vering, schokbrekers en stuurdemper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Re:vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor JoostKenya » 19 Jul 2012, 18:05

DLK schrijft:

En dan een setje koni schokbrekers? Welke zijn dan goed voor een oudere 90 met Rover assen?

Wat vind je hiervan?

Ik kreeg vandaag eindelijk dit setje Fox dempers binnen voor op mijn Defender 110.
Fox 2.0'' diameter, 10'' slag.

Ik ben heel benieuwd wat het verschil met de huidige Old man Emus gaat zijn!

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Jul 2012, 18:52

JoostKenya schrijft:
DLK schrijft:

En dan een setje koni schokbrekers? Welke zijn dan goed voor een oudere 90 met Rover assen?

Wat vind je hiervan?

Ik kreeg vandaag eindelijk dit setje Fox dempers binnen voor op mijn Defender 110.
Fox 2.0'' diameter, 10'' slag.

Ik ben heel benieuwd wat het verschil met de huidige Old man Emus gaat zijn!

Zo, dat ziet er goed uit! Daarvan hoor ik graag je ervaringen. De 130 begint zo nu en dan alweer door te slaan op de stotblokken bij harde klappen, dus ik denk dat ik met een half jaartje oid de TerraFirma's wel beu ben! :(

Ben heel benieuwd! :huh: :huh: (ook naar de prijs)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 19 Jul 2012, 20:03

Edward schrijft:

dus ik denk dat ik met een half jaartje oid de TerraFirma's wel beu ben! :(

Ben heel benieuwd! :huh: :huh: (ook naar de prijs)

Ok, dan ben ik blijkbaar niet de enige die zijn dempers (en zijn banden) naar verloop van tijd zat is B)

Het is natuurlijk niet heel goedkoop. Maar ook niet veel duurder dan een setje Koni Raid dempers!!

Deze dempers heb ik uit de USA laten sturen. Inclusief valving, verzend kosten en import belasting ongeveer 200 Euro per demper. De turrets en mounts komen van Devon 4x4 en kosten ook zoiets.

Met deze mounts krijg ik achter een stem top-mount en niet het gebruikelijke oog. De 4 dempers zijn nu identiek en ik heb ook voor dezelfde valving gekozen.

Het setje moet trouwens nog een klein beetje aangepast worden ivm de montage van de ogen aan het uiteinde van de dempers (die komen onder). daarvoor moeten wat eenvoudige hulpstukjes worden gemaakt. Die ogen hadden welliswaar ook stems kunnen zijn maar dan lever je in op effectieve veerweg en wordt het ook nog een stuk duurder (ivm speciale bestelling bij Fox).

Bushes zijn van rubber en niet die sferische lagers die oa op mijn race auto gebruikt worden. Rubber heeft als voordeel dat het niet gaat rammelen.

Devon 4x4 heeft zelf een set in de aanbieding gebaseerd op 2.5'' King dempers met 11.7'' slag. Dat is dan 2x zo duur en dat vond ik veel te gek. Bovendien was ik niet op zoek naar maximale veerweg tijdens trial, maar meer naar performance onverhard op snelheid. De veren hoeven van mij niet lost te komen. Ik denk dat dit in mijn geval precies het maximale is wat zonder dislocation cones mogelijk is.

Nu dus snel monteren en dan zal ik wel laten weten hoe het is! :)

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Jul 2012, 20:17

Bij de 130 komen die veren achter wel los. Of dat nu serieus extra tractie oplevert betwijfel ik ten zeerste. Het levert in ieder wel een zwaar irritant geluid op bij het uitveren! Dat ben ik eigenlijk ook wel beu. :dry: :dry:

Ben benieuwd! :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 02 Aug 2012, 18:05

Het nieuwe setje zit eronder. En hierbij mijn eerste ervaring:

De auto is op onverhard op snelheid extreem stabiel! :) :) :)
De huidige setting is wel erg stevig gedempt. Dat merk je op lagere snelheid, op keien.

De 10'' dempers passen precies in combinatie met de gekozen ophanging.
De bumpstops hoeven niet aangepast te worden.

Cross axled flipt de stabilisator van de achteras steeds om
Bij maximaal uitveren van de vooras raakte de aandrijfas de stabilisator van de vooras
De stabilisatoren heb ik daarom maar weggelaten :P

Het weglaten van de stabilisatoren levert trouwens een enorme comfortwinst op stenen op!
Het veert en stuk beter. Dus ik denk dat ik ze niet meer terug ga zetten.

De achterveren bleken toch te dislocaten. Dat heb ik nu opgelost met slangenklemmen. Maar eigenlijk zou ik liever slappere langere veren willen. Maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Alternatief is wellicht dan toch maar dislocation cones :unsure:

Hieronder wat foto's vlak bij ons huis. Dit is overigens nog niet maximaal. Je hobbelt hier zo zonder sper en zonder slip doorheen.

Terug naar “Techniek”