Goede avond allen,
Ik rij met mijn 2009 Puma veel off road (gravel, zand en steen vaak omhoog). Naar mijn gevoel slaat de traction control erg snel in. Een wiel (meestal voorwiel) hoeft maar over een steentje te glijden of ik rij door een greppeltje en gelijk hoor ik de traction control brommen (incl lampje).
Kan de Traction control minder sensitief afgesteld worden? Als de band over een steentje gaat geen TC maar als hij echt gaat slippen wel?
Johan
De tractie control en het ABS van de oudere modellen vind ik ook niet echt geweldig.
De grootste beperking is naar mijn inschatting de dynamica van de hydraulisch module (Wabco). Daarom zal je met "chiptuning" van het ABS (zoals Roger suggereert) niet veel kunnen bereiken. Een ABS is namelijk niet zoals een motormanagement waarin je even een statisch kenveld kunt aanpassen zodat de karakteristiek significant verandert. De mogelijkheden van de regeling worden in grote mate bepaald door de bandbreedte van de actuatoren en de nauwkeurigheid van de wieltoerental sensoren (dat laatste vooral bij lage snelheid). Verwacht geen schokkende verbeteringen van een andere calibratie maar pas op voor verslechtering en instabiliteit.
Ik geloof dat modeljaar 2012 nu eindelijk een Bosch ABS/TC gekregen heeft. En ik verwacht eerlijk gezegd dat de regeling van die unit wat meer sophisticated is. Dus ga eens met een nieuwe Puma rijden en kijk of die het beter doet.
Zelf heb ik trouwens ondanks mijn verleden in ABS, ESP development helemaal niets van dit alles op mijn eigen Defender. En dat bevalt me prima.