Beste Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re:Beste Defender

Berichtdoor Edward » 25 Sep 2012, 23:11

Roger B. schrijft:
geen idee, zoals ik zei....voor zover ik weet.... dacht dat de range net als de D3 een TDv6 had, en dat dat een PSA blok was, maar zou maarzo kunnen dat na de P38 ook een BMW blok in de range gezet werd... ik ken de L332 alleen van langs zien rijden

Nee, de diesel in de eerste modellen was de Td6. Een lijn zes blok van 3 liter en net zo onderbemeten als de dse. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Sep 2012, 23:19

dat BMW mede vinger in de pap had bij het niet doorgaan van de Tdx familie betwist ik ook niet, ik wist alleen niet dat de opvolger van de p38 ook bmw motoren gehad heeft.
gone

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 25 Sep 2012, 23:32

JoostKenya schrijft:

Ja Thomas, dat is het verhaal van de marketing afdeling van Landrover maar de werkelijke reden is vaak anders.

Met een beetje doorontwikkeling had de TD5 ook vast wel Euro IV en V kunnen halen.
De eerste Ford Duratorq motor (=Puma) stamt namelijk van het jaar 1998 (het zelfde jaar als de TD5?). Maar deze motor (in 2.2 variant) wordt dus wel doorontwikkeld, wat voor de TD5 niet aantrekkelijk was.

Inmiddels hebben de Transits ook een 2.2 TD4 gekregen net als de ford Ranger. Dat is lekker recht toe recht aan voor de motorenfabriek en bespaart heeeel veeeel kosten.

Wie weet had de Td5 verder ontwikkelt kunnen worden. Maar wellicht was het kosten technisch niet lonend. Met de komst van de Discovery 3, Range Rover Sport etc. zette Land Rover duidelijk in op het delen van techniek tussen de modellen. Daarvoor was in feite bijna niets uitwisselbaar tussen de modellen.

Overigens bedenk je eens een Td5 in een Disco 3. De D-II weeg 2000kg op papier en daarin is de Td5 al onderbemeten. De Disco 3 weegt op papier 500kg meer. Dan kom je niet meer vooruit. :P

Overigens is de TDV6 een heel goed blok. Ik heb er al een paar keer mee kunnen rijden. En zo'n zware D-3 kan nog snel van zijn plek komen voor een flatgebouw.

Als er geen evolutie nodig was in de motoren reden we nu nog met een 1.6 vier pitter in onze Land Rovers....

Landmarcs schrijft:

De Range Rover P38 loopt van 1994 tot 2002, de BMW-diesel daarin is dus al van voor de BMW-bemoeienis, zonder die BMW bemoeienis had de P38 wellicht in zijn laatste jaren een Td6 gehad (speculatief).

In 1994 kocht BMW Land Rover. Dus de keuze voor een BMW blok voor de 38A zal wel op die manier tot stand zijn gekomen. Bovendien had Land Rover naar mijn weten geen alternatief. De 300Tdi was meer een tractor motor, niet echt geschikt voor dienst in het vlaggenschip.

Landmarcs schrijft:

Mijn punt is dat de komst en het vertrek van BMW weldegelijk de ontwikkelingen gestuurd heeft. Dat de Td5 pas in 1998/1999 op de markt komt en dat BMW dan al denkt aan afstoten zegt niks over de invloed in het ontwikkelingstraject. Dat de oude Rover diesel door een BMW wordt opgevolgd en niet door een LandRover Td4 lijkt mij wel een BMW ingreep, net zo als het niet verder ontwikkelen van een Td6 voor het luxere Land/Range Rover segment.

De besluiten zullen ook wel een praktische inslag gehad hebben. Waarom een 6-cylinder variant van de Td5 maken als BMW een geschikte motor kan leveren? Waarom een nieuwe diesel ontwikkelen voor de Freelander als BMW de Td4 kan leveren?

Zowel de Td6 als de Td4 van BMW hadden zich al bewezen. De Td6 kan ook teruggevonden worden in de 5-series. (De diesel van de 38A kwam ook uit een 5-series.)(De 4.4 V8 komt ook uit de 5-series. Eigenlijk deelt de L322 al zijn elektronica met de BMW 5-series). De Td4 deed al een aantal jaar dienst in de 3-serie.

Voor Land Rover zal er ook voordeel geweest zijn dat ze niets zelf hoefden te ontwikkelen. In de BMW jaren hadden ze niet veel geld over.

Overigens had Rover plannen om een kleinere variant van de Td5 te gebruiken in hun luxe wagens, maar voor ze ermee aan de slag konden gingen ze failliet.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Sep 2012, 23:38

Thomas Td5 schrijft:
Met de komst van de Discovery 3, Range Rover Sport etc. zette Land Rover duidelijk in op het delen van techniek tussen de modellen. Daarvoor was in feite bijna niets uitwisselbaar tussen de modellen.

ben ik toch niet met je eens....

Defender en D1/D2 tussenbak en motor gelijk op details na
RRC en D1 vrijwel volledig technisch gelijk
diverse kleine onderdelen als zijknipperlichten en interieurverlichting identiek op verschillende modellen
eigenlijk is NA de Td5 meer verschil tussen de modellen kwa onderdelen en techniek gekomen dan dat ervoor was
gone

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 25 Sep 2012, 23:40

Alleen leverden die motoren in een 3 en 5 andere KW's af dan bij LR.
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Dixo

Berichtdoor Dixo » 25 Sep 2012, 23:50

Thomas Td5 schrijft:
Overigens is de TDV6 een heel goed blok. Ik heb er al een paar keer mee kunnen rijden. En zo'n zware D-3 kan nog snel van zijn plek komen voor een flatgebouw.

