Lekke band !
Re:Lekke band !
Heb alleen een banden lichter om eens wat groots te op te tillen en/of om mijn naaf tegen te houden. Geloof dat je ook banden lichters hebt net been rubberen kant er aan. Misschien is dat iets voor je. Verder ieder zij lol :P
Mvg Jan
Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Lekke band !
Goed gereedschap is erg belangrijk!
Ik heb zelf twee banden lichters van Gedore.
http://www.toolspot.nl/contents/nl/d221_gedore_automotive.html
Die zijn 400mm. Dat is voor een landrover band lang genoeg.
Twee stuks is in principe OK maar drie mag ook.
De high jack truc is zeker aan te bevelen.
En verder moet je gewoon veel oefenen. Je moet bijvoorbeeld de vorm van de velg op de juiste manier gebruiken want anders werk je jezelf erg tegen. Luister dus maar niet naar de anderen op dit forum en plak gewoon lekker zelf. Want anders kan je het niet wanneer het er ooit op aan komt.
Ik heb zelf twee banden lichters van Gedore.
http://www.toolspot.nl/contents/nl/d221_gedore_automotive.html
Die zijn 400mm. Dat is voor een landrover band lang genoeg.
Twee stuks is in principe OK maar drie mag ook.
De high jack truc is zeker aan te bevelen.
En verder moet je gewoon veel oefenen. Je moet bijvoorbeeld de vorm van de velg op de juiste manier gebruiken want anders werk je jezelf erg tegen. Luister dus maar niet naar de anderen op dit forum en plak gewoon lekker zelf. Want anders kan je het niet wanneer het er ooit op aan komt.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Lekke band !
Tuuurlijk joost,
als je een van de enkelingen bent die het wel zonder kwikmaster moeten stellen, ja, ga gerust oefenen.... maar het gros van de larorijders in NL/B/D komen nooit ver genoeg van de bewoonde wereld om het zonder bandenboer te moeten stellen, en dat is het veiliger die bandenboer op te zoeken...
als je een van de enkelingen bent die het wel zonder kwikmaster moeten stellen, ja, ga gerust oefenen.... maar het gros van de larorijders in NL/B/D komen nooit ver genoeg van de bewoonde wereld om het zonder bandenboer te moeten stellen, en dat is het veiliger die bandenboer op te zoeken...
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Lekke band !
JoostKenya schrijft:
Samen met mijn broertje heb ik eens twee banden van de velg gehaald. Zonder Jack of gelijksoortige hulpmiddelen is de start wel even wat moeizamer -- het lukte uiteindelijk wel de band los te rijden. Mij lijkt ipv het uit de losse pols losrijden (dat gaat overigens niet: je moet echt goed mikken, strak langs de velg) een solide plank met dwarsbalk dan handiger: de plan als "opritje" en het dwarsbalkje (eventueel met een ronding als de velg) duwt dan de band los.
Anyway: het los duwen van de band is een belangrijke eerste stap - zeker als het gaat om in principe Tubeless banden, die ook op Tubed velgen zich gemeen vast kunnen zetten. Daarna is het een kwestie van ruime inzet van "elbow graise" en een paar goede bandenlichters.
Groeten MarcS
Goed gereedschap is erg belangrijk!
Ik heb zelf twee banden lichters van Gedore.
http://www.toolspot.nl/contents/nl/d221_gedore_automotive.html
Die zijn 400mm. Dat is voor een landrover band lang genoeg.
Twee stuks is in principe OK maar drie mag ook.
De high jack truc is zeker aan te bevelen.
En verder moet je gewoon veel oefenen. Je moet bijvoorbeeld de vorm van de velg op de juiste manier gebruiken want anders werk je jezelf erg tegen. Luister dus maar niet naar de anderen op dit forum en plak gewoon lekker zelf. Want anders kan je het niet wanneer het er ooit op aan komt.
Samen met mijn broertje heb ik eens twee banden van de velg gehaald. Zonder Jack of gelijksoortige hulpmiddelen is de start wel even wat moeizamer -- het lukte uiteindelijk wel de band los te rijden. Mij lijkt ipv het uit de losse pols losrijden (dat gaat overigens niet: je moet echt goed mikken, strak langs de velg) een solide plank met dwarsbalk dan handiger: de plan als "opritje" en het dwarsbalkje (eventueel met een ronding als de velg) duwt dan de band los.
Anyway: het los duwen van de band is een belangrijke eerste stap - zeker als het gaat om in principe Tubeless banden, die ook op Tubed velgen zich gemeen vast kunnen zetten. Daarna is het een kwestie van ruime inzet van "elbow graise" en een paar goede bandenlichters.
Bij de Biltema kosten deze "Däckjärn" weinig.
Resp 45 SEK (350 mm) 85 SEK (530 mm) & 120 SEK (600 mm
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Lekke band !
Landmarcs schrijft:
Tuurlijk, en we rijden ff naar zweden om bij Biltema met kronen te betalen :blink:
[b]
![]()
Bij de Biltema kosten deze "Däckjärn" weinig.
Resp 45 SEK (350 mm) 85 SEK (530 mm) & 120 SEK (600 mm
Groeten MarcS
Tuurlijk, en we rijden ff naar zweden om bij Biltema met kronen te betalen :blink:
gone
Re:Lekke band !
Ik zou aanraden om hetzelfde merk bijbehorende binnenband te nemen omdat bij de 7.50 maten/merken de afmetingen nogal eens verschillen.
(hier in het verleden in 1988 3 nieuwe Rangemasters laten monteren bij lokale garage en reserve wiel als 4e gewisseld, en raad eens... de 3 waren binnen een maand lek door ander merk of maat binnenband, zodat hij 'richelt' en over elkaar wrijft)
Volgens mij is de Rangemaster nog nieuw te koop in 6ply of 8ply. Soort 'rotsband' als de X4×4. (oa. Budgetparts en Importeur Interstate heeft ze misschien liggen)
En met binnenbanden heb je waarschijnlijk het voordeel dat je de prut tussen velgbed kan wegvegen na off-road ipv. sissende velgbed bij een combinatie van TL band met TL velg.
Succes!
(hier in het verleden in 1988 3 nieuwe Rangemasters laten monteren bij lokale garage en reserve wiel als 4e gewisseld, en raad eens... de 3 waren binnen een maand lek door ander merk of maat binnenband, zodat hij 'richelt' en over elkaar wrijft)
Volgens mij is de Rangemaster nog nieuw te koop in 6ply of 8ply. Soort 'rotsband' als de X4×4. (oa. Budgetparts en Importeur Interstate heeft ze misschien liggen)
En met binnenbanden heb je waarschijnlijk het voordeel dat je de prut tussen velgbed kan wegvegen na off-road ipv. sissende velgbed bij een combinatie van TL band met TL velg.
Succes!
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Lekke band !
met de wat oudere stalen defendervelgen heb je geen keuze, zijn tubetype velgen
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Lekke band !
Roger B. schrijft:
Ja, jij woont al halverwege (of althans een stukje de goeie kant op).
Met een beetje geluk vind je ze gewoon langs de weg (ik heb er zo al eentje, dus houd ik m'n ogen open voor nr twee).
Groeten MarcS
PS Natuurlijk loont het niet om hiervoor speciaal naar Zweden te rijden, maar mocht je er toch heen gaan dan is een stop bij de Biltema (en de Jula) zeker aan te raden, zelfs nu met de "dure" kronen.
Landmarcs schrijft:
[b]
![]()
Bij de Biltema kosten deze "Däckjärn" weinig.
Resp 45 SEK (350 mm) 85 SEK (530 mm) & 120 SEK (600 mm
Groeten MarcS
Tuurlijk, en we rijden ff naar zweden om bij Biltema met kronen te betalen :blink:
Ja, jij woont al halverwege (of althans een stukje de goeie kant op).
Met een beetje geluk vind je ze gewoon langs de weg (ik heb er zo al eentje, dus houd ik m'n ogen open voor nr twee).
Groeten MarcS
PS Natuurlijk loont het niet om hiervoor speciaal naar Zweden te rijden, maar mocht je er toch heen gaan dan is een stop bij de Biltema (en de Jula) zeker aan te raden, zelfs nu met de "dure" kronen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten