uitlijnen wel of niet ?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: uitlijnen wel of niet ?

Berichtdoor Roger B. » 13 Sep 2012, 06:28

zag het verband tussen moeilijkheid/kostenplaatje en belang ook al niet.....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2012, 09:33

Heren,

Misschien gewoon een begripsverwarring.
Voor mij is uitlijnen de hele geometrie nauwkeurig opmeten en corrigeren, en kennelijk wordt soms ook alleen het met eenvoudige middelen de sporing stellen ook al "uitlijnen" genoemd.

Als je een en ander laat uitlijnen op de "dure" manier dan weet je misschien iets meer, maar het "uitlijnen" op de huis-en-tuin wijze is er in principe al genoeg gedaan (behalve dan die gevallen waarbij het chassis krom is, rubbers versleten of anderszins er andere zorgelijke zaken zijn die ten grondslag liggen aan kwalitatief uitermate teleurstellend stuurgedrag.

In principe, als er geen gekke dingen gebeuren verloopt de sporing niet snel dus is dat niet een reden om met een grote regelmaat te gaan meten.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Sep 2012, 10:08

nou...ik denk dat (zeker bij een defender/series/santana) de sporing juist de component van de wielgeometrie is die het meest van slag raakt, en iets te hard door een kuil of tegen een boomstronk kan al voldoende zijn...

Aangezien er verder ook niks te stellen is, kom je een heel eind met nauwkeurig doe het zelven....

als je naar een bandenboer gaat en het ding wordt met laser uitgemeten is het ook maar de vraag of er in geval van (kleine)afwijking in de niet afstelbare componenten wel wat van gezegd wordt.....en er zijn zat bedrijven waar ze binnen de marge goed genoeg vinden bij het afstellen, en het kan maar zo dat je dan met doehetzelven nieteens zo veel slechter uit komt...........

maar dan nog........of je het nu zelf goedkoop of heeel duur bij de duurste uitlijner laat doen......dat maakt geen verschil voor het belang om het te doen.....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2012, 11:19

Roger B. schrijft:
nou...ik denk dat (zeker bij een defender/series/santana) de sporing juist de component van de wielgeometrie is die het meest van slag raakt, en iets te hard door een kuil of tegen een boomstronk kan al voldoende zijn...

Aangezien er verder ook niks te stellen is, kom je een heel eind met nauwkeurig doe het zelven....

als je naar een bandenboer gaat en het ding wordt met laser uitgemeten is het ook maar de vraag of er in geval van (kleine)afwijking in de niet afstelbare componenten wel wat van gezegd wordt.....en er zijn zat bedrijven waar ze binnen de marge goed genoeg vinden bij het afstellen, en het kan maar zo dat je dan met doehetzelven nieteens zo veel slechter uit komt...........

maar dan nog........of je het nu zelf goedkoop of heeel duur bij de duurste uitlijner laat doen......dat maakt geen verschil voor het belang om het te doen.....

Kennelijk heb ik in die tien jaar met mijn oude auto maar één keer iets te hard gereden (en was dat direct het einde).
Anyway, na tien jaar spoorde ie nog steeds zoals het hoort: zowel goed sturen alsook heel regelmatig qua bandenslijtage.
Mijn huidige moet ik nog eens naar laten kijken (is nog garantie) want met de slijtage zit het wel goed maar hij stuurt net iets minder plezant.

Maar goed, als je de historie niet kent, als ie niet lekker spoort, als je rare bandenslijtage hebt (vlgs mij spoort ie dan al lang niet lekker meer) of als je zo'n dreun hebt meegemaakt dat je denkt dat de wielen eraf vallen dan kan het zeker lonen om eens even een eenvoudige meting te doen.
Blijf je twijfelen, ga dan naar de uitlijner (die meet misschien net iets nauwkeuriger).

Groeten MarcS

Luke

Re:uitlijnen wel of niet ?

Berichtdoor Luke » 13 Sep 2012, 19:06

Hoi,

Marc heeft in zoverre gelijk dat het begrip uitlijnen inderdaad de hele geometrie behelst, echter.... zoals ook roger al zei, bij een defender / series is het enige wat verstelbaar is het toespoor of uitspoor, en dat is met een beetje precies doe het zelven goed te doen lijkt me, tot nog toe heb ik het altijd laten doen, maar daar hangt idd een prijs aan en is ook geen garantie voor al dan niet goed doen. Ik weet ook niet wat de tolernties bij een series zijn, maar bij defender is het 0 tot 2 mm UITSPOOR

Verder zegt marc dat hij zijn auto eigenlijk nooit uit laat lijnen of dat in het verleden nooit gedaan heeft.......
Ik kan me herinneren dat ik het in Nederland met een gewone auto jaarlijks liet controleren, immers er is, net zoals bij de land rovers overigens, niet alleen sprake van het feit dat je de uitlijning kan vernaggelen door een harde klap (gat in de weg, stoeprand, boomstronk etc) maar ook overige slijtage zoals stuurkogels en wiellagers spelen weldegelijk een rol.
En bij een land rover geldt dat ook voor de swivels als ik me niet vergis
Een goeie uitlijner zal dus die zaken eerst controleren voor hij aan het eigenlijke uitlijnen zal beginnen.

