Tikkende kleppen 3.5 v8

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Tikkende kleppen 3.5 v8

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2012, 21:12

past er in, goed lopend krijgen is ander verhaal.... een 4,6 uit een p38 heb je niet zomaar lopend in een niet-p38 motorECU verweven met body-ECU enzo.. moet dus een standalone ecu aan knopen met alle kosten en werk van dien, of terugschalen naar carb of zo
gone

tinus
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 Feb 2007, 21:24
Locatie: amsterdam
Contact:

Re:Tikkende kleppen 3.5 v8

Berichtdoor tinus » 05 Okt 2012, 21:06

laten reviseren kan duur zijn, maar als je een beetje handig bent kun je een hoop zelf doen. Blok uit elkaar halen, de onderdelen bestellen kun je zelf doen. Dat is al een flinke besparing.
Bij een revisiebedrijf laten boren honen en eventueel koppen laten reviseren. Zootje laten vlakken en op een schone tafel met geduld alles weer in elkaar zetten. Het is echt geen raket, maar heel simpele jaren 50 techniek. Volgens mij kun je op deze manier voor vrij weinig geld weer een lekker vers blokje hebben.
Je moet natuurlijk wel tijd, zin en ruinmte hebben.
Martin

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Tikkende kleppen 3.5 v8

Berichtdoor Roger B. » 05 Okt 2012, 22:05

je bent toch voor je het weet 1000-1500euro verder, en voor ie d'r weer inhangt, neem je gelijk de koppeling mee (als 't geen automaat is)en motorsteunen, en omdat de motor toppie is, ververs je gelijk alle olieën van de aandrijflijn.... en voor je het weet weer 500 verder....
gone

Gebruikersavatar
Sebas
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 Sep 2010, 06:57

Re:Tikkende kleppen 3.5 v8

Berichtdoor Sebas » 11 Okt 2012, 21:05

Vandaag bij specialist langs geweest.

Waarschijnlijk toch de plunjers/stoters. Algehele revisie nog niet noodzakelijk. Zwarte aanslag kan ook het gevolg zijn van verkeerde olie in het verleden.
Werd me wel geaviseerd ze alle 16 te vervangen, ook al hoor ik ze alleen links.
Tevens kan ik dan de nokkenas controleren op slijtage.........

Dus ik ga in eerste instantie eens kijken wat die stoterset kost.
Word vervolgd..

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Tikkende kleppen 3.5 v8

Berichtdoor JoostKenya » 12 Okt 2012, 07:58

Stoterset kost 95 pond.

Maar even een citaat van de link van pagina 1:

Some so called experts may say it is ok to fit new tappets without fitting a new camshaft when all seems good. Not so.
At only 5,000 miles, this TVR engine had new tappets fitted (without a new cam) by an appointed TVR. agent. They also had the cheek to suggest the tappets must have been all faulty when we told them they had all become worn or were beginning to wear (what, all 16?).

Never fit new tappets without a new cam, honestly, it's the only way.]


Chis Crane is een echte Rover V8 specialist. Dus je moet toch even goed je de nokkenas inspecteren en er niet zomaar 16 nieuwe klepstoters in smijten.
Dan kan je meteen zien of je motor helemaal zwart aangekoekt is met teer (= gelijk aan versleten) of dat alles er nog netjes blank uit ziet met alleen een beetje zwarte aanslag in de hoekjes (= gelijk aan er zit nog potentie in dit blok). Rover V8 motoren slijter op benzine door slechte olie en niet optijd olie verversen (>5000km)

Om voorgaande te kunnen zien moet je alleen het inlaatspruitstuk en de afdekplaat verwijderen. Dat is twee uurtjes sleutelen maar geeft heel veel informatie.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Tikkende kleppen 3.5 v8

Berichtdoor Edward » 12 Okt 2012, 10:50

JoostKenya schrijft:
Stoterset kost 95 pond.

Maar even een citaat van de link van pagina 1:

Some so called experts may say it is ok to fit new tappets without fitting a new camshaft when all seems good. Not so.
At only 5,000 miles, this TVR engine had new tappets fitted (without a new cam) by an appointed TVR. agent. They also had the cheek to suggest the tappets must have been all faulty when we told them they had all become worn or were beginning to wear (what, all 16?).

Never fit new tappets without a new cam, honestly, it's the only way.]


Chis Crane is een echte Rover V8 specialist. Dus je moet toch even goed je de nokkenas inspecteren en er niet zomaar 16 nieuwe klepstoters in smijten.
Dan kan je meteen zien of je motor helemaal zwart aangekoekt is met teer (= gelijk aan versleten) of dat alles er nog netjes blank uit ziet met alleen een beetje zwarte aanslag in de hoekjes (= gelijk aan er zit nog potentie in dit blok). Rover V8 motoren slijter op benzine door slechte olie en niet optijd olie verversen (>5000km)

Om voorgaande te kunnen zien moet je alleen het inlaatspruitstuk en de afdekplaat verwijderen. Dat is twee uurtjes sleutelen maar geeft heel veel informatie.



Dat is toch les 1? Slijtage delen die op elkaar inlopen (indien mogelijk) altijd samen vervangen? :huh: :huh: :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Tikkende kleppen 3.5 v8

Berichtdoor Roger B. » 12 Okt 2012, 11:31

ja Ed, maar dan wordt het ongeveer een revisie, kost boel centjes, dus doe je liever niet, vaak kan het wel, soms niet...

als jij een inputgear met speling op de splines hebt, vervang je dan de andere tandwielen van de tussenbak ook? en de uitgaande as van de hoofdbak, en en en en... meestal kijk je dan gewoon hoelang het goed gaat met een nieuw inputgear.... dus les 1 is in de praktijk niet zo rechtlijnig
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Tikkende kleppen 3.5 v8

Berichtdoor Edward » 12 Okt 2012, 12:57

Als de inputgear versleten is kan de tussenbak ook wel een beurt hebben, dus ja dat doe ik wel samen. En de nokkenas van een V8 vervangen is geen revisie. Is zelf niet zo heel veel werk......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Tikkende kleppen 3.5 v8

Berichtdoor JoostKenya » 12 Okt 2012, 13:10

Roger B. schrijft:
als jij een inputgear met speling op de splines hebt, vervang je dan de andere tandwielen van de tussenbak ook?


Slecht voorbeeld Roger,
Input gear gaat vaak samen met het vervangen van de hoofdas van de hoofdbak. De spline in de gear is dan kapot en je vervangt ook de spline van de hoofdas. De tanden van de gear zijn OK waardoor de andere tandwielen gewoon kunnen blijven zitten. Edwards verhaal gaat dan gewoon op.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Tikkende kleppen 3.5 v8

Berichtdoor Roger B. » 12 Okt 2012, 16:39

ging mij om het klakkeloos zegge. dat delen die op elkaar lopen altijd gelijk vervangen moeten worden, niet om specifiek die inputgear of die nokkenas..

maar ik heb genoeg lt230 bakken hun 3e inputgear zien krijgen om te weten dat daar gelijk vervangen niet nodig is...

maar stikt genomen....tandwielen slijten op elkaar in en moeten eigenlijk als paar vervangen worden....dat doe je in zo'n geval dus ook niet....net zo goed als je de hoofdas soms ook laat zitten als het inputgear vervangen wordt
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten