Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
overlander

Re: Trillend stuur en rempedaal bij remmen

Berichtdoor overlander » 31 Jan 2013, 15:17

Roger,

Ik begin ook beetje aan mezelf te twijfelen.

Wellicht rijdt ik te bruut maar heb juist zelf het idee dat ik daarbij niet extreem zit te remmen. Ik rem juist vaak middels het luchtankersysteem..gas los..

het gekke is dat ik eerst 20.000 km zonder problemen heb gereden. Toen dus een kromme schijf door een verglaasde remblok (hard afremmen voor flitser) en vervolgens 4 sets krom gereden steeds weer na 1-2 maanden ongeveer.

Tussendoor trouwens nóg een keer een verglaasde remblok na vakantie Oostenrijk (volle bepakking, 5 man bergaf file inrijden).

Heb vraag nu ook op Blacklandy uitgezet en daar denken ze dat de remblokken constant iets aanlopen waardoor alles erg heet wordt en dan gevoelig is voor kromtrekken.

Gisteren aan de schijven temperatuur gevoeld toe ik thuis kwam en het viel me op de de schijf rechts voor veel heter was dan links voor. Des te meer opvallend omdat de auto altijd al naar rechts trekt en bij remmen sowieso redelijk naar rechts trekt.

wellicht zit hier dus een probleem.

vreemd is wel dat ook achter de schijven zijn vervangen, maar wellicht was dat om problemen met remmen uit te sluiten, weet niet meer.

Dank voor het meedenken!

piet_g

Berichtdoor piet_g » 31 Jan 2013, 15:57

Wat bedoelen ze met aanlopende remmen? want voor zover ik weet zijn remmen maar een enkelwerkend systeem. of te wel, ze zullen altijd in de buurt (dan wel een beetje tegen) de remschijven aan blijven staan.

Een keer kromme remschijven kan ik wel begrijpen, maar meerdere keren dan heb ik toch het gevoel dat er iets verkeerd zit. Je remklauwen zelf zijn nog wel goed? dus de remschoenen kunnen ook echt een beetje terug geduwd worden wanneer jij je voet van de rem haalt?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Jan 2013, 16:48

dat laatste wat je aankaart is exact wat de oorzaak van aanlopende remmen is, een of meer zuigers die (te) vast zitten in de klauw en zo het blokje tegen de schijf aangedrukt houden.

nu meen ik me te herinneren dat de vraag of je remzuigers goed gangbaar zijn in dit topic ook al eerder gesteld werd, warmlopen door aanlopende remblok aan één kant van de schijf kan heeel goed zorgen voor het krom trekken van de schijf
gone

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 31 Jan 2013, 17:09

Aan het begin van dit verhaal wordt vertelt dat ook de remtangen zijn vervangen.
Daarom denk ik dat er mogelijk een remslang oid niet goed is.
En als je de naaf niet goed roestvrij maakt kan hij goed remmen maar op den duur gaat het restant aan roest weer verder roesten en roest zet harder uit dan ijzer waardoor je mogelijk trillende remmen krijgt.
Wat nog niet is vertelt is trilt hij ook bij langzaam remmen als de schijven nog koud zijn?
Gr Ben

overlander

Berichtdoor overlander » 31 Jan 2013, 18:07

Dank voor de reacties en het meedenken.

de remtangen/klauwen zijn rondom vervangen alsmede wiellagers. De remleidingen zijn echter niet vervangen; dit zal ik laten doen en wellicht vervangen door staalflexleidingen.

Het trillen is alleen boven de 70kmh en dan ook bij het licht aanraken van het rempedaal.

De vraag is wat de oorzaak is van het kromtrekken. Dat mijn rem nu trilt is duidelijk omdat het leed al geleden is. Kan goed zijn dat zo iets kleins is wat ervoor zorgt dat de schijven kromtrekken.

Nou ja, binnenkort maar weer eens wat euro's kapotslaan.. baal er wel van, had liever iets anders moois aan mijn 110 veranderd voor dat geld!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Jan 2013, 18:26

en op welke manier zorgt een remslang voor kromtrekken van een schijf?

overigens lijkt het me heel stug dat een gemonteerde remschijf op een schoongemaakt oppervlak door roestvorming krom gedrukt wordt
gone

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 31 Jan 2013, 18:53

Roger B. schreef:en op welke manier zorgt een remslang voor kromtrekken van een schijf?

overigens lijkt het me heel stug dat een gemonteerde remschijf op een schoongemaakt oppervlak door roestvorming krom gedrukt wordt

Als er bij een remslang aan de binnenkant de binnenslang loslaat en dat komt gewoon voor ook bij een landrover
krijg je een soort van terugslagklep waardoor je een restdruk op een kant van de tang houd en dat hoeft maar minimaal te zijn .
Daardoor blijft het remblok tegen de schuif wrijven en dat is warmte en warmte is slijtage en uit eindelijk verglazing.

Op een goed schoon gemaakt oppervlak heb je ook geen roest :twisted: Maar ik kom zeer regelmatig trillende remmen tegen waar bij niet goed is schoon gemaakt.
Maar ik begrijp dat jij altijd je spullen zeer goed voor elkaar heb waardoor je niet begrijpt dat roest harder uitzet dan ijzer.
Ik zit nu ongeveer 25 jaar in het vak en heb tijd genoeg gehad om heel af en toe op te letten.
Gr Ben

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Jan 2013, 20:23

een remschijf zit om de paar cm vastgebout en is 8mm dik ofzo op die plek..... als die vlak aanligt bij montage duwt roestvorming dat echt niet krom.

en nee ik onderhoud mijn auto niet, dus dat is een wrak van hier tot tokio, als iets stuk gaat kan het nog altijd vervangen..... maar ik klaag dan ook niet als ie stuk is
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Jan 2013, 20:39

Geen idee hoe lang jullie met je schijven doen, maar als het zo erg roest dat er zoveel roest is dat je gaat praten over kromduwen van wat dan ook dan doe je er beduidend langer mee dan ik. :) :)

Een slecht slang kan het lossen van de blokken tegenwerken waardoor die aan blijft lopen. Dat kan een kromme schijf opleveren. Al heb ik het verhaal over die slangen nog nooit meegemaakt en alleen van horen zeggen.

Maar ja, ik sleutel dan ook pas 32 jaar. (dat schijnt van belang te zijn)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Jan 2013, 20:56

of een BMW roest nog veul harder dan een landrover :lol: :lol: :lol: :lol:
gone

Terug naar “Techniek”