radiator bescherming bij TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re:radiator bescherming bij TD5

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2012, 18:28

Die originele temperatuurmeter is gewoon K.U.T. (kwalitatief uitermate teleurstellend).
Een tweekleurig lampje was genoeg geweest: Groen = Bedrijfstemperatuur en Rood = Alarm.

Het zou heel mooi zijn als je met een foefje die meter tot normaal meet-gedrag zou kunnen verleiden.
(Bij de Puma werkt die meter ook al voor geen meter.)

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Sep 2012, 19:23

dat kan... de sensor geeft duidelijk wel signaal evenredig aan de temperatuur... dit signaal wordt bewerkt naar de meter gestuurd... kwestie van, al dan niet via stukje elektronica, direct de meter op de sensor aansluiten....in het ergste geval ander metertje plaatsen met bijhorende sensor (wel originele sensor behouden voor motormanagement)
gone

robb

Berichtdoor robb » 26 Sep 2012, 10:41

Ik heb eea ook geprobeerd bij mijn 300Tdi defender en de muf doet echt zijn werk....de auto komt veel sneller op temperatuur. Normaal in de winter heb ik een km of 7 nodig voordat hij bedrijfstemp haalt, met de muf ervoor na 4 km al op temperatuur en dus eerder warmte in de auto.

Over een paar weekjes gaat ie er dus weer voor
Robb

\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"

blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....

Dixo

Berichtdoor Dixo » 26 Sep 2012, 11:35

Landmarcs schrijft:
Het zou heel mooi zijn als je met een foefje die meter tot normaal meet-gedrag zou kunnen verleiden.

Gewoon een aftermarket sensor en meter erbij van bijvoorbeeld VDO. Plek zat in dat dashboard van een Puma voor een metertje.

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Sep 2012, 14:08

Dixo schrijft:
Landmarcs schrijft:

Gewoon een aftermarket sensor en meter erbij van bijvoorbeeld VDO. Plek zat in dat dashboard van een Puma voor een metertje.

Dan kun je beter een Madman monteren, kun je er nog een stuk of sensoren meer aanhangen.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Sep 2012, 14:21

Edward schrijft:
Dixo schrijft:
Landmarcs schrijft:

Dan kun je beter een Madman monteren, kun je er nog een stuk of sensoren meer aanhangen.....

Alweer een voorbeeldje van het betere als vijand van het goede.
Ik zou al heel blij zijn met een meter die een uitslag toont die min of meer correspondeert met de motor-temperatuur (en dus niet die drie-standen wijzer).
Als deze uitslag niet een "zieke" eigenschap van het metertje is dan zit het in de software die de temperatuur-signalen in een meter-aansturing omzet. En als het in de software zit dan zou er toch een wizz-kid moeten zijn die dat even kan rechtzetten ?

Groeten MarcS

PS In mijn oude Renaults was de meter-uitslag ook niet 1:1 te herleiden naar een werkelijke temperatuur maar je zag wel of de motor warm was of lauw, en je zag bovendien ook de meter oplopen als je volgas de helling op ging ... heel ver liep ie dan ook niet op, maar dat is ook het gevolg van koelsysteem met radiator en thermostaat.

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Sep 2012, 19:03

Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:
Dixo schrijft:
Landmarcs schrijft:

Alweer een voorbeeldje van het betere als vijand van het goede.
Ik zou al heel blij zijn met een meter die een uitslag toont die min of meer correspondeert met de motor-temperatuur (en dus niet die drie-standen wijzer).
Als deze uitslag niet een "zieke" eigenschap van het metertje is dan zit het in de software die de temperatuur-signalen in een meter-aansturing omzet. En als het in de software zit dan zou er toch een wizz-kid moeten zijn die dat even kan rechtzetten ?

Groeten MarcS

PS In mijn oude Renaults was de meter-uitslag ook niet 1:1 te herleiden naar een werkelijke temperatuur maar je zag wel of de motor warm was of lauw, en je zag bovendien ook de meter oplopen als je volgas de helling op ging ... heel ver liep ie dan ook niet op, maar dat is ook het gevolg van koelsysteem met radiator en thermostaat.

Tenzij je je wagen opnieuw wilt uitvinden is het simpeler om je wagen je wagen te laten en veranderingen toe te voegen. Het voordeel van een Madman is dat je die los van je originele systeem kunt laten werken. Het lijkt me zeer onverstandig om iemand in je ECU 'even' wat te laten wijzigen voor zover dat al überhaupt kan. :dry: :dry:
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Sep 2012, 20:37

wie zegt dat het softwarematig gebeurd, dat aansturen van de meter in stappen... kan ook zijn dat het binnenkomende signaal door wat componentjes in de ECU in een paar stapjes doorgestuurd wordt naar de meter
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Sep 2012, 21:18

Roger B. schrijft:
wie zegt dat het softwarematig gebeurd, dat aansturen van de meter in stappen... kan ook zijn dat het binnenkomende signaal door wat componentjes in de ECU in een paar stapjes doorgestuurd wordt naar de meter

Laat onverlet dat ik een wagen liefst origineel houd en extra systemen los van het hoofdnet monteer. ;)
Edward van Vugt

conny1

Berichtdoor conny1 » 27 Sep 2012, 11:23

Voorzover ik begrepen heb, zijn de temperatuurmeters tegenwoordig "gedempt", dat wil zeggen dat ze alleen reageren op koud, ergens in een gebied dat goed is en veeeeels te heet.
De moderne bestuurders zouden zenuwachtig worden van temperatuurmeters die teveel bewegen op de temperatuur van de motor.

Ik denk dat wij van een ander slag zijn.

Terug naar “Techniek”