vering, schokbrekers en stuurdemper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Re:vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor JoostKenya » 11 Mei 2012, 17:45

Landmarcs schrijft:
Luke schrijft:

En dan tenslotte:
Naar mijn gevoel/ervaring zorgt een halfharde band voor een skippy-bal-effect - bij hobbels veert de band wel lekker in maar hij komt ook weer terug.

Met goede dempers is dit probleem niet aan de orde.
En dan kan je prima met 1.7 bar over dat wasboard.
Ik ben iemand van de slappe banden. Maar dan moet je wel tubeless rijden.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 11 Mei 2012, 17:49

Luke schrijft:

Wbt voorveren...ik heb een beetje mijn tweifels over de kwaliteit van de huidig gemonteerde veren en dan met name wbt het zware gebruik waardoor ze extra te lijden hebben.
Auto is welliswaar dikke 10 jaar oud, maar de voorveren met name zitten de zowiezo de 3 bovenste windingen al dicht, wat een reden is dat ik eigenlijk nog niet met reservewiel op de kap heb gereden.

dat is normaal voor de standaard veren aangezien ze progressief zijn. Hoe meer windingen er op elkaar liggen hoe stijver de veer wordt.
Maar ik moet toegeven dat ik ze zelf ook wat snel vond inzakken bij mijn Puma. Daarom heb ik nu voor langere en slappere veren.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 11 Mei 2012, 17:52

Luke schrijft:
Waar haal jij overigens die cijfers vandaan wat betreft veerbelastingen ?, Die zijn ook erg behulpzaam bij het maken van vergelijkingen

gr

Luke

Die tabel stond altijd ergens op internet. Maar de link werkt niet meer. Gelukkig had ik nog ergens een kopietje staan.

http://www.bilashakaflowers.com/land%20rover%20spring%20specifications.mht

en ook handig, de shock specification:

http://www.bilashakaflowers.com/land%20rover%20shock%20specifications.mht

Luke

Berichtdoor Luke » 11 Mei 2012, 17:58

JoostKenya schrijft:
Landmarcs schrijft:
Luke schrijft:

En dan tenslotte:
Naar mijn gevoel/ervaring zorgt een halfharde band voor een skippy-bal-effect - bij hobbels veert de band wel lekker in maar hij komt ook weer terug.

Met goede dempers is dit probleem niet aan de orde.
En dan kan je prima met 1.7 bar over dat wasboard.
Ik ben iemand van de slappe banden. Maar dan moet je wel tubeless rijden.

Ik ben hier recentelijk wel eens een beetje mee aan het experimenteren geweest omdat ik op een bepaalde trip altijd een stuk van 13km wasbord heb

Nu wist ik al dat met name mijn achterdempers rot waren, en met de rotte dempers en harde banden viel er met die auto eigenlijk nauwelijks meer te rijden, alleen halfhard ging nog enigzins maar met wasborden heb je altijd (vindt ik althans) dat als je er langzaam overheen rijd, dat je na 13 km gebroken bent en dat je veel meer van het hobbel effect merkt als wanneer je je voet ff een beetje op het gas houd. Afijn dat ging dus niet met die rotte dempers dus was hoe dan ook K*T

Toen achterdempers vervangen en dat scheelde al een slok op een borrel, en was de auto al een stuk beter te hanteren met hardere banden met wat meer snelheid, Veel minder springerig zweverig en uit willen breken effecten

Maar daar was probleem voor nog niet mee opgelost en de klappen die de vooras maakt wordt je niet vrolijk van

Dat is ook de reden waarom ik nu gewoon zowel voor als achter in 1 keer alles wil vervangen, maar wil wel zeker zijn dat ik naast de koni's (sorry heb zwak plekkie voor Koni) ook de juiste veren erbij neem (dus achter voor wisselende lading maar wel comfort en voor iets wat goed is om ook het extra gewicht van reservewiel erbij te kunnen hebben)

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 11 Mei 2012, 18:36

Luke schrijft:
Ik ben hier recentelijk wel eens een beetje mee aan het experimenteren geweest omdat ik op een bepaalde trip altijd een stuk van 13km wasbord heb

..............

Dat is ook de reden waarom ik nu gewoon zowel voor als achter in 1 keer alles wil vervangen, maar wil wel zeker zijn dat ik naast de koni's (sorry heb zwak plekkie voor Koni) ook de juiste veren erbij neem (dus achter voor wisselende lading maar wel comfort en voor iets wat goed is om ook het extra gewicht van reservewiel erbij te kunnen hebben)

Luke

Tuurlijk. Je moet hard over dat wasboard heen.

Maar 13 kilometer met 90km/h over wasboard,
Dan wil je wel een demper met veel olie! Ik zou dan eerder aan Koni raid of Old Man Emu Nitrocharger denken. De gewone heavy track is dan al wat licht.

Op welke banden rijd je?
Hoeveel centimeter zit er tussen de bumpstop en de as zowel voor als achter?
Wat zijn de kleurcodes van de huidige veren?
Moet je naast het wasboard ook nog over rotsblokken en andere beroerdigheid?

Goede dempers zijn duur. Daarmee moet je geen fouten maken.
Maar originele veren zijn bij Paddock vrij goedkoop. Daarmee kan je gerust een beetje experimenteren.

Luke

Berichtdoor Luke » 11 Mei 2012, 22:23

JoostKenya schrijft:
Luke schrijft:

..............

Luke

Tuurlijk. Je moet hard over dat wasboard heen.

Maar 13 kilometer met 90km/h over wasboard,
Dan wil je wel een demper met veel olie! Ik zou dan eerder aan Koni raid of Old Man Emu Nitrocharger denken. De gewone heavy track is dan al wat licht.

Op welke banden rijd je?
Hoeveel centimeter zit er tussen de bumpstop en de as zowel voor als achter?
Wat zijn de kleurcodes van de huidige veren?
Moet je naast het wasboard ook nog over rotsblokken en andere beroerdigheid?

Goede dempers zijn duur. Daarmee moet je geen fouten maken.
Maar originele veren zijn bij Paddock vrij goedkoop. Daarmee kan je gerust een beetje experimenteren.

Joost,

wat betreft de snelheid waar ik mee over die wasborden ga, hard is wellicht beetje overderevn, maar hou het op die snelneid waarbei de auto het minst stuitert en toch controleerbaar blijft, maar we zijn zeker geen rally aan het rijdenwasbord van gravel met diepe sporen en kuilen dus ja hard rijden is zowiezo niet mogenlijk, dus 90 is niet aan de orde,Gewoon gemerkt dat iets meer gas geven vaak beter resultaat geeft als inhouden.

Wat betreft kleurcodering veren...heb alleen de voor veren kunnen achterhalen dus tenzij de achterveren beiden zwart als kleurcode hebben moet ik wat betreft de achterveren het antwoord schuldig blijven
LV is trouwens wit en RV geel

Banden zijn practisch nieuwe BF Goodrich AT 265 / 75 / 16

Ruimte tussen achteras en bumpstop : ongeveer 10 cm
Ruimte tussen vooras en bumpstop: ongeveer 6,2 cm

Momenteel zitten er standaard dempers onder

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 12 Mei 2012, 11:15

Luke schrijft:
Wat betreft kleurcodering veren...heb alleen de voor veren kunnen achterhalen dus tenzij de achterveren beiden zwart als kleurcode hebben moet ik wat betreft de achterveren het antwoord schuldig blijven
LV is trouwens wit en RV geel

Banden zijn practisch nieuwe BF Goodrich AT 265 / 75 / 16

Ruimte tussen achteras en bumpstop : ongeveer 10 cm
Ruimte tussen vooras en bumpstop: ongeveer 6,2 cm

Momenteel zitten er standaard dempers onder

gr

Luke

Dan heb je dezelfde veren als nieuw onder mijn 110 zaten.
Als de ruimte nog maar 6 cm tussen de vooras en de bumpstop ait dan zijn de veren behoorlijk doorgezakt! Achter is OK. Daar heb je waarschijnlijk dan RKB101111 (je hebt toch een TDI uit de jaren dat de TD5 gebouwd werd?)

Die matige veerweg in bump ga je op onverharde wegen snel merken doordat je steeds op de bumstop knalt. Dat gebeurt vooral als de dempers matig zijn en voelt zeer oncomfortabel.
Je kunt 2 keer de standaard NRC8044 nemen (white) en die gele even vergeten. Maar beter, streef erna om de ruimte tussen de bumpstop en de as op 8 a 9 centimeter te krijgen. Dan heb je veel meer marge. Om op die 8 a 9 centimeter uit te komen zou je HD veren van een Range Rover kunnen pakken: NRC4234. De stijfheid is 170 pound/inch en de lengte is meer dan een inch groter. In combinatie met de Konies moet dat heel veel gaan schelen.

Voor 30 euro + de dempers ga je denk ik een groot verschil merken.

Zelf heb ik nu NTC3285, maar die verhoging was een beetje over de top waardoor ik achter ook maar verhoogd heb.

Achter zou ik de veren nog even het zelfde laten. Waarschijnlijk doen daar nieuwe dempers al wonderen.

Het is goed om dempers te nemen die een inch langer zijn (rond 9 inch). Een beetje meer rebound doet ook goed. En dan rijd je straks wel 90 over dat wasboard.

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 12 Mei 2012, 13:17

Joost,

jou beide lijstjes met specs voor de veren en schocks openen niet Ok. Kun je die herplaatsen of in een ander format plaatsen. Ik krijg een hele hoop andere teken en haken ed te zien :( Was wel benieuwd er naar.

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mei 2012, 15:02

JanTD5 schrijft:
Joost,

jou beide lijstjes met specs voor de veren en schocks openen niet Ok. Kun je die herplaatsen of in een ander format plaatsen. Ik krijg een hele hoop andere teken en haken ed te zien :( Was wel benieuwd er naar.

Mvg Jan

Ik kreeg ook "onzin". Heb de lijstjes vroeger ook wel eens op 't internet gevonden.
Misschien ook handig ze als plaatje anderszins* op de centrale info-pagina's te plaatsen ?

Deze "harde" gegevens over de veer-karakteristieken zijn ook erg nuttig om de diverse veren-leveranciers aan te toetsen, want er wordt vlgs mij naast veren ook veel kletskoek verkocht.

* desnoods gewoon overgetypt

Groeten MarcS

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Mei 2012, 15:07

Joost,

Bedankt voor het meedenken en de goeie suggesties.

Ik heb een beetje zitten zoeken op het net en heb diverse tabellen met partnumbers gevonden met daarbij behorende waarden zodat ik eea visueel gezien ook kon vergelijken.
Wat jou idee betreft om die rr veer te gebruiken, wat lengte betreft helemaal met je eens, maar om de tabellen juist te kunnen interpreteren zijn 2 gegevens me niet helemaal duidelijk, dat zijn de "rate" waarden en de "load" waarden.
Kan je me uitleggen wat ik me daar precies bij voor moet stellen, want als ik kijk naar de load waarde bijv van de door jou voorgestelde veer die zit op zo'n 978 lbs tov de veer die er nu opzit met 269 lbs
Ik schrok nogal van dat grote verschil, dus voor ik verkeerde conclusies ga trekken als het spul wordt daardoor te stug of te hard is het slim eerts te weten wat ik me bij eea voor moet stellen. :)

gr

Luke

Terug naar “Techniek”