Trekkracht 109
-
Mark Pruimboom
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30 Nov 2009, 18:39
Re:Trekkracht 109
Ok, dat is duidelijk. Weer wat geleerd :)
________________________
Trotse bezitter van een Series III 88 uit 1981 en een Discovery 2 TD5 ES uit 2000
http://nl.linkedin.com/in/markpruimboom
Trotse bezitter van een Series III 88 uit 1981 en een Discovery 2 TD5 ES uit 2000
http://nl.linkedin.com/in/markpruimboom
Re:Trekkracht 109
Wij willen de 109 origineel houden jaren was ik op zoek en gelukt, wij rijden er met een gepaste trots mee. De vraag komt wel op kan het ide banden zijn voor michelin en achter bf goodrich. de slingerbedwinger zou deze invloed hebben op het gedrag van de wagen.
Re:Trekkracht 109
Het gaat om het gedrag van de 109 en niet om de trekkracht. Je merkt dat je blijft corrigeren om het spul recht re houden.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re:Trekkracht 109
Roger B. schrijft:
Een 109 mag (ook een 2,25 D), voorzien van een luchtreminstallatie (uiteraard ook op de aanhanger) EN voorzien van een vangmuilkoppeling inderdaad 4000 kg trekken.
Groet,
Erik
in Nederland mag een door oplooprem geremde aanhanger nooit meer dan 3500kg wegen, de RRC, D1 en waarschijnlijk ook andere modellen mochten mits voorzien van een luchtreminstallatie 4000kg trekken (mits de aanhanger ook luchtgeremd)
Een 109 mag (ook een 2,25 D), voorzien van een luchtreminstallatie (uiteraard ook op de aanhanger) EN voorzien van een vangmuilkoppeling inderdaad 4000 kg trekken.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re:Trekkracht 109
Hallo Jan,
Bij een slingerende auto+aanhanger denk ik vooral aan een onhandig geladen aanhanger of misschien stuurspeling?
Heb je een stuurdemper? die zou eventueel wat stabiliserend kunnen werken op de voorwielen.
Bij een slingerende auto+aanhanger denk ik vooral aan een onhandig geladen aanhanger of misschien stuurspeling?
Heb je een stuurdemper? die zou eventueel wat stabiliserend kunnen werken op de voorwielen.

Re:Trekkracht 109
Nee ik hen geen stuurdemper erop.
Re:Trekkracht 109
Als het om het slingeren/kwispelen gaat kan het heel goed zijn dat het niet (alleen) aan je auto ligt maar aan wat je er achter hebt hangen (of beter de combinatie van de twee). Heb je het probleem met elke aanhanger die je er achter hangt?
Kijk eens op caravantrekker.nl (eerste link op google als je die er naar vraagt...). Daar kun je o.a. onderstaande lezen
Tekst is 1-op-1 overgenomen dus ga maar met die gasten in discussie ;)
Kijk eens op caravantrekker.nl (eerste link op google als je die er naar vraagt...). Daar kun je o.a. onderstaande lezen
Tekst is 1-op-1 overgenomen dus ga maar met die gasten in discussie ;)
Waarom gaat een combinatie slingeren?
Zou er geen invloed van buitenaf zijn dan is er geen reden dat de caravan gaat slingeren bij het toenemen van de snelheid, ook niet boven de kritische snelheid. Maar deze ideale situatie is in de praktijk niet te bereiken omdat er verschillende invloeden zijn die inwerken op de caravan:
- Turbulentie van de trekkende auto en van de caravan zelf
- Stuurbeweging
- Zijwind of zuiging van (vracht)auto’s
- Oneffenheden in de weg (bijv. spoorvorming)
- Onbalans in de wielen etc.
Deze factoren heeft u niet zelf in de hand en kunnen onverwacht (en in combinatie!) plaatsvinden. De combinatie kan dan ook op elk moment van de reis in slingering gebracht worden. Bij het toenemen van de snelheid neemt bijvoorbeeld ook de turbulentie toe die de trekauto veroorzaakt en alleen daardoor al kan de caravan in slingering gebracht worden bij het toenemen van de snelheid.
Welke factoren bevorderen slingeren?
De belangrijkste is:
- een te hoge snelheid
Daarnaast zijn van belang:
- hoog gier traagheidsmoment (yaw inertia) van de caravan zelf en door belading
- de gewichtsverdeling auto-caravan is ongunstig, d.w.z. caravan zwaar t.o.v. de auto
- korte dissellengte, korte wielbasis en lange oversteek trekauto
- slappe caravan- en autobanden (zacht e/o weinig stabiel)
- een te lage of een heel veel te hoge kogeldruk; (zwaartepunt ligt te ver van de as).
Amerikaanse combinaties zijn in principe stabieler.
Een aantal factoren heeft u van uw huidige combinatie niet in de hand. U kunt de lengte van de dissel immers niet veranderen, maar door de combinatie goed te beladen kunt u het weggedrag van uw combinatie aanzienlijk beïnvloeden.
Naar vele van deze factoren is uitgebreid onderzoek gedaan, zowel bij toercaravans als bij trailers. Hoewel de uitkomst van alle onderzoekingen niet altijd 100% met elkaar overeenstemmen zijn de onderstaande conclusies wel te trekken.
Opvallend is dat in geen enkel onderzoek (voor zover ons bekent) de invloed is aangegeven van belading die hoog dan wel en laag in de caravan is opgeborgen en een ongelijke gewichtsverdeling tussen het rechter- en het linkerwiel. Deze factoren zouden van invloed kunnen zijn maar naar verwachting is het effect ondergeschikt aan de andere factoren.
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re:Trekkracht 109
Stuurdemper is deze speciale voor een serie 3 109 stawag te koop en waar. De vraag is deze gemakkelijk de monteren? Jan
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Trekkracht 109
de stuurdemper zit tussen chassis en stuurstang, bij voertuigen die geen bevestiging hebben vaak met beugel aan panhardstang en stuurstang.
dat stawag kun je weglaten, gewoon voor een 109 SIII... waar? de usual suspects...paddock en zo
dat stawag kun je weglaten, gewoon voor een 109 SIII... waar? de usual suspects...paddock en zo
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten