uitlijnen defender90

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re:uitlijnen defender90

Berichtdoor Roger B. » 09 Jun 2012, 17:47

als chassis scheef is (één langsbalk iets naar voren) zou niet alleen de achteras scheef staan, immers, de afstand tussen voorste en achterste langsarmbevestiging aan het chassis wijzigt dan niet.

maar ik vind de opvullen-met-moertjes-en-ringetjes geen oplossing, slechts (slechte)symptoombestrijding
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jun 2012, 18:31

Roger B. schrijft:
als chassis scheef is (één langsbalk iets naar voren) zou niet alleen de achteras scheef staan, immers, de afstand tussen voorste en achterste langsarmbevestiging aan het chassis wijzigt dan niet.

maar ik vind de opvullen-met-moertjes-en-ringetjes geen oplossing, slechts (slechte)symptoombestrijding

Als een langsligger een erg harde dreun heeft gehad dan rijdt ie daarna in kreeftengang (maar dat zou een goede uitlijner ook moeten zien). De vooras zal dan ook scheef zitten, hoe dit dan uitwerkt op het rechtuitrijden .... (ik ken zulke kreeftengang-auto's uit Polen net na de Wende, en nu vooral uit nog verder oostelijk gelegen landen*).

Misschien zijn de rubbers moe, misschien heeft een van de ophangpunten van de trekstangen een dreun gehad, en misschien is het chassis zover doorgeroest dat er sprake is van een semi-onafhankelijke as-ophanging ?

Groeten MarcS

* Ik reed ooit een stukje achter een busje dat raar over de weg zwalkte, met name bij ieder stoplicht: de achteras bleek eenzijdig nogal los, dus bij remmen stuurde die as de ene kant en bij optrekken de andere kant op .... je moet maar hopen dat je je nooit in de remweg van zo'n auto bevindt.

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Jun 2012, 04:33

Hoi,

Wat ik uit dit hele verhaal begrijp is dat er een "lengte" verschil was tussen linker en rechter suspension link waardoor de achteras naar 1 kant getrokken werd. (correct me if I am wrong)

Die bandenboer kan eea wel opgelost hebben door er vulringen tussen te zetten om zo het lengteverschil eruit te krijgen , maar ik ben het volkomen met roger eens dat dit een lapmiddel is en geen juiste oplossing van het probleem.
Sterker nog, je weet niet eens wat de eigenlijke veroorzaker van het probleem is.
Dat kan varieren van een kromme suspension link , tot een ontzette of niet op de juiste plek gelaste outrigger / bevestigingspunt waar de link aan wordt bevestigd, tot en met een krom chassis.
Persoonlijk zou ik de onderste steen boven willen hebben en willen weten waar de ellende zit.
Besef dat eea invloed heeft op stuurgedrag van de auto en ook dat als het onverhoopt misgat, eea zal breken op de zwakste plek.
Zitten bijv die 3hoeks rubbers wel op de juiste manier gemonteerd, of liever aan bijde kanten op dezelfde manier, en niet 1 wel goed en de ander verkeerd om ofzo?

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Terug naar “Techniek”