Schokbrekers!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Re:Schokbrekers!

Berichtdoor JoostKenya » 15 Mei 2012, 18:37

Hieronder het nieuwe type as MET cupjes.
(waarin ik niet originele rubbers gestopt heb)

Dragon

Berichtdoor Dragon » 15 Mei 2012, 18:52

JoostKenya schrijft:
Hieronder het nieuwe type as MET cupjes.
(waarin ik niet originele rubbers gestopt heb)

Zal serieus onder mijn auto gaan liggen dit weekeind, als het ophoud met regenen :laugh:
en kijken wat het nou zo ongeveer precies is.
Alvast alles wat los moet inspuiten, enz.

Weet nu wat ik moet bestellen, dankzij jullie hulp.

mooie site dit! Toch! :woohoo:

nogmaals bedankt voor jullie input allemaal.

groet, Ruben.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Mei 2012, 19:30

JoostKenya schrijft:
Dragon schrijft:

Bij mijn auto is Bumpstop achter 9 cm en voor 8,5 cm

Veren heb je dan niet nodig!
Aan de afmetingen te zien is het nog niet doorgezakt.

Precies, in ieder geval zit het voor nog gewoon goed.
Een 110HT heeft - leeg - achter wel wat meer (maar daar mag ook meer lading in dus je hebt ook meer nodig om vol beladen nog veerweg over te houden).

Groeten MarcS

Dragon

Berichtdoor Dragon » 17 Mei 2012, 15:33

Mooi zo, duidelijk!

Nog 1 vraagje.
Ben nu aan het bestellen bij Paddock, maarrrr heb ik eigenlijk nog montagematrialen nodig??
Of ben ik klaar met 4 schokbrekers?

groet, Ruben

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Mei 2012, 16:12

Ruben,

Noormaal gesproken zouden alle montage materialen er al nij moeten zitten voor zowel de voor als de achter schokbrekers

Hou er wel rekening mee dat je bij de en montage de schokbreker op een of andere manier tegen moet gaan houden als je de onderste moer los wilt draaien
Aan het eind van de pen zit wel een plat kantje waar je een heel klein steekslueteltje op kan zetten maar als eea maar een beetje vuil of geroest is kan je dat gerust vergeten dat het daarmee gaat lukken
Veel mensen zetten dan bijv zo'n zelflockende pijpsleutel zoals loodgieters gebruiken op, maar dat is nou niet echt iets wat de schoonheidsprijs verdiend
Bovendien is de kans van beschadiging van de schokbreker groot.
In geval van demontage geen ramp
maar monteren is dan een ander verhaal

Ikzelf gebruik er een filtertang voor die je aan kan draaien, zodat de strip van de tang de huls vastklemt

Je kan het bij de nieuwe dempers overigens wel zonder proberen (dwzdus wel de metode van het kleine steeksleuteltje gebruiken)...alles is nieuw dus dat moet een stuk makkelijker gaan als bij de oude dempers.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Franc

Berichtdoor Franc » 17 Mei 2012, 23:00

Ruben,

Voor de zekerheid zou ik ook de ring bij de voorste turret mee bestellen:http://www.paddockspares.com/572087-shock-absorber-turret-securing-ring-inc-nuts.html

Willen nogal eens vastgerot zitten en afbreken.

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mei 2012, 23:22

Franc schrijft:
Ruben,

Voor de zekerheid zou ik ook de ring bij de voorste turret mee bestellen:http://www.paddockspares.com/572087-shock-absorber-turret-securing-ring-inc-nuts.html

Willen nogal eens vastgerot zitten en afbreken.

Groeten,
Franc.

Ik heb vanmiddag mijn voorschokdempers (en veren) vervangen. Links heb ik die turret gewoon laten zitten, rechts wel losgemaakt, maar met beleid los-vast-los-vast-los enz. draaien met af en toe kruipolie en na 14 jaar kwamen de moertjes (unf?) er toch nog af. De bovenste moer kreeg ik er niet af zonder de zuigerstang tegen te houden (tang). En als je de auto wat uit de veren tilt kun je makkelijker met een pijptang (op de demper) tussen de windingen door voor het losdraaien van de onderste moer.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Dragon

Berichtdoor Dragon » 22 Mei 2012, 16:50

Erik Peters schrijft:
Ik heb vanmiddag mijn voorschokdempers (en veren) vervangen. Links heb ik die turret gewoon laten zitten, rechts wel losgemaakt, maar met beleid los-vast-los-vast-los enz. draaien met af en toe kruipolie en na 14 jaar kwamen de moertjes (unf?) er toch nog af. De bovenste moer kreeg ik er niet af zonder de zuigerstang tegen te houden (tang). En als je de auto wat uit de veren tilt kun je makkelijker met een pijptang (op de demper) tussen de windingen door voor het losdraaien van de onderste moer.

Groet,

Erik.

Ha Erik,

Heb je dan ook een momentsleutel gebruikt voor het vastdraaien van de moeren?
Volgens het werkplaatshandboek heb je die nodig, of is vast gewoon vast :dry:
Of is het echt nodig zo'n ding aan te schaffen?

groet, Ruben.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Mei 2012, 19:07

nog nooit met een momentsleutel gedaan..... volgens mij staat in het wpl handboek voor elke bout wel een moment aangegeven....

wel nieuwe borgmoeren gebruiken
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Mei 2012, 19:20

Dragon schrijft:
Ha Erik,

Heb je dan ook een momentsleutel gebruikt voor het vastdraaien van de moeren?
Volgens het werkplaatshandboek heb je die nodig, of is vast gewoon vast :dry:
Of is het echt nodig zo'n ding aan te schaffen?

groet, Ruben.

Nee, ik heb geen momentsleutel gebruikt voor het vastdraaien (niet voor de turret moertjes en ook niet voor de grote moer op de demper). Gewoon op gevoel (en zoals wel eens gezegd wordt: een slag voor het barsten ophouden). ;)

Officieel is er voor elk boutje of moertje een bepaald aandraaimoment. En doorgaans wordt dan ook het standaard aandraaimoment genoemd in de documentatie. Wanneer je volgens "het boekje" te werk gaat zal er niet snel iets fout gaan. Maar een ervaren monteur zal lang niet altijd een momentsleutel gebruiken. En het is een beetje afhankelijk van hetgeen je er mee vast zet. Lagerkappen in een motor zet ik altijd met een momentsleutel vast, of kopbouten en lichtmetalen velgen ook. Mijn stalen velgen daarentegen draai ik gewoon vast. (En om de distributieriem te spannen gebruik ik ook een momentsleutel).

Met vriendelijke groet,

Erik.

P.S. RogerB schrijft dat er nieuwe borgmoeren gebruikt moeten worden, dan zal die de moeren op de dempers wel bedoelen, maar bij mijn nieuwe dempers zaten die moeren er gewoon bij. De turrets zitten vast met gewone moeren met een veerring.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”