Als er meermaals een schijf gemonteerd wordt omdat de oude krom is neem ik aan dat dat pasvlak erg goed bekeken is. Ik heb begrepen dat de klauwen ook al een keer vernieuwd zijn.
Dan lijkt mij dat er iets in het systeem is dat verhinderd dat de blokken helemaal los komen en dus blijven aanlopen en hitte opbouwen. Vooral omdat er gesproken wordt over alweer een verglaasde blok. De flexibele remslangen zijn dan verdacht, maar wellicht ook andere onderdelen?
Trillend stuur en rempedaal bij remmen
Re: Trillend stuur en rempedaal bij remmen
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Ben Gerrits
Maar meet eerst de slingering dan weet je welke kan er krom is en kun je daar naar de storing zoeken.
Gr Ben
Gr Ben
-
Roger B.
Ben Gerrits schreef:Het enige wat goed is is blank geschuurd en alles wat anders is is een kans op trillen.
Dus ga er nu niet te ver op in wat wel of niet goed is .
Alleen roestvrij en vuil vrij is goed zeker als er een probleem is ontstaan na demontage.
Gr Ben
volgens mij was de eerste keer al te vroeg, dus met de fabrieksschijven er nog op ......de rest kan vuile naaf zijn
gone
-
Ben Gerrits
overlander schreef:Hallo,
Wie kan mij helpen bij deze ergernis;
Bij remmen boven 80 kph trilt mijn stuur en zelfs licht aanraken rempedaal geeft trillend/pulsrend gevoel in pedaal en stuur.
Zeer recent alle remschijven vervangen & remblokken & remklauwen voor. Originele LR onderdelen, kostbaar verhaal. Remschijven voor zelfs binnen 5.000 km tweemaal laten vervangen aangezien deze alweer krom waren (..)
Tevens belangrijkste rubbers ophanging laten vervangen (geen poly, gewoon origineel LR) geen trilling meer in stuur bij niet remmen.
Dempers 10.000 km geleden vervangen en nieuwe stuurdemper erop. Wel spoorverbreders 30mm per kant, banden 20.000km 235/85/16 AT2 standaard boost velg recent uitgebalanceerd.
Aangezien er nu redelijk wat geld doorheen is gegaan zou ik ervaringen willen vragen zodat ik een idee krijg van andere mogelijkheden.
Trilling is verslechterd door hevig remmen bij stau op deutsche autoban tijdens vakantie.
Ok hij remt goed (kan altijd beter) maar toch geen fijn gevoel en remschijven zijn geen wegwerpartikelen toch?!
Moet wel zeggen dat ik stevig doorrijd en soms voor flitser oid even hard moet remmen, verder probeer ik juist zo min mogelijk te remmen..
Betreft def110TD5 uit 2003 zonder ABS met 190.000km op de klok.
Dank voor het meedenken voordat ik weer naar mijn garage ga.
En hoe is het afgelopen met dit probleem?
Gr Ben
- overlander
Afgelopen weekend auto laten nakijken door garage, had eerder geen tijd.
Remschijf rechtsvoor krom. Deze had ik reeds eerder al gevoeld dat ie heter was dan de anderen. Remblok liep denk ik aan.
Onduidelijk wat nu precies probleem was want gewoon alles vervangen; klauw, blok, schijf, remleiding (nu staalfix), remvloeistof en remcilinder. Complete naaf, lagers etc nagekeken etc. Mijn garage was hier ook klaar mee dus veel preventief vervangen onder garantie.
Maar goed, ik heb al eerder weer normaal kunnen remmen, dus eerst even 2.500km afwachten of dit allemaal goed blijft gaan.
Voor het forum valt hier weinig van te leren behalve dan dat schijven redelijk snel krom kunnen gaan door het (minimaal) aanlopen van een remblok. het vervangen van en remschijf zonder de oorzaak te kennen is een hopeloze zaak.. ben hier ruim een jaar mee bezig geweest.
Dank voor het meedenken allemaal!!!!
Remschijf rechtsvoor krom. Deze had ik reeds eerder al gevoeld dat ie heter was dan de anderen. Remblok liep denk ik aan.
Onduidelijk wat nu precies probleem was want gewoon alles vervangen; klauw, blok, schijf, remleiding (nu staalfix), remvloeistof en remcilinder. Complete naaf, lagers etc nagekeken etc. Mijn garage was hier ook klaar mee dus veel preventief vervangen onder garantie.