wat betreft het belang van uitlijnen..... Ik heb in NL eens een sportieve band (195/50/15) die op een VW zat binnen 2 weken aan gort gereden (echt tot en met staal en canvas verrot) omdat ik verzuimd had wegens tijdgebrek de auto uit te laten lijnen na een klap in een gat in de weg.
Ter indicatie, die band was zo'n beetje half life.
Ander voorbeeld, met versleten stuurkogels kan je uitlijnen wat je wil maar auto gaat alle kanten op en zal dat blijven doen ook na uitlijnen (als de uitlijner dat uberhaubt al voor elkaar krijgt, immers bij elke wielbeweging zal zijn uitgelezen waarde anders zijn.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2012, 22:58

Luke schrijft:
Hoi,

Marc heeft in zoverre gelijk dat het begrip uitlijnen inderdaad de hele geometrie behelst, echter.... zoals ook roger al zei, bij een defender / series is het enige wat verstelbaar is het toespoor of uitspoor, en dat is met een beetje precies doe het zelven goed te doen lijkt me, tot nog toe heb ik het altijd laten doen, maar daar hangt idd een prijs aan en is ook geen garantie voor al dan niet goed doen. Ik weet ook niet wat de tolernties bij een series zijn, maar bij defender is het 0 tot 2 mm UITSPOOR

Verder zegt marc dat hij zijn auto eigenlijk nooit uit laat lijnen of dat in het verleden nooit gedaan heeft.......
Ik kan me herinneren dat ik het in Nederland met een gewone auto jaarlijks liet controleren, immers er is, net zoals bij de land rovers overigens, niet alleen sprake van het feit dat je de uitlijning kan vernaggelen door een harde klap (gat in de weg, stoeprand, boomstronk etc) maar ook overige slijtage zoals stuurkogels en wiellagers spelen weldegelijk een rol.
En bij een land rover geldt dat ook voor de swivels als ik me niet vergis
Een goeie uitlijner zal dus die zaken eerst controleren voor hij aan het eigenlijke uitlijnen zal beginnen.

wat betreft het belang van uitlijnen..... Ik heb in NL eens een sportieve band (195/50/15) die op een VW zat binnen 2 weken aan gort gereden (echt tot en met staal en canvas verrot) omdat ik verzuimd had wegens tijdgebrek de auto uit te laten lijnen na een klap in een gat in de weg.
Ter indicatie, die band was zo'n beetje half life.
Ander voorbeeld, met versleten stuurkogels kan je uitlijnen wat je wil maar auto gaat alle kanten op en zal dat blijven doen ook na uitlijnen (als de uitlijner dat uberhaubt al voor elkaar krijgt, immers bij elke wielbeweging zal zijn uitgelezen waarde anders zijn.

Luke

Weest niet bang, ik ben niet zo'n hork die alles maar laat versloffen.
Ik had ooit een Renault R11 en die moest je ieder jaar laten uitlijnen want alles bewoog aan die auto (hij was ook toen ie 2 weken oud was bijna total-loss gereden geweest en waarschijnlijk nooit meer als nieuw geweest). Daarna had ik een Renault R19 en die was zelfs na jaren nog helemaal in lijn.
Mijn oude Defender werd even nagemeten na het vervangen van een stuurkogel (na bijna 10 jaar) en hij was nog steeds prima. Als je eenmaal weet hoe het moet voelen qua stuurgedrag en als je maar zo nu en dan een stukje vlakke, gladde weg rijdt dan weet je wel of het stuur deugt als je tenminste met gevoel de techniek benadert.
Ik denk overigens dat de vooras ophanging en besturingsorganen zoveel robuster zijn uitgevoerd dat het ook niet zo gek is dat je bij een "luxe-wagen" veel eerder de uitlijning "stuk" rijdt. Wiellagers kan je al horen voordat er serieuze speling optreedt, en kogels en/of rubbers ... daar moet je aan gaan denken als je niet meer datzelfde gevoel in het stuur hebt.

Groeten MarcS

babs1965

Berichtdoor babs1965 » 13 Sep 2012, 23:16

kan er niet eens iemand in mijn 109 rijden om deze te vergelijken of dat ik eens in een 109 van een ander kan rijden.
ik heb nm geen enkel vergelijk materiaal ik denk dat ie fantastisch rijdt.

gr. Babs

misschien dit weekend ??????

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Sep 2012, 12:25

Landmarcs

Mijn oude Defender werd even nagemeten na het vervangen van een stuurkogel (na bijna 10 jaar) en hij was nog steeds prima.

Groeten MarcS

en een stuurkogel zit dan aan de stang tussen stuurhuis en rechter voorwiel neem ik aan? want anders zegt jouw opmerking alleen dat de vervangen kogel toevallig vrij netjes op de juiste stand gemonteerd werd

maar wij kwamen in de werkplaats wel vaker dan eens in de tien jaar bij defenders(en andere modellen) tegen dat er uitgelijnd moest worden (de meeste haalden ook bij lange na geen 10 jaar met hun kogeljoints)
gone

Terug naar “Techniek”