoort er gewoon bij. Ook ervaren rijders veroorzaken doorgaans de files.
Last but not least: aflaten wordt waar nodig door de marshals geadviseerd en dan heb je genoeg redenen om het wel te doen, in de meeste gevallen kun je echter wel zelf beslissen of je het doet of niet.
Ben benieuwd of de commissie jouw verhaal heeft gelezen en zondag de compressiewagen thuis laat... :kiss:
(Maar weet zeker dat ie meegaat, mede voor de nachttrial vanavond)
Sterkte maar weer.
Janwillem en ernst: je ziet, zoveel meningen zoveel valkuilen. Gewoon rustigaan beginnen....zoals Marco aangeeft en dan volgens de boekjes, dus correct ;)
Marco kan zondag niet: godzijdank
Wie heeft het over aflaten in almere gehad, was sitestep na vraag difflock.
'Gewoon doen': net zoals ik zelf ooit ben begonnen: inderdaad eerst rondkijken, kijken wat andere wagens doen in de verschillende situaties....maar tuurlijk Marco. En dan eerst rustig mee achter een wagen aan, op de blauwe route, uiteraard beste Marco.
Het zou erg dom zijn van ondergetekende om mensen die nog nooit van de weg af zijn geweest zomaar de bagger in te sturen er is dus niet voor niets altijd een blauwe route dat over het algemeen door iedere schoonmoeder te doen is. Vastzitten doe je pas in rood en dat doen nieuwkomers uit enthousiasme al op 2e evenement en daar ontstaan de files... Wat geen ramp is, wel die eerder genoemde ergernis, maar het hoort er gewoon bij. Ook ervaren rijders veroorzaken doorgaans de files.
Last but not least: aflaten wordt waar nodig door de marshals geadviseerd en dan heb je genoeg redenen om het wel te doen, in de meeste gevallen kun je echter wel zelf beslissen of je het doet of niet.
Ben benieuwd of de commissie jouw verhaal heeft gelezen en zondag de compressiewagen thuis laat... :kiss:
(Maar weet zeker dat ie meegaat, mede voor de nachttrial vanavond)
Sterkte maar weer.
Janwillem en ernst: je ziet, zoveel meningen zoveel valkuilen. Gewoon rustigaan beginnen....zoals Marco aangeeft en dan volgens de boekjes, dus correct ;)
Beste Stefan,
Als je de moeite zou nemen om alle reacties te lezen, zou je toch echt het advies van banden aflaten en gaan lezen....
En ook het advies om gewoon te gaan rijden....
Overigens in Almere denk ik toch echt dat je op blauw ook kunt vastrijden met dit weer (als je uberhaupt al het echte terrein inkomt.....
Goed om te lezen dat je nog steeds niet veranderd ben ;)
Als je de moeite zou nemen om alle reacties te lezen, zou je toch echt het advies van banden aflaten en gaan lezen....
En ook het advies om gewoon te gaan rijden....
Overigens in Almere denk ik toch echt dat je op blauw ook kunt vastrijden met dit weer (als je uberhaupt al het echte terrein inkomt.....
Goed om te lezen dat je nog steeds niet veranderd ben ;)
Freelander II
Zoals vaker spreekt Marco wijze woorden. Wij hebben voordat we uberhaupt aan een Land Rover begonnen eerst een hele dag cursus gevolgd (en daarmee pas het topje van de ijsberg geraakt btw) om te weten wat we nou eigenlijk gingen kopen en waar zo'n auto toe in staat was.
Nou zeg ik niet dat een (goede) cursus verplicht zou moeten zijn voordat je alleen het terrein in gaat maar weten wat je gaat doen en wat je tegen gaat komen is zeker stap 1.
En daarom vind ik de vraag van Jan Willem heel goed.
JanWillem schrijft:
Dus wie beantwoordt die en gaat morgen met hem het terrein in?
Nou zeg ik niet dat een (goede) cursus verplicht zou moeten zijn voordat je alleen het terrein in gaat maar weten wat je gaat doen en wat je tegen gaat komen is zeker stap 1.
En daarom vind ik de vraag van Jan Willem heel goed.
JanWillem schrijft:
Ik zou het leuk vinden als een van de ervaren leden met mij in de auto wil mee rijden om aanwijzingen en een beetje basisinstructie te geven. Wie durft?
Groetjes,
Jan Willem
Dus wie beantwoordt die en gaat morgen met hem het terrein in?
