Dag Luke,
Geen enkel bezwaar, zelfs helemaal prima.
Eigenlijk zou je per landrover type per onderwerp een oneindig draadje moeten hebben
(bijna geordend naar de paddock website ;) ).
Groetjes,
Dolf
vering, schokbrekers en stuurdemper
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
dolf110 schrijft:
Daarom ook dacht ik dat het wel kon, immers veren en dempers op een defender is vrij universeel, het enige verschil zal hem zitten in de belading en de gestelde eisen, en daar kwam mijn tweifel even naar voren om het hier al dan niet bij te plaatsen ;)
Bovendien wil ik geen verwarring zaaien door offtopic te gaan waardoor jij geen antwoord meer zou kunnen krijgen op jouw specifieke vragen
gr
Luke
Dag Luke,
Geen enkel bezwaar, zelfs helemaal prima.
Eigenlijk zou je per landrover type per onderwerp een oneindig draadje moeten hebben
(bijna geordend naar de paddock website ;) ).
Groetjes,
Dolf
Daarom ook dacht ik dat het wel kon, immers veren en dempers op een defender is vrij universeel, het enige verschil zal hem zitten in de belading en de gestelde eisen, en daar kwam mijn tweifel even naar voren om het hier al dan niet bij te plaatsen ;)
Bovendien wil ik geen verwarring zaaien door offtopic te gaan waardoor jij geen antwoord meer zou kunnen krijgen op jouw specifieke vragen
gr
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
Het vervelende van dit hele verhaal is dat het zo verschillend is van auto tot auto.
Afgezien van de belasting en belading (wat heb je allemaal aan je auto hangen en hoeveel zooi erin liggen)Is er ook nog eens het verschil in uitvoeringen....
Wel of geen loadleveler, wel of geen anti roll bar en zo ja alleen voor, alleen achter of op beide assen, Wel of geen stabilisatie unit (A-frame)
Dit alles heeft invloet op de vering doorzakken, comfort en overig weggedrag als bijv Roll.
En of dat allemaal nog niet genoeg is, en dat heb ik in dit topicje ook niet echt naar voren zien komen...Wat van het soort banden en bandenspanning? Een dik profiel terrein band zal een heel ander comfort geven als een gewone wegband, net zoals bijv een lage bandenspanning weer veel comfortabeler zal rijden maar meer roll zal geven als een keiharde band die daarentegen veel meer zal stuiteren.
Luke
Afgezien van de belasting en belading (wat heb je allemaal aan je auto hangen en hoeveel zooi erin liggen)Is er ook nog eens het verschil in uitvoeringen....
Wel of geen loadleveler, wel of geen anti roll bar en zo ja alleen voor, alleen achter of op beide assen, Wel of geen stabilisatie unit (A-frame)
Dit alles heeft invloet op de vering doorzakken, comfort en overig weggedrag als bijv Roll.
En of dat allemaal nog niet genoeg is, en dat heb ik in dit topicje ook niet echt naar voren zien komen...Wat van het soort banden en bandenspanning? Een dik profiel terrein band zal een heel ander comfort geven als een gewone wegband, net zoals bijv een lage bandenspanning weer veel comfortabeler zal rijden maar meer roll zal geven als een keiharde band die daarentegen veel meer zal stuiteren.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
Luke schrijft:
De load leveler is de "Boge Hydromat" die tussen de centrale kogel op het A-frame en het chassis gemonteerd zit. Dat ding pompt zich zelf automatisch op wanneer de auto aan de achterkant te veel doorhangt. De unit levert als het ware permanent een compenserende kracht omhoog. Ik heb nooit aan een Boge gemeten maar in denk niet dat het wat karakteristiek betreft een veer is.
De Boge Hydromat werd al gemonteerd op de Range Rovers in de jaren 70. En het was voor die tijd een heel innovatieve constructie. De Range Rover kon hierdoor relatief slappe achter veren krijgen. Slappe achterveren zijn heel gunstig voor goed comfort. Maar wanneer je vervolgens te veel lading meeneemt reduceert dat de veerweg. Met de Boge hydromat bleef de veerweg in stand. Je kunt het wellicht zien als voorloper van de huidige Landrovers met luchtvering.
Nadeel van de Boge Hydromat is dat de Boge naar verloop van tijd kappot gaat waardoor de auto alsnog gaat doorhangen. Dat probleem wordt vaak opgelost met heavy duty veren maar dat is zeker niet comfort bevorderend.
De Boge unit levert geen extra rollstijfheid waardoor de auto door de relatief slappe veren behoorlijk overhelt. Dat kan opgelost worden met stabilisatoren. Maar stabilisatoren gaan weer ten kosten van de terreinvaardigheid en comfort.
Een 110 met Boge unit heeft heel slappe achterveren (180 pound/inch). En dat rijdt weinig beladen op gravel/onverhard prima.
1: (nu ben ik soms best wel blond) Ik vroeg me af wat nu precies een loadleveler is. Ik heb wat speurwerk op het net gedaan en daar kreeg ik uit boven water dat het eigenlijk een soort van hulpveer is tussen centrum achteras en carroserie, wat volgens mij dus betekent dat het dient ter (horizontale) balans tussen voorzijde auto en achterzijde, en dus niets te maken heeft met stabilisatie unit (A-frame met links vanaf centrale pivot op achterdiff naar de beide chassisbalken) wat eigenlijk meer dient als anti roll functie...Zie ik dit correct?
De load leveler is de "Boge Hydromat" die tussen de centrale kogel op het A-frame en het chassis gemonteerd zit. Dat ding pompt zich zelf automatisch op wanneer de auto aan de achterkant te veel doorhangt. De unit levert als het ware permanent een compenserende kracht omhoog. Ik heb nooit aan een Boge gemeten maar in denk niet dat het wat karakteristiek betreft een veer is.
De Boge Hydromat werd al gemonteerd op de Range Rovers in de jaren 70. En het was voor die tijd een heel innovatieve constructie. De Range Rover kon hierdoor relatief slappe achter veren krijgen. Slappe achterveren zijn heel gunstig voor goed comfort. Maar wanneer je vervolgens te veel lading meeneemt reduceert dat de veerweg. Met de Boge hydromat bleef de veerweg in stand. Je kunt het wellicht zien als voorloper van de huidige Landrovers met luchtvering.
Nadeel van de Boge Hydromat is dat de Boge naar verloop van tijd kappot gaat waardoor de auto alsnog gaat doorhangen. Dat probleem wordt vaak opgelost met heavy duty veren maar dat is zeker niet comfort bevorderend.
De Boge unit levert geen extra rollstijfheid waardoor de auto door de relatief slappe veren behoorlijk overhelt. Dat kan opgelost worden met stabilisatoren. Maar stabilisatoren gaan weer ten kosten van de terreinvaardigheid en comfort.
Een 110 met Boge unit heeft heel slappe achterveren (180 pound/inch). En dat rijdt weinig beladen op gravel/onverhard prima.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
Luke schrijft:
Een Boge-Unit ofwel LoadLeveler is een "ding" dat zichzelf oppompt en daarmee de auto weer "level" krijgt. Het domme aan het ding is dat ie op het midden van de achteras aangrijpt dus naarmate je meer lading vervoert de auto meer een duikelaartje maakt (dus een versneld optreden van body-roll). Met zo'n unit zijn de veren achter veel zwakker gekozen om de unit zijn werk te kunnen laten doen (en om een wat zachter aanvangs-comfort te geven).
Het A-frame houdt de achteras samen met de stangen links en rechts op zijn plek: de stangen zorgen daarbij alleen voor de reactiekrachten, het A-frame zorgt voor zowel de overgebleven reactiekrachten en daarnaast houdt met name de A van het A-frame de as midden onder de auto zonder verder de beweeglijkheid te beperken.
Ik weet niet wat de karakteristiek van je huidige (achter)veren is maar de standaard Td5 veren zijn (bijna) ideaal voor wat je schetst: wisselende beladingen. Wat je zou kunnen overwegen als je de "progressiviteit" niet voldoende vindt: ook nog eens luchtbalgen in de achterveren monteren (en dan dus eventueel iets slappere, maar liefst wel progressieve, veren kiezen).
Aan de cijfers van Mr Kenia kan je zien dat de progressieve standaard Td5-veren de Heavy-Duty veren bijna overbodig maken.
Wat betreft de voorveren: kijk eens naar de nominale waarden. Aan de hand van deze waarden kan je zowel uitrekenen hoe sleets je eigen veren zijn en ook uitrekenen hoeveel extra invering het reservewiel voorop veroorzaakt.
En dan tenslotte:
Naar mijn gevoel/ervaring zorgt een halfharde band voor een skippy-bal-effect - bij hobbels veert de band wel lekker in maar hij komt ook weer terug. Een echt harde band doet dit niet/veel minder. Alleen op bijv. kinderkopjes is een halfharde band weer een voordeel: de auto wobbeld/dweilt eroverheen zonder dat je de individuele kopjes langs voelt komen (bij een harde band wordt dit dan bonk-bonk-bonk). Dus net als bij de veren: eigenlijk moet je bij iedere inzet en belading weer een aangepaste setting hebben.
Een groot pluspunt van bandenspanning rond de waarden voor max-belasting is dat de banden makkelijker rollen (op een gladde weg althans) en dat de banden minder slijten (en dan bovendien vooral in het midden zodat je lang een "terrein-profiel" overhoudt).
Groeten MarcS
Het vervelende van dit hele verhaal is dat het zo verschillend is van auto tot auto.
Afgezien van de belasting en belading (wat heb je allemaal aan je auto hangen en hoeveel zooi erin liggen)Is er ook nog eens het verschil in uitvoeringen....
Wel of geen loadleveler, wel of geen anti roll bar en zo ja alleen voor, alleen achter of op beide assen, Wel of geen stabilisatie unit (A-frame)
Dit alles heeft invloed op de vering doorzakken, comfort en overig weggedrag als bijv Roll.
En of dat allemaal nog niet genoeg is, en dat heb ik in dit topicje ook niet echt naar voren zien komen...Wat van het soort banden en bandenspanning? Een dik profiel terrein band zal een heel ander comfort geven als een gewone wegband, net zoals bijv een lage bandenspanning weer veel comfortabeler zal rijden maar meer roll zal geven als een keiharde band die daarentegen veel meer zal stuiteren.
Luke
Een Boge-Unit ofwel LoadLeveler is een "ding" dat zichzelf oppompt en daarmee de auto weer "level" krijgt. Het domme aan het ding is dat ie op het midden van de achteras aangrijpt dus naarmate je meer lading vervoert de auto meer een duikelaartje maakt (dus een versneld optreden van body-roll). Met zo'n unit zijn de veren achter veel zwakker gekozen om de unit zijn werk te kunnen laten doen (en om een wat zachter aanvangs-comfort te geven).
Het A-frame houdt de achteras samen met de stangen links en rechts op zijn plek: de stangen zorgen daarbij alleen voor de reactiekrachten, het A-frame zorgt voor zowel de overgebleven reactiekrachten en daarnaast houdt met name de A van het A-frame de as midden onder de auto zonder verder de beweeglijkheid te beperken.
Ik weet niet wat de karakteristiek van je huidige (achter)veren is maar de standaard Td5 veren zijn (bijna) ideaal voor wat je schetst: wisselende beladingen. Wat je zou kunnen overwegen als je de "progressiviteit" niet voldoende vindt: ook nog eens luchtbalgen in de achterveren monteren (en dan dus eventueel iets slappere, maar liefst wel progressieve, veren kiezen).
Aan de cijfers van Mr Kenia kan je zien dat de progressieve standaard Td5-veren de Heavy-Duty veren bijna overbodig maken.
Wat betreft de voorveren: kijk eens naar de nominale waarden. Aan de hand van deze waarden kan je zowel uitrekenen hoe sleets je eigen veren zijn en ook uitrekenen hoeveel extra invering het reservewiel voorop veroorzaakt.
En dan tenslotte:
Naar mijn gevoel/ervaring zorgt een halfharde band voor een skippy-bal-effect - bij hobbels veert de band wel lekker in maar hij komt ook weer terug. Een echt harde band doet dit niet/veel minder. Alleen op bijv. kinderkopjes is een halfharde band weer een voordeel: de auto wobbeld/dweilt eroverheen zonder dat je de individuele kopjes langs voelt komen (bij een harde band wordt dit dan bonk-bonk-bonk). Dus net als bij de veren: eigenlijk moet je bij iedere inzet en belading weer een aangepaste setting hebben.
Een groot pluspunt van bandenspanning rond de waarden voor max-belasting is dat de banden makkelijker rollen (op een gladde weg althans) en dat de banden minder slijten (en dan bovendien vooral in het midden zodat je lang een "terrein-profiel" overhoudt).
Groeten MarcS
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
Bedankt voor verhelderende uitleg Joost,
Het was al een beetje wat ik dacht dwz het principe, maar de details zijn erg verhelderend.
Waar haal jij overigens die cijfers vandaan wat betreft veerbelastingen ?, Die zijn ook erg behulpzaam bij het maken van vergelijkingen
gr
Luke
Het was al een beetje wat ik dacht dwz het principe, maar de details zijn erg verhelderend.
Waar haal jij overigens die cijfers vandaan wat betreft veerbelastingen ?, Die zijn ook erg behulpzaam bij het maken van vergelijkingen
gr
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
Luke schrijft:
Veren zakken naar loop van tijd in. De veerweg neemt af waardoor je vaker de bumpstop raakt. Maar de veerconstante blijft in tegenstelling tot wat Marc beweert gelijk (tenzij het staal wegrot).
Om een goed veersysteem te ontwerpen kijk je oa naar de ongedempte eigenfrequentie van de voor en achteras. Eigenfrequentie = wortel(veerstijfheid/massa) / (2*pi)
Aangezien de massa van een reserve wiel niet zo heel groot is ten op zichte van de totale massa op de vooras zou ik me daar geen zorgen om maken. Als het teveel doorzakt dan zou ik nieuwe veren van de zelfde stijfheid nemen. Het liefst een beetje langer. In het voorgaande speelt de positie van de gewichten uiteraard een rol. Maar het reserve wiel zit vrijwel boven de vooras.
A: Voor Veren
Ik heb(niet altijd echter) een reserve wiel op de kap liggen. En zelfs zonder zijn de voorveren (standaard) inmiddels in de loop der tijd flink ingezakt
Met het gewicht van reservewiel op kap ging mijn idee dan ook naar de HD (van 130) veren
Iemand hier ideeen over of suggesties?
Veren zakken naar loop van tijd in. De veerweg neemt af waardoor je vaker de bumpstop raakt. Maar de veerconstante blijft in tegenstelling tot wat Marc beweert gelijk (tenzij het staal wegrot).
Om een goed veersysteem te ontwerpen kijk je oa naar de ongedempte eigenfrequentie van de voor en achteras. Eigenfrequentie = wortel(veerstijfheid/massa) / (2*pi)
Aangezien de massa van een reserve wiel niet zo heel groot is ten op zichte van de totale massa op de vooras zou ik me daar geen zorgen om maken. Als het teveel doorzakt dan zou ik nieuwe veren van de zelfde stijfheid nemen. Het liefst een beetje langer. In het voorgaande speelt de positie van de gewichten uiteraard een rol. Maar het reserve wiel zit vrijwel boven de vooras.
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
Marc,
Ik zou ook niets kunnem zeggen over de karakterestieken of waarden van mijn huidige veren, sterker nog ik weet niet eens welke eronder zitten :( omdat ik blijkbaar net het overgangsmodel heb, cus zou goed kunnen dat er td5 veren al onder zitten
Ik weet wel dat ze aan vervanging toezijn want zowel voor als achter flink ingezakt (de 3 bovenste wikkelingen zitten al dicht.
en wat comfort betreft...
Wij hebben hier zeer zeer regelmatig met de zgn wasborden effecten te doon, en zonder goeie vering sloopt dat letterlijk je auto en stuitert die alle kanten op.
Luke
NB
Luchtbalgen vind ik geen optie: te kwetsbaar en te duur!
Ik zou ook niets kunnem zeggen over de karakterestieken of waarden van mijn huidige veren, sterker nog ik weet niet eens welke eronder zitten :( omdat ik blijkbaar net het overgangsmodel heb, cus zou goed kunnen dat er td5 veren al onder zitten
Ik weet wel dat ze aan vervanging toezijn want zowel voor als achter flink ingezakt (de 3 bovenste wikkelingen zitten al dicht.
en wat comfort betreft...
Wij hebben hier zeer zeer regelmatig met de zgn wasborden effecten te doon, en zonder goeie vering sloopt dat letterlijk je auto en stuitert die alle kanten op.
Luke
NB
Luchtbalgen vind ik geen optie: te kwetsbaar en te duur!
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
Luke schrijft:
Ik heb hier ook wasboard voor de deur liggen.
Als je het te stijf maakt wordt dat alleen maar beroerder.
De fout die veel mensen hier in Kenia maken is dat ze denken met stijve veren te kunnen compenseren voor slechte dempers. Wel of geen wasboard heeft geen invloed op de keuze van de veerstijfheid. Het gewicht van de auto wel.
en wat comfort betreft...
Wij hebben hier zeer zeer regelmatig met de zgn wasborden effecten te doon, en zonder goeie vering sloopt dat letterlijk je auto en stuitert die alle kanten op.
Luke
Ik heb hier ook wasboard voor de deur liggen.
Als je het te stijf maakt wordt dat alleen maar beroerder.
De fout die veel mensen hier in Kenia maken is dat ze denken met stijve veren te kunnen compenseren voor slechte dempers. Wel of geen wasboard heeft geen invloed op de keuze van de veerstijfheid. Het gewicht van de auto wel.
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
JoostKenya schrijft:
Joost,
Wbt voorveren...ik heb een beetje mijn tweifels over de kwaliteit van de huidig gemonteerde veren en dan met name wbt het zware gebruik waardoor ze extra te lijden hebben.
Auto is welliswaar dikke 10 jaar oud, maar de voorveren met name zitten de zowiezo de 3 bovenste windingen al dicht, wat een reden is dat ik eigenlijk nog niet met reservewiel op de kap heb gereden. Voortrein klapppert nu al regelmatig dusdanig dat ik de klappen in mijn stuur voel, maar ik wil ook van het gewicht aan mijn achterdeur af, vandaar ok dat ik aal een poosje terug een drager op de motorkap had gemaakt.
Wat betreft de kwaliteit van de huidige naar ik aanneem standaard veren...dat is ook de reden waarom ik met name Voor de HD van de 130 in gedachte had
Luke
Luke schrijft:
A: Voor Veren
Ik heb(niet altijd echter) een reserve wiel op de kap liggen. En zelfs zonder zijn de voorveren (standaard) inmiddels in de loop der tijd flink ingezakt
Met het gewicht van reservewiel op kap ging mijn idee dan ook naar de HD (van 130) veren
Iemand hier ideeen over of suggesties?
Veren zakken naar loop van tijd in. De veerweg neemt af waardoor je vaker de bumpstop raakt. Maar de veerconstante blijft in tegenstelling tot wat Marc beweert gelijk (tenzij het staal wegrot).
Om een goed veersysteem te ontwerpen kijk je oa naar de ongedempte eigenfrequentie van de voor en achteras. Eigenfrequentie = wortel(veerstijfheid/massa) / (2*pi)
Aangezien de massa van een reserve wiel niet zo heel groot is ten op zichte van de totale massa op de vooras zou ik me daar geen zorgen om maken. Als het teveel doorzakt dan zou ik nieuwe veren van de zelfde stijfheid nemen. Het liefst een beetje langer. In het voorgaande speelt de positie van de gewichten uiteraard een rol. Maar het reserve wiel zit vrijwel boven de vooras.
Joost,
Wbt voorveren...ik heb een beetje mijn tweifels over de kwaliteit van de huidig gemonteerde veren en dan met name wbt het zware gebruik waardoor ze extra te lijden hebben.
Auto is welliswaar dikke 10 jaar oud, maar de voorveren met name zitten de zowiezo de 3 bovenste windingen al dicht, wat een reden is dat ik eigenlijk nog niet met reservewiel op de kap heb gereden. Voortrein klapppert nu al regelmatig dusdanig dat ik de klappen in mijn stuur voel, maar ik wil ook van het gewicht aan mijn achterdeur af, vandaar ok dat ik aal een poosje terug een drager op de motorkap had gemaakt.
Wat betreft de kwaliteit van de huidige naar ik aanneem standaard veren...dat is ook de reden waarom ik met name Voor de HD van de 130 in gedachte had
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten