het restaureren van een defender naar model 2012

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
rob bosman

Re:het restaureren van een defender naar model 2012

Berichtdoor rob bosman » 17 Jul 2012, 22:35

tom bedankt voor je reactie
ik wil dat het een diesel blijft
maar dan een sterkere als die van fabriek af

en het geen dat ik wil is inderdaad misschien vergezocht
heb een eigen onderneming betaal al een hoop belasting
op jaar basis net een kleine meid gekregen en heb een grote
auto nodig en vind het model defender helemaal top
maar als ik een nieuwe defender koop prive ben ik volgens de dealer
100000 euro kwijt en zakelijk de helft
moet daar dan mrb en bijtelling over detalen
dat is een hoop geld op jaarbasis kan het wel betalen
maar wil het niet betalen daarom zoek ik de mazen in de wet
die zo iets toe laten de defender is daar uitemate geschikt voor
vind het een mooi model en super groot

iedereen bedankt ga nog wel even rond kijken bij andere forum berichten
kijken of ik daar wijzer van word

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jul 2012, 22:42

rob bosman schrijft:

daar kom je dan weer bij het penny wise pound poor verhaal....

voor het geld dat je in een 30 jaar oud defender"wrak" moet stoppen om er een luxe als nieuwe defender te maken kun je heel wat jaren mrb betalen.....

belasting betalen of hoge kosten aan klaarmaken danwel onderhoud..... linksom of rechtsom gaat het geld kosten
gone

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 17 Jul 2012, 22:47

Koop dan een defender van 15 jaar oud. Die zijn in de bijtelling vriendelijk omdat je over de dagwaarde mag rekenen. Een 130 is helemaal mooi, die is op grijs kenteken (120€ per kwartaal ofzo) terwijl je wel een dubbele kabine hebt. Zoiets in het mooi kost 15.000 max en de 300tdi kan je dan nog goed tunen tot 140pk ofzo.

Maar ga eerst eens boemelen in zo'n defender trektor. Dan snap je de liefhebber misschien iets beter. :-)

iemand een architect nodig?

Kirchroa

Berichtdoor Kirchroa » 17 Jul 2012, 22:57

Deze komt uit Kerkrade is daar gereviseerd. Klopt de (voormalig?) eigenaar heeft ook een hurrricane.

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Jul 2012, 00:37

Roger B. schrijft:
rob bosman schrijft:

voor het geld dat je in een 30 jaar oud defender"wrak" moet stoppen om er een luxe als nieuwe defender te maken kun je heel wat jaren mrb betalen.....

belasting betalen of hoge kosten aan klaarmaken danwel onderhoud..... linksom of rechtsom gaat het geld kosten

Je gaat weer voorbij aan het bijteling verhaal. Een nieuwe Def kost een ton. Een oude kost 5000,= Hang daar nieuwe body delen op waar nodig en laat de rest spuiten. Hang er een Puma blok met bakken in en je hebt een betrouwbare en volledig legale wagen. Mits je het goed doet natuurlijk. Chassis en deel van body vervangen is onderhoud en heeft geen gevolgen voor de belastingvrije status. Doe je het volgens het boekje is blok en bak 1/3 volgens de 1/3 - 2/3 regeling.

Al zou je aan materiaal en arbeidsloon 50 ruggen kwijt zijn heb je er nog steeds 50 bespaard. Daarnaast laat je hem taxeren op voor mijn part 20 ruggen dan tel je nog altijd jaarlijks 6 rooitjes bij in plaats van 25.

Wat is er nu moeilijk aan deze rekensom en wat is er op tegen om op deze manier een klassieker te restaureren en op de weg te houden??

Hier heb ik minder moeite mee dan met een of andere eikel die een 200TDI in een Serie legt omdat die anders te "langzaam" is. Of op welke manier er dan ook hier hordes auto's verkracht worden onder het mom van "off road waardig" maken.

