JoostKenya schrijft:
Ja Thomas, dat is het verhaal van de marketing afdeling van Landrover maar de werkelijke reden is vaak anders.
Met een beetje doorontwikkeling had de TD5 ook vast wel Euro IV en V kunnen halen.
De eerste Ford Duratorq motor (=Puma) stamt namelijk van het jaar 1998 (het zelfde jaar als de TD5?). Maar deze motor (in 2.2 variant) wordt dus wel doorontwikkeld, wat voor de TD5 niet aantrekkelijk was.
Inmiddels hebben de Transits ook een 2.2 TD4 gekregen net als de ford Ranger. Dat is lekker recht toe recht aan voor de motorenfabriek en bespaart heeeel veeeel kosten.
Wie weet had de Td5 verder ontwikkelt kunnen worden. Maar wellicht was het kosten technisch niet lonend. Met de komst van de Discovery 3, Range Rover Sport etc. zette Land Rover duidelijk in op het delen van techniek tussen de modellen. Daarvoor was in feite bijna niets uitwisselbaar tussen de modellen.
Overigens bedenk je eens een Td5 in een Disco 3. De D-II weeg 2000kg op papier en daarin is de Td5 al onderbemeten. De Disco 3 weegt op papier 500kg meer. Dan kom je niet meer vooruit. :P
Overigens is de TDV6 een heel goed blok. Ik heb er al een paar keer mee kunnen rijden. En zo'n zware D-3 kan nog snel van zijn plek komen voor een flatgebouw.
Als er geen evolutie nodig was in de motoren reden we nu nog met een 1.6 vier pitter in onze Land Rovers....
Landmarcs schrijft:
De Range Rover P38 loopt van 1994 tot 2002, de BMW-diesel daarin is dus al van voor de BMW-bemoeienis, zonder die BMW bemoeienis had de P38 wellicht in zijn laatste jaren een Td6 gehad (speculatief).
In 1994 kocht BMW Land Rover. Dus de keuze voor een BMW blok voor de 38A zal wel op die manier tot stand zijn gekomen. Bovendien had Land Rover naar mijn weten geen alternatief. De 300Tdi was meer een tractor motor, niet echt geschikt voor dienst in het vlaggenschip.
Landmarcs schrijft:
Mijn punt is dat de komst en het vertrek van BMW weldegelijk de ontwikkelingen gestuurd heeft. Dat de Td5 pas in 1998/1999 op de markt komt en dat BMW dan al denkt aan afstoten zegt niks over de invloed in het ontwikkelingstraject. Dat de oude Rover diesel door een BMW wordt opgevolgd en niet door een LandRover Td4 lijkt mij wel een BMW ingreep, net zo als het niet verder ontwikkelen van een Td6 voor het luxere Land/Range Rover segment.
De besluiten zullen ook wel een praktische inslag gehad hebben. Waarom een 6-cylinder variant van de Td5 maken als BMW een geschikte motor kan leveren? Waarom een nieuwe diesel ontwikkelen voor de Freelander als BMW de Td4 kan leveren?
Zowel de Td6 als de Td4 van BMW hadden zich al bewezen. De Td6 kan ook teruggevonden worden in de 5-series. (De diesel van de 38A kwam ook uit een 5-series.)(De 4.4 V8 komt ook uit de 5-series. Eigenlijk deelt de L322 al zijn elektronica met de BMW 5-series). De Td4 deed al een aantal jaar dienst in de 3-serie.
Voor Land Rover zal er ook voordeel geweest zijn dat ze niets zelf hoefden te ontwikkelen. In de BMW jaren hadden ze niet veel geld over.
Overigens had Rover plannen om een kleinere variant van de Td5 te gebruiken in hun luxe wagens, maar voor ze ermee aan de slag konden gingen ze failliet.