Echt veel over heeft het niet, gechipped wordt het al wat beter. Maar pas bij de 3.0 SDV6 in de Discovery 4 is de auto zoals 'ie zijn moet.

De auto is gewoon te zwaar voor een TDV6 motor, zeker met 5 tot 7 personen erin en/of het laadvermogen benut. Laat staan als je ook nog eens het maximale trekgewicht erachter gaat hangen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2012, 23:50

Thomas Td5 schrijft:

Landmarcs schrijft:

De Range Rover P38 loopt van 1994 tot 2002, de BMW-diesel daarin is dus al van voor de BMW-bemoeienis, zonder die BMW bemoeienis had de P38 wellicht in zijn laatste jaren een Td6 gehad (speculatief).

In 1994 kocht BMW Land Rover. Dus de keuze voor een BMW blok voor de 38A zal wel op die manier tot stand zijn gekomen. Bovendien had Land Rover naar mijn weten geen alternatief. De 300Tdi was meer een tractor motor, niet echt geschikt voor dienst in het vlaggenschip.

Toe BMW in 1994 LandRover kocht was die P38 al lang productieklaar, ineens een 6 cylinder diesel in een te produceren model schuiven ... dat gaat niet zo vlot.
Een kwestie van tijdlijnen.

Landmarcs schrijft:
Mijn punt is dat de komst en het vertrek van BMW weldegelijk de ontwikkelingen gestuurd heeft. Dat de Td5 pas in 1998/1999 op de markt komt en dat BMW dan al denkt aan afstoten zegt niks over de invloed in het ontwikkelingstraject. Dat de oude Rover diesel door een BMW wordt opgevolgd en niet door een LandRover Td4 lijkt mij wel een BMW ingreep, net zo als het niet verder ontwikkelen van een Td6 voor het luxere Land/Range Rover segment.

De besluiten zullen ook wel een praktische inslag gehad hebben. Waarom een 6-cylinder variant van de Td5 maken als BMW een geschikte motor kan leveren? Waarom een nieuwe diesel ontwikkelen voor de Freelander als BMW de Td4 kan leveren?

Zowel de Td6 als de Td4 van BMW hadden zich al bewezen. De Td6 kan ook teruggevonden worden in de 5-series. (De diesel van de 38A kwam ook uit een 5-series.)(De 4.4 V8 komt ook uit de 5-series. Eigenlijk deelt de L322 al zijn elektronica met de BMW 5-series). De Td4 deed al een aantal jaar dienst in de 3-serie.

De 6 cylinder BMW diesel in de P38 was vlgs mij niet zo'n daverend succes. Het vraagt nu eenmaal een ander soort motor om een zwaar flatgebouw door het terrein te verplaatsen als om een luxe wagen over de autobahn te laten zoeven. De LandRover Td6 zou een 3 liter motor geweest zijn, misschien ook wel geen power-monster maar wel een blok met torque.

De 4 cylinder BMW diesel in de Freelander doet het beter, de Freelander is lichter in alle opzichten. De LandRover Td4 was daarin misschien wel te "tractor-like" geweest.

Voor Land Rover zal er ook voordeel geweest zijn dat ze niets zelf hoefden te ontwikkelen. In de BMW jaren hadden ze niet veel geld over.

Ik weet ook wel de LandRover niet voor niks de markt op ging, maar dat is één deel van het verhaal. BMW leverde mondjesmaat de 4 cylinder diesels voor de Freelander. LandRover verdiende niks aan de BMW-omzet die deze motoren creëerde. BMW was niet zo slecht af met Land Rover ... ook al deden ze toen het slechter ging met BMW heel zielig.

Overigens had Rover plannen om een kleinere variant van de Td5 te gebruiken in hun luxe wagens, maar voor ze ermee aan de slag konden gingen ze failliet.

Ja, Ja, Rover kan best plannen gehad hebben, maar geen geld, en BMW had de ontwikkeling van de Td4 allang gefrustreerd, dus dit lijkt mij meer op wishfull thinking.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Sep 2012, 23:57

Je praat tegenstrijdig Marc, eerst zeg je dat de 2.4 prima voldoet voor een Defender. Daarna zeg je dat de 2.5 DSE te licht is voor die wagen. Ik kan je vertellen dat een DSE nog altijd sneller is dan een Defender en ook beter is in het trekken van lasten.

Wat is het nou?? :huh: :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Sep 2012, 00:02

Edward schrijft:

Wat is het nou?? :huh: :huh:

Misschien heb ik het gewoon mis. Mij zal je niet zien in een Range Rover, dus het is allemaal "hear say" als het om Range Rovers gaat. (En het lijkt mij een leuke gedachte, een Range Rover met een LandRover Td6.)

Groeten MarcS

forbert

Berichtdoor forbert » 26 Sep 2012, 00:10

Het gehak en het "ons kent ons" gehalte viert hier weer eens hoogtij.
Welk een vertoning.
De 200 Tdi is buiten kijf door onbelanghebbende goden allang tot alderbeste LaRo ooit uitgeroepen, dus doe uw best.

Verder ben ik altijd allang blij, 200 die ik rij, dat ik al die rotzooi zelf niet de heuvel op hoef te slepen, dat zou me toch wat worden! Ook al zou dat met slechts 60 kmetjes per uur gaan. Het is van de gekke dat iedere auto zo ontworpen zou moeten zijn dattie alles met de maximum snelheid als minimum te handhaven snelheid zou moeten kunnen. Westerse gekte ten top.
Vijftig ezels doen geen kilometer 20 graden uphill zo snel als mijn gewaardeerde trekker met 'n dikke kar erachter. Met dezelfde vracht.

Uch
Groets, Forbert
1993 H+ST 90- 200Tdi

Terug naar “Techniek”