Maar goed, ik heb al eerder weer normaal kunnen remmen, dus eerst even 2.500km afwachten of dit allemaal goed blijft gaan.
Voor het forum valt hier weinig van te leren behalve dan dat schijven redelijk snel krom kunnen gaan door het (minimaal) aanlopen van een remblok. het vervangen van en remschijf zonder de oorzaak te kennen is een hopeloze zaak.. ben hier ruim een jaar mee bezig geweest.
Dank voor het meedenken allemaal!!!!
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik weet wel dat als je bij de stoplichten staat en je rem vast houd als die nog flink warm zijn, je schijven dan ook krom trekken. Dit komt dan ook vaker voor bij automaten, omdat die altijd in drive staan en je dan de rem wel ingetrapt moet houden.
retep schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik weet wel dat als je bij de stoplichten staat en je rem vast houd als die nog flink warm zijn, je schijven dan ook krom trekken. Dit komt dan ook vaker voor bij automaten, omdat die altijd in drive staan en je dan de rem wel ingetrapt moet houden.
Zal best bij een type auto voorkomen, maar niet bij een Land Rover. Iedereen die mij rijstijl kent weet dat de remmen van mijn wagen heter worden dan gemiddeld en nog nooit op welke LaRo dan ook heb ik ooit problemen gehad met de remmen. Behalve dan dat de blokken hooguit 20K meegaan.
Hier zal de oorzaak echt gezocht moeten worden in langdurig aanlopen aan 1 zijde van de schijf.
Edward van Vugt
- JoostKenya
Edward schreef:Hier zal de oorzaak echt gezocht moeten worden in langdurig aanlopen aan 1 zijde van de schijf.
Maar dat ik me dan weer niet voorstellen.
Waarom zou een remschijf die lichtjes egaal rondom verwarmd wordt nu kromtrekken?
Weet Overlander zeker dat de wiellagers, op alle 4 wielen 100% spelingsvrij zijn?
Op pagina 1 wordt ook genoemd dat de auto 30mm spacers heeft.
Bij mijn racedefender (met spacers) voel ik elke geringe speling op een wiellager ook onmiddelijk in de (onbekrachtigde) rem (voorzien van met staal gevlochten slangen)
Die spacers zou ik eens een paar duizend kilometer weglaten.
JoostKenya schreef:Edward schreef:Hier zal de oorzaak echt gezocht moeten worden in langdurig aanlopen aan 1 zijde van de schijf.
Maar dat ik me dan weer niet voorstellen.
Waarom zou een remschijf die lichtjes egaal rondom verwarmd wordt nu kromtrekken?
Weet Overlander zeker dat de wiellagers, op alle 4 wielen 100% spelingsvrij zijn?
Op pagina 1 wordt ook genoemd dat de auto 30mm spacers heeft.
Bij mijn racedefender (met spacers) voel ik elke geringe speling op een wiellager ook onmiddelijk in de (onbekrachtigde) rem (voorzien van met staal gevlochten slangen)
Die spacers zou ik eens een paar duizend kilometer weglaten.
Als 1 blok aanloopt wordt de schijf eenzijdig verhit en niet egaal aan twee kanten zo als de bedoeling is. Bij een auto heb ik dat nooit meegemaakt, wel bij een wegmotor en daarbij was een rit van 1200 km genoeg om de schijf krom te laten trekken.
Edward van Vugt
- overlander
Die spacers zijn er af (reeds 3 maanden). Was ze zat wegens trilling tussen 80-100 kmh. Nu geen enkele trilling meer in stuur.
In de perioden van kromtrekken zat vaak een vakantiemoment. Wellicht dat deze langere afstanden icm aanlopen remblok voor extra hitte hebben gezorgd.
De wiellagers zijn alle 4 nagekeken waarbij er 2 zijn vervangen (eerder al).
Ik ga ervan uit dat het nu allemaal goed blijft..je moet positief blijven denken!
In de perioden van kromtrekken zat vaak een vakantiemoment. Wellicht dat deze langere afstanden icm aanlopen remblok voor extra hitte hebben gezorgd.
De wiellagers zijn alle 4 nagekeken waarbij er 2 zijn vervangen (eerder al).
Ik ga ervan uit dat het nu allemaal goed blijft..je moet positief blijven denken!