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
@Marco
Almere -zeker met dit weer- is inderdaad geen goede primeur voor nieuwkomers. Betekent dat ze zeker met zorgvuldigheid te werk moeten gaan, zeg...volgens de Marco-methode.
Het is toch gewoon een geweldig avontuur de evenementen: de eerste adrenaline stoot wanneer de achterkant 30 cm wegglijdt ha ha...of de eertste keer dat je je bumper plots in je achteruitkijk spiegel ziet liggen, heeee die hoort daar niet.... De eerste keer dat je heel vriendelijk en overgelukkig bent dat een ander alle moeite neemt jou los te lieren/trekken.... Heerlijk toch.
Jammer dat jij na al die wijze lessen (van anderen) ook geen moer bent veranderd :P
Almere -zeker met dit weer- is inderdaad geen goede primeur voor nieuwkomers. Betekent dat ze zeker met zorgvuldigheid te werk moeten gaan, zeg...volgens de Marco-methode.
Het is toch gewoon een geweldig avontuur de evenementen: de eerste adrenaline stoot wanneer de achterkant 30 cm wegglijdt ha ha...of de eertste keer dat je je bumper plots in je achteruitkijk spiegel ziet liggen, heeee die hoort daar niet.... De eerste keer dat je heel vriendelijk en overgelukkig bent dat een ander alle moeite neemt jou los te lieren/trekken.... Heerlijk toch.
Jammer dat jij na al die wijze lessen (van anderen) ook geen moer bent veranderd :P
@joost
Ik, wanneer ik hem met het water in de mond langs de kant zie staan glunderen, met die blik in de ogen....jee wanneer zal ik...
Dus Jan Willem, zie je daar dan ergens vanaf 10.15 uur . Kijk naar avatar, wanneer je dat beeld ergens bij de grote tent ziet ben ik in de buurt. Of waneer je me later in terrein ziet, hard zwaaien.
Wanneer je mc bij je hebt, kanaal 16 en roep je 'Stefan'
Ik, wanneer ik hem met het water in de mond langs de kant zie staan glunderen, met die blik in de ogen....jee wanneer zal ik...
Dus Jan Willem, zie je daar dan ergens vanaf 10.15 uur . Kijk naar avatar, wanneer je dat beeld ergens bij de grote tent ziet ben ik in de buurt. Of waneer je me later in terrein ziet, hard zwaaien.
StefaN schrijft:
:) :P ;)
Ik zeg altijd maar zo, wees en blijf jezelf. Nou, dat doen wij beiden in elk geval.
Veel (erg veel) plezier morgen!
@Marco
:) :P ;)
Ik zeg altijd maar zo, wees en blijf jezelf. Nou, dat doen wij beiden in elk geval.
Veel (erg veel) plezier morgen!
Freelander II
Thanks.
Jan Willem heeft zich gemeld en kan dus meerijden totdat hij genoeg weet om de eerste meters zelf te gaan maken...het lijkt wel een cursus bergbeklimmen :lol: valt mee hoor jan Willem
Laarzen of stevige schoenen niet vergeten,
Handdoek
En clubpas
Jan Willem heeft zich gemeld en kan dus meerijden totdat hij genoeg weet om de eerste meters zelf te gaan maken...het lijkt wel een cursus bergbeklimmen :lol: valt mee hoor jan Willem
Laarzen of stevige schoenen niet vergeten,
Handdoek
En clubpas
Heb je hem de rechten en plichten van een bijrijder al verteld?
De bijrijder heeft het recht om te genieten van de rit, de plicht om in de modder te stappen om lierkabels, sleeplint of ander recovery materiaal aan te koppelen en de plicht om na afloop de auto te wassen :P
Ik vergeet vast nog wel iets (en ja, als Karin rijdt ben ik de klos ;))
De bijrijder heeft het recht om te genieten van de rit, de plicht om in de modder te stappen om lierkabels, sleeplint of ander recovery materiaal aan te koppelen en de plicht om na afloop de auto te wassen :P
Ik vergeet vast nog wel iets (en ja, als Karin rijdt ben ik de klos ;))
Kei veel groeten,
Joost
Joost
- Ray vd Velden
StefaN schrijft:
Ja en elke mafkees zit op kanaal 16 :P en dan dat gemekker van alle anderen aan horen en er is er ook maar een die Stefan heet :blink: :P ;) :whistle: succes.....
@joost
Ja en elke mafkees zit op kanaal 16 :P en dan dat gemekker van alle anderen aan horen en er is er ook maar een die Stefan heet :blink: :P ;) :whistle: succes.....
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41