Salisbury As compatibel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re:Salisbury As compatibel

Berichtdoor Landmarcs » 21 Mei 2012, 22:37

Roger B. schrijft:
euuh ja, en wat is nu je punt in reactie op de quotes die je plaatst?

als iemand vraagt of een salisbury gaat passen, neem ik aan dat er nu dus GEEN salisbury onder zit...

De vraagsteller vraagt vlgs mij toch echt iets anders.

MichielG schrijft:
Hallo experts, heb een 110 uit '86.

Hij heeft nog de originele assen en difs.
Ik wil graag de achter as vervangen omdat hij toch helemaal uit elkaar gaat en er speling in zit.
Kan ik deze zomaar vervangen met een salisbury achteras van een militaire 110 uit '90 of zit daar een ander dif ratio in (want dat zou niet goed zijn toch?)

Hoor graag van u, Michiel

Ik lees hier de vraag of de originele as door een 1990-er militaire Salisbury gewisseld zou kunnen.
Op grond van mijn beperkte kennis zou ik zeggen van wel, maar wellicht zijn er nog kleine details van belang.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Mei 2012, 22:43

Luke schrijft:
1: Roger zegt dat het diff van een salisbury in de as zelf gemonteerd moet worden.
Begrijp ik dan goed dat je niet het hele differentieel uit de as kan nemen om het op de werkbank te reviseren bijv? Was nl van mening dat dit wel kon.
Luke

zoals ik het begrepen heb is de salisbury-as de achteras waar het diff niet als een geheel uit genomen kan worden, maar via het deksel aan de achterkant uit de as gehaald wordt, daarbij moet je een spreider gebruiken om de "lagerbokken" iets uit elkaar te drukken en blijft de pignon in de as als je het kroonwiel met diff eer uit haalt. Je moet bij demontage uit de as dus altijd alles opnieuw afstellen bij montage.

Bij de rover as is het net als bij de vooras, steekassen eruit, aandrijfas eraf en tig boutjes rondom los en het complete diff eruit, afstellingen blijven ongewijzigd.

@Marcs, als je weet dat een 86 er 110 ook salisbury heeft (en ik heb me daar nevernooit in verdiept, en weet dat dus niet) dan kun je het iets anders lezen, maar aangezien hij zegt mijn originele assen en dan wel bij die 90er vermeld dat er een salisbury onder zit, ging ik er van uit dat die originele dan blijkbaar geen salisbury was
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Mei 2012, 22:50

Een Salls as heeft geen voordelen, alleen nadelen. Hij is sterker dan een gewone Rover as, maar zeker niet sterker dan de versterkte Rover as zoals die onder de D2, 38A en de >2002 Defender 110 en 130 zit. :huh: :huh:

En zoals Roger zegt, sleutelen aan dat ding is een ellende!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 21 Mei 2012, 23:21

Roger,

Tnks voor de reactie.
Dat met die spreider had ik idd ook ooit al eens iets van meegekregen.
En wat betreft afstellen..das dus kwestie van erin, eruit, erin, eruit en steeds met die spreider? :(

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Mei 2012, 00:21

Luke schrijft:
Roger,

Tnks voor de reactie.
Dat met die spreider had ik idd ook ooit al eens iets van meegekregen.
En wat betreft afstellen..das dus kwestie van erin, eruit, erin, eruit en steeds met die spreider? :(

Luke

Hoe e.e.a. in z'n werk gaat staat goed beschreven in het werkplaatshandboek, maar het is een heel gedoe. Overigens heb ik in mijn Land Rovers nog geen problemen gehad met een Salisbury differentieel en alle drie hadden ze er een. Wel dat de leren keerring ging lekken, maar netjes een nieuwe monteren en het gaat weer lange tijd goed. En goede olie erin stoppen bij voorkeur GL5 (voor hypoid overbrenging), want de pignon draait onder het midden in het kroonwiel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Mei 2012, 00:38

Luke schrijft:
Hallo,

Even paar gerelateerde vragen:

1: Roger zegt dat het diff van een salisbury in de as zelf gemonteerd moet worden.
Begrijp ik dan goed dat je niet het hele differentieel uit de as kan nemen om het op de werkbank te reviseren bijv? Was nl van mening dat dit wel kon.

2: Is het niet zo dat een Salisbury achteras altijd schijfremmen heeft?

En even een algemene opmerking die wellicht van belang is voor degene die eea gaan wisselen

Let op, de steekassen van een salisbury as en van een Land Rover as zijn verschillend van lengte en dus niet uitwisselbaar (zoals ik vorige week the hard way heb geconstateerd)

Luke

2 Een Salisbury achteras kan ook trommelremmen hebben (de meesten zullen trommelremmen hebben). Ze zitten al op de 109 Series Land Rovers en later op de 110 en 130 allemaal met trommelremmen. Vanaf bouwjaar 1993-94 zitten er schijfremmen op.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 22 Mei 2012, 07:19

hoi michel
waarom vervangen , speling moet je toch opnieuw afstellen, lagers en krimpbus kosen het geld niet.
vervangen doe je alleen als
stuk is
of schijfremmen wil, en dit nog niet eens , want je kunt gewoon alles van buitenste flens omzeten.
heb nog een setje liggen voor 200
gr pascal

MichielG

Berichtdoor MichielG » 22 Mei 2012, 08:41

Hoi Pascal,

Mijn auto gaat toch helemaal uit elkaar, dus de as gaat er toch al af.
Dan hoeft je niet te piele en het is ook nog eens goedkoper.
Een andere as met weinig km vind je veel voor tussen de 50 en 100 euro.
Blijkbaar wil niemand die assen meer ? Een extra voordeel is dat ik een andere as alvast lekker kan prepareren en daarmee het moment dat de laro niet rijdt kan verkleinen.

Bedankt wel voor het melden van de optie.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 22 Mei 2012, 09:33

Roger B. schrijft:
@Marcs, als je weet dat een 86 er 110 ook salisbury heeft (en ik heb me daar nevernooit in verdiept, en weet dat dus niet) dan kun je het iets anders lezen, maar aangezien hij zegt mijn originele assen en dan wel bij die 90er vermeld dat er een salisbury onder zit, ging ik er van uit dat die originele dan blijkbaar geen salisbury was

Roger,als je niet weet hoe het in elkaar steekt kan je volgens mij beter helemaal niet reageren omdat je dan de vraagsteller alleen maar in verwarring brengt en daar is niemand bij gebaat.
Just my two cents worth.....

@Michiel,De serie(bladgeveerde) modellen hebben allemaal een diff verhouding van 4,7:1 en de schroefgeveerde modellen(90/110 t/m TD5, RRC disco 1 en 2)hebben allemaal een diff verhouding van 3,54:1.
Wat voor diffs de puma heeft weet ik niet en de disco3 en 4 en nieuwe Rangerover zijn zowiezo kompleet anders.
De 110 heeft altijd een Salisbury achterdiff tot de late TD5.
Serie Laro's zijn er ook met Salisbury achteras(109 en ik dacht ook sommige lightweights) maar dan 4,7:1
En dan zijn er ook nog Series geleverd met ENV-assen,al ben ik die nog niet tegen gekomen.
Er zijn ook Salisbury voorassen,maar die zijn behoorlijk zeldzaam.

Groet,
Eric.

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 23 Mei 2012, 07:30

hoi mechiel
dan nog een tip
kroon en pignon is een match
dwz ze horen bij elkaar dus nooit een ander kroon op een pignon wiel.
nooit er zijn er wel die het gedaan hebben, maar officieel mag het niet.
groetjes pascal

Terug naar “Techniek”