Erg selectieve verontwaardiging.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 18 Jul 2012, 05:08

Ok ook maar ff een duit in het zakje doen ;)

Topicje wat je op 2 manieren kan benaderen
De 1e manier dur je uitsluitend te beperken tot het beantwoorden van de door topicstarter gestelde vragen, vermoedelijk de (ijdele) hoop van topicstarter dat dit ook inderdaad gebeurt.
De 2e manier dmv van het ventileren van persoonlijke meningen

Wat betreft de 2e is het volgens mij ook niet zo raar dat dat gebeurt, immers (om het even heel zwart wit te stellen) een oud lijk kopen en dat nieuw leven inblazen met allerlei bokkesprongen om wel de lusten te hebben van een moderne auto maar niet de lasten zou op andere wel eens relatief hypocriet over kunnen komen. Waar je dan weer tegenin kan brengen dat niemand erop zit te wachten om vadertje staat te spekken.
Denk zelf dat de heftige reacties loskomen vanwege het feit dat het hier niet zozeer gaat over een modificatie om de auto te upgraden, maar willens en wetens het streven is de belastingdienst te kakken te zetten en lekker in een 2012 specs defendertje rond te tuffen uit negentien noach.
Ik heb er mijn persoonlijke mening ook wel over, maar laat ik me beperken door te zeggen dat ik het een heel ver gaande operatie vindt

Dan wat de technische haalbaarheid:
Is ook al volop over geschreven....In principe is het 1 grote mecanodoos en is de basis (het chassis dus) hetzelfde.
Bepaal voor jezelf WAT je allemaal wil veranderen (ie bak,motor, remmerij, abs, dash, etc etc) en gebruik vervolgens per punt de zoekfunctie hier, over alles zijn al hele boekwerken geschreven.

Tot slot nog een observatie: Als je als topicstarter een topic als deze met een zo'n directe formulering en uitleg van motieven start, wees dan ook niet verbaasd dat er zoveel van het soort reacties komen waarin kritiek te lezen is, daar kan je nl op wachten en is in mijn ogen logisch.
En doe dan niet of je roomser als de paus bent reageer dan niet gepikeerd.
Ja vraagt meningen en ideeen en die krijg je, zelfs als het in veel gevallen naar de bekende weg vragen is omdat je de zoekfunctie niet gebruikt

Luke

NB: Ik wil er eerlijkheidshalve ook nog wel bij zeggen dat edward wel een erg sterk argument naar voren brengt wat een operatie als deze wel het overdenken waard maakt. Een tegenargument (waar ook ik me in zou kunnen vinden) zou dus kunnen zijn.....als de mazen in de wet en er zijn en het technisch mogenlijk is ben je een dief van je eigen portomonaie als je er geen gebruik van maakt. Het be of veroordelen is dus moeilijk in deze. En als je die discussie dan even vergeet kom je op de technische vraag uit waar ik dan van zeg: is het de moeite waard zo'n operatie tebeginnen of kan je niet gewoon beter een Td5 ofzo nemen die fiscaal ook al een stuk aantrekkelijker is?
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jul 2012, 05:59

td5 zou nog net niet kunnen omdat die pas 13 jaar zijn hooguit.... maar tussen belastingvrij met alle beperkingen en lage bijtelling zit nog 10 jaar verschil.

om een lage bijtelling te hebben heb je een stuk minder beperkingen dan wanneer je belastingvrij wil. uiteraard bespaar je dan minder belasting maar of die mrb besparing de beperking, en wellicht extra kosten waard is......dat is waarschijnlijk het pennywise verhaal.....en men is blijkbaar eerder bereid 5000 uit te geven aan de auto dan 3000 aan de staat.

daarnaast is een 30 jaar oude waarover de ts begon nog een series volgens mij, en die ombouwen tot 2012 defender gaat buiten de beperkingen voor bel.vrij
gone

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 18 Jul 2012, 08:08

Edward schrijft:

Hier heb ik minder moeite mee dan met een of andere eikel die een 200TDI in een Serie legt omdat die anders te "langzaam" is. Of op welke manier er dan ook hier hordes auto's verkracht worden onder het mom van "off road waardig" maken.

Hmmm Edward..... TS heeft het over een diesel van 30 jaar oud. Dan is het dus een Series 3 met 2,25ltr diesel.
Hij wil er een andere motor inlepelen omdat hij 140km/u wil rijden, omdat hij nu te "langzaam" is :whistle: .

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

tim

Berichtdoor tim » 18 Jul 2012, 09:36

Edward schrijft:
Roger B. schrijft:
rob bosman schrijft:

Je gaat weer voorbij aan het bijteling verhaal. Een nieuwe Def kost een ton. Een oude kost 5000,= Hang daar nieuwe body delen op waar nodig en laat de rest spuiten. Hang er een Puma blok met bakken in en je hebt een betrouwbare en volledig legale wagen. Mits je het goed doet natuurlijk. Chassis en deel van body vervangen is onderhoud en heeft geen gevolgen voor de belastingvrije status. Doe je het volgens het boekje is blok en bak 1/3 volgens de 1/3 - 2/3 regeling.

Al zou je aan materiaal en arbeidsloon 50 ruggen kwijt zijn heb je er nog steeds 50 bespaard. Daarnaast laat je hem taxeren op voor mijn part 20 ruggen dan tel je nog altijd jaarlijks 6 rooitjes bij in plaats van 25.

Wat is er nu moeilijk aan deze rekensom en wat is er op tegen om op deze manier een klassieker te restaureren en op de weg te houden??

Even een paar feitelijke correctie's:

Z'n buurmeisje , de vriendin van paris hilton, betaalt een ton voor een defender, hij niet, namelijk 81000.
Dr btw krijgt ie terug.
Hij tikt geen 25 K per jaar af aan bijtelling, er wordt 25 K op z'n brutowinst bijgeteld, en daar wordt vervolgens zijn inkomstenbelasting tarief op los gelaten.

Volgens mij was deze hele discussie gestart omwille van de wettelijke haalbaarheid, in de klassiekerauto context, van zo'n project omwille van financieel voordeel.
Financieel voordeel met punten als wel/geen MRB en bijtellingsverhaal.

Nou kun je tot in het oeverloze blijven rekenen en beredeneren, wat roger aangeeft slaat de plank het meest raak, een X aantaljaren oude 110 kopen met een TD5 blok erin, die laat je met beleid tunen waarmee je vervolgens een auto hebt die het meest in de buurt komt wat Rob wilt.
Vanwege de 15 jaars bijtellingsregel zijn de fiscale kosten zeer te overzien, de MRB , zeker op grijs kenteken, uiteraard ook aftrekbaar, dus waar gaat het nou allemaal nog om.
Mijn inziens zou dat de route moeten zijn die hij moet lopen, met desnoods gewoon de achterbank erbij in laten omwille van zijn startende gezinssituatie, en dan maar het risico van geel rijden en grijs betalen voor lief nemen.
1 X per jaar bij de APK die bank eruit rossen und weiter kein gezeik und gaan.

Het was primair een kosten/baten analyse, met rogers route kom je het verst denk ik.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Jul 2012, 15:11

Er wordt steeds gepraat over een Defender, daarmee wordt een 90, 110 of de latere Defender mee bedoelt. Dus dat is mierennneukerij. Over een Serie is niet anders gepraat dan dat ik ze noemde.

Ik heb het over 6K of 25K bijtellen, niet betalen, dat bedoel jij ook. Is dat verschil niet groot genoeg? Bij 50% belasting is dat 3000 of 12.500 euri. Ofwel dik 9000 euri verschil. Doe dat een paar jaar en je kunt veel auto bouwen. Bovendien moet de btw wel even aftikken en dat moet je dan wel kunnen missen uit je liquiditeit. Dat is voor jouw natuurlijk een eitje, maar als ik op mijn lopende rekening een paar weken 20 ruggen moet missen mag ik dat wel even plannen. :blink: :blink:

Juist vanuit kosten oogpunt is het verstandiger een auto opnieuw op te (laten) bouwen dan een oud wrak van een andere motor te voorzien en de daarmee gepaarde ellende en onderhoud te hebben.

Juist als je goed rekent is het sommetje heel simpel. :huh: :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”