Ray 99 Disco schrijft:
Ik heb dat ook lang gedacht om n 2e auto erbij te willen om wat brandstof te besparen op de vele weg kilometers
Maar ik ben tot de volgende conclusie gekomen
Mrb 1000 al snel voor n dieseltje of je moet grijs kunnen rijden dan
Mrb 300 ofzo
Verz 250
APK 100 (zit altijd nog wel wat bij)
Overig Ondh 500
Diesel 16000km / 16 =1000 liter voor n gewone diesel auto
16000km / 9=1777 voor n LaRo
= dus 777 liter meer verbruik =777x€1,40 =€1087
Dus mijn inziens moet je tussen de 1750 en 2000 euro uitgeven om zo'n 1100 euro
Op je brandstof te kunnen besparen.
Uitgaande van geel kenteken situatie zonder btw verrekening etc
En dan ook nog zonder afschrijving etc gerekend.
En laat je LaRo voor die extra km nu ook nog n extra beurt nodig hebben dan zijn die 1000 euro ook op maar heb je wel t hele jaar in de Def gereden !
Want ik weet niet welke auto jij voor 400 in je hoofd had zoals je in het voorbeeld gaf. Maar dan wil ik er ook zo een :)
Ik neem tenminste aan dat je voor die ander 20k nou niet in een sloop auto wilt rijden
Iedereen die het anders ziet mag mijn rekensom uiteraard corrigeren
Want ik wil ons 'wagenpark' reorganiseren en dan gaat er meer weg dan er terugkomt
En dan moet er n 130 ( nu t nog kan) terugkomen die als werkauto / gezinsbak / vakantieauto en alle overige moet dienen.
En ik weet er eigenlijk geen andere geschikte voor die zo leuk is :)
Vlgs mij is het sommetje redelijk realistisch, dwz je moet de afschrijving van de tweede auto nog opnemen (dat kan een serieus bedrag zijn), en daar tegenover moet je het (meer)onderhoud en de (meer)afschrijving van de Defender meenemen.
Misschien wordt het met een klein zuinig dieseltje nog wat beter, maar een tweede auto is niet snel goedkoper (dat gaat alleen lukken als je de Defender maanden lang kan en wil schorsen).
Wat eventueel wel goedkoper is is een belastingvrije diesel. Als je voor weinig bijv. een pre-1987 Reneault R25, of een Citroen BX (diesel natuurlijk) uit Frankrijk kan scoren dan kan je daar met wat geluk een aantal jaren goedkoop mee rijden: afschrijving weinig, verzekering goedkoop (of althans goedkoper want old-timer en 20.000 km kan wel en is goedkoop maar niet die 5 tientjes die een 5000 km auto kost). Ik noem niet per ongeluk deze twee auto's: ze hebben wel "iets" en ze hebben vooral een gegalvaniseerd chassis. Je hebt wel meer onderhoud, maar de techniek is simpel en onderdelen zijn niet duur. (En gelukkig heb je de Defender om op terug te vallen.)
O ja, je moet natuurlijk ook niet slechts 16.000 km maar minstens 24.000 km met de "goedkope" auto rijden, dan zit je tenminste in de buurt van een kantelpunt.
Groeten MarcS