defender voor dagelijks gebruik

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re:defender voor dagelijks gebruik

Berichtdoor Edward » 25 Jun 2012, 08:23

Rij je op geel of grijs kenteken?

Want alle borrelpraat hier ten spijt is een Land Rover gewoon een dure auto om te rijden. Heb je di voordelen van een Def niet direct nodig, trekhaak etc, en vervoer je alleen jezelf is er natuurlijk een schare auto's die voordeliger rijdt. :dry: :dry:

En ook in de belastingvrije hoek zijn er hordes auto's die zuiniger lopen dan een Def. Mij maak je niet wijs dat je een klus wel zou krijgen als je met een Def komt die je niet krijgt als je met een Golf of Focus aan komt rijden. Gelul! :blink: :blink:

Het is gewoon een rekensom van operationele kosten, aanschaf en persoonlijke voorkeur. Dat is tegelijk een som die je alleen zelf kunt maken. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jun 2012, 08:55

Edward schrijft:
Rij je op geel of grijs kenteken?

Want alle borrelpraat hier ten spijt is een Land Rover gewoon een dure auto om te rijden. Heb je di voordelen van een Def niet direct nodig, trekhaak etc, en vervoer je alleen jezelf is er natuurlijk een schare auto's die voordeliger rijdt. :dry:

En ook in de belastingvrije hoek zijn er hordes auto's die zuiniger lopen dan een Def. Mij maak je niet wijs dat je een klus wel zou krijgen als je met een Def komt die je niet krijgt als je met een Golf of Focus aan komt rijden. Gelul! :blink:

Het is gewoon een rekensom van operationele kosten, aanschaf en persoonlijke voorkeur. Dat is tegelijk een som die je alleen zelf kunt maken.

Precies, het kan er bij mij ook niet in dat een Defender met 40.000 km/jaar een "un-beatable offer" is qua bedrijfskosten*.
De alternatieven zijn al met bosjes genoemd, van grijze-muis middle-of-the-road auto's t/m belastingvrij. Wat qua bedrijfszekerheid er het beste uitspringt is een andere vraag, wat mij opvalt, zo langs de weg, is dat je eigenlijk opvallend veel nieuwe en "degelijke" auto's met pech ziet.

Maar ik kan me voorstellen dat er ook onbetaalbare (of moeilijker te waarderen) elementen in een dergelijke overweging kunnen zitten. Als je eenmaal de Defender als "beeldmerk" hebt dan is het opbouwen/ophouden van een ander image moeilijk in €uro's uit te drukken.
Verder is natuurlijk het rijden in een Defender een onbetaalbaar genoegen. Stap je over in bijv. een comfortabeler Disco dan is de stap naar een gewone "luxe wagen" ineens veel kleiner.

* Het is natuurlijk wel zo dat de jaarlijkse (kale) afschrijving op een Defender opvallend laag is (uitgaande van de grijskenteken-prijzen), maar als je 40.000 km/jaar gaat rijden dan moet je de verbruikscijfers niet uit het oog verliezen, die zijn dan niet verwaarloosbaar.

Groeten MarcS

Barf

Berichtdoor Barf » 26 Jun 2012, 08:49

In het kader van de borrelpraat voeg ik graag toe, dat in mijn branche er echt wel naar je auto gekeken wordt, en daar ook echt over geluld wordt en geoordeeld.

Ga je (slim en wijs) kleiner rijden, denkt men al snel dat het slecht gaat met de zaak. En met een BMW 5.35 touring voor rijden is ook een slecht plan, want dan vind iedereen ineens je producten te duur.
En de meeste ondernemers doen het liefst zaken met succesvolle andere ondernemers. Raar maar waar, het werkt zo echt.

Ik kan me goed voorstellen dat een Defender goed werkt als image auto voor de ondernemer. En ik zou (als je het kunt betalen zonder problemen) lekker genieten van een hobby auto naast de zaken bak.... MAAR natuurlijk wel een RRC!!! haha

Groet
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jun 2012, 09:29

Dat er een bepaald imago zit aan de auto die je rijdt zal ik niet ontkennen. Maar dan hooguit als regel: te groot schaad. Ik heb tenminste alleen ooit gezeik gehad toen ik een Range reed. Dat is te luxe voor een meubelmaker kennelijk. Later kwam ik bij dezelfde klant met de 130, die koste het dubbele voor mij om aan te schaffen, toen was het goed. :blink: :blink:

Echter ben ik ook vaak zat bij klanten geweest met mijn pret Golf GTI uit 1988 en dat vond men ook alleen maar leuk. Inmeten en gesprekken doe ik meest met de motor, wat hangt daar dan voor imago aan? :huh: :huh:

Gewoon doen wat je leuk vind en wat je budget is wat je ervoor vaststelt. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jun 2012, 10:06

Voor de verandering ben ik het helemaal eens met Edward.

Te groot schaadt. Te arrogant ook. Als je een nadenkende opdrachtgever hebt, en dat zijn de betere, dan stelt die het op prijs als je ook "nadenkend" bent in de keuzen die je maakt rond het daadwerkelijke werk. Nadenkend kan ook zijn dat je pret hebt van je auto, maar dan dus ook weer uit een bewuste keuze en niet uit naloperij.

Bij sommige opdrachtgevers hielp het mijn imago dat ik op de vouwfiets (als natransport na de trein) binnenkwam. En als ik eenmaal binnen was, dat wil zeggen de mores kende, en zij mij, dan gaat mijn vouwfiets gewoon mee over de gang en onder het bureau. Het tik-tik-tik van de versnellingsnaaf was dan ook onderdeel van mijn "verschijning". Trein + vouwfiets is in West- en Midden-Nederland niet zelden sneller als de auto. Ik heb overigens wel weer een "luxe" vouwfiets, zeg maar gewoon een "dure".

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 26 Jun 2012, 11:59

Landmarcs schrijft:
Ik heb overigens wel weer een "luxe" vouwfiets, zeg maar gewoon een "dure".

Een Brompton zeker? ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Luke

Berichtdoor Luke » 26 Jun 2012, 12:17

Ben geneigd hetmet Edward eens te zijn.

Zonder enige vorm van tweifel hangt er aan een auto ook een bepaald imago en wordt je erop afgerekend.

Zo rijd mijn zwager met een 110 hard top en die heeft een schildersbedrijf eenmansbedrijf, dus zowel directeur als schilder, en nog bij opnemen van karwei noch bij schilderen zelf ooit commentaar of kritiek gehad over auto.
Als hij 20 man voor zich heeft werken en alleen op kantoor zit en vervolgens met een BMW 5 serie voor rijd zal iedereen dat normaal vinden, maar als hij als eenmanszaakje met dezelfde auto voorrijd zullen daar echt wel vraagtekens bij worden gezet

2 Andere vrienden van mij zijn makelaar waarvan 1 BMW rijd en de andere een dikke Volvo en die jongens hoeven dus echt niet met een corsa'tje of golfje voor te rijden.

Probleem is dus dat elk type ondernemer een eigen verwachtings patroon heeft
in andere woorden welke auto hoort dan bij welk soort onderneming?

Als je de auto zakelijk gezien dus gebruikt is dat zeker een factor om rekening mee te houden.
Is het alleen een fun auto kan je doen en laten wat jij zelf wilt!

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jun 2012, 15:06

VeeTee schrijft:
Landmarcs schrijft:
Ik heb overigens wel weer een "luxe" vouwfiets, zeg maar gewoon een "dure".

Een Brompton zeker? ;)

Ja, een blauwe Brompton (en eigenlijk zelfs twee). Hiervoor heb ik ook nog een Bickerton gehad en ooit had ik bijna een Montague gekocht (Montague had ook een type met LandRover merkje in het programma).

Ik houd het dus maar bij fietsen met een B ... onze "grote/serieuze" fietsen zijn Bridgestones (daar ben ik echt fan van).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Jun 2012, 16:46

onvoorstelbaar hoe jij elk topic op treintjes en fietsen kunt laten uitdraaien :huh:
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 26 Jun 2012, 16:57

Roger B. schrijft:
onvoorstelbaar hoe jij elk topic op treintjes en fietsen kunt laten uitdraaien :huh:

tis wel knap, dat moet ik hem nageven, maar het heeft geen f*ck met topic(s) te maken !
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Terug naar “Techniek”