Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
R1200C

Re:Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor R1200C » 13 Sep 2012, 10:18

Roger B. schrijft:
in duitsland heb je ook iets soortgelijks, verzamelaarskenteken waar max. 10 voertuigen op geregistreerd kunnen, mag ook alleen naar evenementen en voor proefrit gebruikt worden.

en evenementen zijn oldtimershows en meetings en dergelijke....

Als ik alleen nog maar met D'n Harrie mag rijden van en naar evenementen dan kan ik er net zo goed mee kappen. Ik geniet juist van de ritjes hier door de omgeving. 200 km snelweg rijden om een evenement te kunnen bezoeken zie ik niet zitten...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2012, 11:25

R1200C schrijft:
Roger B. schrijft:
in duitsland heb je ook iets soortgelijks, verzamelaarskenteken waar max. 10 voertuigen op geregistreerd kunnen, mag ook alleen naar evenementen en voor proefrit gebruikt worden.

Als ik alleen nog maar met D'n Harrie mag rijden van en naar evenementen dan kan ik er net zo goed mee kappen. Ik geniet juist van de ritjes hier door de omgeving. 200 km snelweg rijden om een evenement te kunnen bezoeken zie ik niet zitten...

Dat zijn dan toch proefritten. Als je naar een collega LandRover rijdt is het toch een Meeting, en rijdt je dan met die collega een stukje zandweg dan is het een evenement ....

Dat lijkt mij een echt Belgische oplossing.

Groeten MarcS

Dixo

Berichtdoor Dixo » 13 Sep 2012, 12:35

Evenementen in het donker organiseren, dan kun je de retro-gele Cibie's op je oldtimer uittesten =)

Dieseltje

Berichtdoor Dieseltje » 13 Sep 2012, 20:20

Landmarcs schrijft:
R1200C schrijft:
Roger B. schrijft:

Dat zijn dan toch proefritten. Als je naar een collega LandRover rijdt is het toch een Meeting, en rijdt je dan met die collega een stukje zandweg dan is het een evenement ....

Dat lijkt mij een echt Belgische oplossing.

Groeten MarcS

werkt helaas niet helemaal zo, een evenement moet georganiseerd zijn door een erkende vereniging of autoclub. Hoe zwart wit deze wet werkt durf ik (nog) niet te zeggen.
Ik rij ook vaker verder weg om onderdelen op te halen, natuurlijk moet je de auto dan bij hebben om te passen. ;)
Maar waar het om gaat is wel aangepakt, zijn maar weinig mensen die je in de spitsuren op de baan ziet.

Daarnaast kun je in België nog steeds als particulier "grijs" rijden. Het "misbruik" daarvan is denk ik ook niet zo groot dat ze het moeten aanpakken. Met mijn P38 rij ik voor €127,00 p/j wegentax een diesel. :P
RR 2.5 dse

Frankvandenberg

Berichtdoor Frankvandenberg » 16 Sep 2012, 23:37

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/149591/Oldtimerbezitters_boos_op_afschaffen_MRB_regeling.html

Gerard

Berichtdoor Gerard » 17 Sep 2012, 07:23

Herinvoer van 60-dagenkaart -maar dan in digitale vorm- vind ik een goede optie.
Vooraf via internet aanmelden als je de auto gaat gebruiken (max. 60 dagen per jaar) en een flinke naheffing als je betrapt wordt zonder te zijn 'aangemeld".

Dan kan elke hobbyist blijven rijden, maar ga je het dagelijks gebruik tegen. Het dwingt te je na te denken over het gebruik van de auto en dat vind ik geen slechte zaak.

Dat de 25-jaar regeling wordt aangepakt lijkt me onontkoombaar. Is het niet nu, dan wel over een paar jaar. Het is een te gemakkelijke bron van overheidsinkomsten die maar een klein deel van de bevolking treft en aan het andere deel ook nauwelijks te verdedigen is ... :unsure:

Gerard

R1200C

Berichtdoor R1200C » 17 Sep 2012, 08:55

Gerard schrijft:
Het is een te gemakkelijke bron van overheidsinkomsten die maar een klein deel van de bevolking treft en aan het andere deel ook nauwelijks te verdedigen is ... :unsure:

Gerard

De vraag is wat het de overheid gaat kosten om dit geld binnen te halen. Een (digitaal) systeem om gebruiksdagen te meten is een kostbare aangelegenheid. Zeker als je daardoor de meeste mensen gewoon "gratis" laat rijden. Waar er nu over 100 miljoen gesproken wordt heb je het dan over een paar miljoen hooguit. En als we het track-record van de overheid bekijken als het gaat om IT projecten...

Overigens heb ik er geen probleem mee om de huidige regel te verdedigen, mits je de regel uitvoert zoals die bedoeld is. Het rijden van een oldtimer is een hobby/liefhebberij die voor 99% van de mensen onbetaalbaar zou zijn als er een "normaal" belastingtarief tegenover zou staan. Dat zou dan weer inhouden dat er veel auto's de sloop op gaan en dat heeft weer nadelige gevolgen voor de in de productie geproduceerde (en voor de sloop benodigde) CO2 uitstoot.

Zal niet iedereen het mee eens zijn maar ja, ik ben het er ook niet mee eens dat iemand hangsloten om pompen gaat hangen...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

piet_g

Berichtdoor piet_g » 17 Sep 2012, 10:26

Ik heb een vermoeden dat er weer iemand met getallen aan het gooien is die niet onderbouwd kunnen worden. Die 200 Mil extra inkomsten geloof ik niet. 1 omdat bij het afschaffen van een dergelijke regeling gelijk een deel van de auto's weer zal verdwijnen omdat ze of te duur worden in de belasting of omdat dan het voordeel (extra brandstof gebruik versus geen belasting) zal verdwijnen.

Ik begrijp dat regelingen op de schop gaan, maar op sommige momenten heb ik ook een vermoeden dat het gebaseerd is op kortzichtig denken. Buiten dat als men zo graag van die regeling af wil omwille van import auto's waarom dat dan niet gewoon aanpakken net met regelingen, bijvoorbeeld door de oldtimer status niet te laten gelden op auto's die geïmporteerd zijn, mits deze minimaal 30 jaar geleden al naar Nederland zijn gehaald, of gewoon helemaal niet meer op import auto's. Ook waarom is men dan op het laatste moment terug gekomen van de regel om een vast jaartal te pakken (werd gesproken over 1986) en is dit opgetrokken naar 30 jaar..

maar het huidige bestand aan rijdende oldtimers aanpakken gaat ze zeker niet die inkomsten geven die men zich nu rijk aan het rekenen is..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

tim

Berichtdoor tim » 17 Sep 2012, 10:51

De achterliggende overheidsgedachte van het wegenbelstingvrij rijden ligt in het gegeven van genoeg is genoeg en de harmonistaie van europeese regelgeving.

genoeg is genoeg in de context dat een motorvoertuig na 25 jaar belastinggeld opgeleverd heeft wel eens on hold gezet mag worden.
harmonistaie van europeese regelgeving in het kader dat andere omliggende europeese landen vergelijkbare wetgeving op dit gebied kent.

tav punt 1, dat menig nederlands particulier gebruik maakt van de regelgeving spreekt voor zich,( als in bijvoorbeeld in oude duitse importauto's die nooit een cent nederlands wegenbelastinggeld hebben bijgedragen) als ik tov de BAM een vergelijkbare hoge snelheidslijn kan aanleggen voor 60 % van de BAM prijs, wordt ik op z'n minst ook uitgenodigd voor een gesprekje op het ministerie van verkeer en waterstaat..

de overheid is zo betrouwbaar als de uitkomst van de zakrekenmachine van haar boekhouder.
het is een illusie om te denken dat rechtvaardigheid en logica beleidslijnen zijn.
1 keer per 4 jaar, althans volgens de folder, wordt je in de waan gebracht dat democratie bestaat.
ik doe mezelf de lol dat ik op iedere verkiezingsdag in plaats van naar het stemlokaal loop, de CD van bennie neyman pak, z'n greatest hits.
wordt je ook melig en nostalgisch van..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

forbert

Berichtdoor forbert » 18 Sep 2012, 06:51

Gerard schrijft:

Herinvoer van 60-dagenkaart -maar dan in digitale vorm- vind ik een goede optie.

Gerard

Helemaal eens. Met de oude 60-dagenkaart was het prima geregeld. Bij de afschaffing hiervan regende het plots "klassieke benz-diesels" enzovoort, en werd imho de klassiekermarkt voor 'n deel verpest. Als echte liefhebber was ik er niet blij mee.
Groets, Forbert
1993 H+ST 90- 200Tdi

Terug naar “Kroeg”