Anti-roll bars onder verhoogde auto
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
hoe groot het effect van schuin staan van de u-beugel is weet ik niet, vermoed dat dat wel mee valt, maar jost uit kenia kan daar wellicht iets over zeggen?
gone
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
Edward schrijft:
Ik heb afgelopen zaterdag mijn nieuwe Fox 10'' dempers gemonteerd. En mijn auto is ook bijna wel 2'' verhoogd.
Ivm dit topic keek ik zojuist even naar mijn achteras.
Het blijkt dat ik meteen al met een omgeklapte "nok" te maken heb :angry:
Dus ik zal het ophang punt wat moeten verlagen.
Maar ik zat er ook aan te denken om die stabis er af te halen :lol:
Ik ben namelijk niet zo heel gecharmeerd van deze constructie.
Mijn grootste bezwaar is de wrijving tussen de rubbers en de stabilisator. Op mijn auto zijn de bouten Behoorlijk aangedraaid en kan dit punt niet netjes wrijvingsloos scharnieren (is dat normaal of alleen bij mij?). Verder staan de de stangetjes tussen stabilisator en as onder een vrij grote hoek (Edward noemt die stangetjes geloof ik "nok"). Hierdoor worden de ophangrubbers extra belast zodat er ook extra wrijving ontstaat in de rubbers tussen chassis en stabilisator.
Al deze extra wrijving zorgt ongetwijfeld voor nog meer harshness in de vering (stoterig veergedrag). Dit zal vooral tot uiting komen wanneer de linker en rechter wielen niet gelijktijdig inveren.
Roger B. schrijft:
De scheefstand van de stabilisator zelf (Roger noemt dat de U-beugel?) heeft een vrijwel verwaarloosbaar effect. De stabilisator zal door de scheefstand iets stijver worden doordat de effectieve arm een ietsje korter wordt.
Het setje van Paddock lijkt trouwens identiek aan het setje dat op mijn Puma zit.
De enige reden waarom de originele stabilisator op de originele bevestigingspunten niet werkt is omdat bij ver uitveren de nokken van de stabi stang om kunnen slaan.
Ik heb afgelopen zaterdag mijn nieuwe Fox 10'' dempers gemonteerd. En mijn auto is ook bijna wel 2'' verhoogd.
Ivm dit topic keek ik zojuist even naar mijn achteras.
Het blijkt dat ik meteen al met een omgeklapte "nok" te maken heb :angry:
Dus ik zal het ophang punt wat moeten verlagen.
Maar ik zat er ook aan te denken om die stabis er af te halen :lol:
Ik ben namelijk niet zo heel gecharmeerd van deze constructie.
Mijn grootste bezwaar is de wrijving tussen de rubbers en de stabilisator. Op mijn auto zijn de bouten Behoorlijk aangedraaid en kan dit punt niet netjes wrijvingsloos scharnieren (is dat normaal of alleen bij mij?). Verder staan de de stangetjes tussen stabilisator en as onder een vrij grote hoek (Edward noemt die stangetjes geloof ik "nok"). Hierdoor worden de ophangrubbers extra belast zodat er ook extra wrijving ontstaat in de rubbers tussen chassis en stabilisator.
Al deze extra wrijving zorgt ongetwijfeld voor nog meer harshness in de vering (stoterig veergedrag). Dit zal vooral tot uiting komen wanneer de linker en rechter wielen niet gelijktijdig inveren.
Roger B. schrijft:
hoe groot het effect van schuin staan van de u-beugel is weet ik niet, vermoed dat dat wel mee valt, maar jost uit kenia kan daar wellicht iets over zeggen?
De scheefstand van de stabilisator zelf (Roger noemt dat de U-beugel?) heeft een vrijwel verwaarloosbaar effect. De stabilisator zal door de scheefstand iets stijver worden doordat de effectieve arm een ietsje korter wordt.
Het setje van Paddock lijkt trouwens identiek aan het setje dat op mijn Puma zit.
-
Disco RonL
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 06 Feb 2007, 22:37
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
ik had destijds bij 2"verhoging last van de stabilisatorstang achter dat die bij cross-axel en daarna inveren de verkeerde kant op klapte (aan 1 zijde), dan staat de as vast op de stab.stang en krijg je die stang niet meer goed zonder deze geheel los te maken.
Oplossing was de stang te verlengen met 5cm op de plek waar de kogels eraan zitten. dit gedaan met een stuk platstaal. dit werkte goed.
Maar ik rijd nu al weer een tijd zonder stab.stang en met zwaardere veren (+200kg) en dat werkt beter in het geheel. Meer wiel uitslag, goede wegligging, geen extreem doorveren meer bij kuilen.
Ik mis de stab.stang niet. (heb de verlengde nog ergens liggen)
Ps. heb nog wel voor er 1 zitten, niet verlengt maar wel de bevestigingspunten met opvul blokken van 4cm.
Oplossing was de stang te verlengen met 5cm op de plek waar de kogels eraan zitten. dit gedaan met een stuk platstaal. dit werkte goed.
Maar ik rijd nu al weer een tijd zonder stab.stang en met zwaardere veren (+200kg) en dat werkt beter in het geheel. Meer wiel uitslag, goede wegligging, geen extreem doorveren meer bij kuilen.
Ik mis de stab.stang niet. (heb de verlengde nog ergens liggen)
Ps. heb nog wel voor er 1 zitten, niet verlengt maar wel de bevestigingspunten met opvul blokken van 4cm.
The difference between men and boys is the price of their toys 
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
-
Kees van der Velde
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 27 Jun 2011, 17:14
- Locatie: Harderwijk
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
Nee dat is ook logisch. Door alleen een stabilisator achter te plaatsen krijg je namelijk meer overstuur!!
Ehm... :unsure: inderdaad dat dus... :blush: overstuur. I stand corrected. Maar last heb ik er niet van met de stabilisator gelocked.
Defender 110 td5 2001
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
noem dat u-beugel als omschrijving..... stabilisator kun je ook het geheel opvatten, dus incl. dogbones (die nokken, stangetjes, of hoe je ze ook wil noemen)beugels, rubbers enz, dus probeerde duidelijker te maken welk deel ik bedoelde
gone
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
Het verlagen van het bevestigingspunt op het chassis naar de normale positie t.o.v. de as heeft denk ik mijn voorkeur. Is het overhellen door de wind en dus ook het weggedrag onder invloed van de wind ook gunstiger met twee anti-rollbars?
En last but not least, het wordt hier als eenvoudig uitgelegd, maar is er iemand die mij misschien kan helpen met de uitvoering ervan? Ik beschik helaas niet over de middelen (en vooral kunde) om zo'n extra beugel/nok op mijn chassis te lassen..
En last but not least, het wordt hier als eenvoudig uitgelegd, maar is er iemand die mij misschien kan helpen met de uitvoering ervan? Ik beschik helaas niet over de middelen (en vooral kunde) om zo'n extra beugel/nok op mijn chassis te lassen..
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
op zoch is het niet zo lastig (als je kunt lassen) om zo'n strip aan het chassis te lassen, die aan de as iets tricky-er maar ook geen rocket science.... effe goed uitmeten, hechten en aflassen.
heb je aan de as wel bevestigingen, of ook niet, en zoniet, zijn die ergens te koop (tikkie ingewikkelder dan de in u-gebogen strip aan het chassis)?
heb je aan de as wel bevestigingen, of ook niet, en zoniet, zijn die ergens te koop (tikkie ingewikkelder dan de in u-gebogen strip aan het chassis)?
gone
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
Roger B. schrijft:
Geen idee, assen zijn van 1985. De set van paddock moet wel geschikt zijn voor RRC van voor '86, maar misschien moet je dan idd wat zelf maken.. Origineel zaten er geen anti-roll bars op mijn auto en ik geloof ook niet dat ze toen geleverd werden. Ik zal het vanavond eens bekijken. Bij de vooras worden ze niet direct aan de as gekoppeld geloof ik (daar zag ik van die 'ball-joints' voor in het pakketje)?
op zoch is het niet zo lastig (als je kunt lassen) om zo'n strip aan het chassis te lassen, die aan de as iets tricky-er maar ook geen rocket science.... effe goed uitmeten, hechten en aflassen.
heb je aan de as wel bevestigingen, of ook niet, en zoniet, zijn die ergens te koop (tikkie ingewikkelder dan de in u-gebogen strip aan het chassis)?
Geen idee, assen zijn van 1985. De set van paddock moet wel geschikt zijn voor RRC van voor '86, maar misschien moet je dan idd wat zelf maken.. Origineel zaten er geen anti-roll bars op mijn auto en ik geloof ook niet dat ze toen geleverd werden. Ik zal het vanavond eens bekijken. Bij de vooras worden ze niet direct aan de as gekoppeld geloof ik (daar zag ik van die 'ball-joints' voor in het pakketje)?
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
normaal zit er aan de as aan beide kanten een vastgelaste beugel, tussen deze beugel en het uiteinde van de stabilisatorstang zit een verbinding met kogels of rubber oog (in staal) met bout oid
gone
Re:Anti-roll bars onder verhoogde auto
Dan bedoel je de achteras?
Dit is van een ander forum en gaat over de achteras: http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=24776
Dit ziet er heel anders uit dan ik me kan herinneren op mijn Disco1..
Dit is van een ander forum en gaat over de achteras: http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=24776
Dit ziet er heel anders uit dan ik me kan herinneren op mijn Disco1..
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten