vering, schokbrekers en stuurdemper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re:vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor Roger B. » 20 Mei 2012, 20:37

weet je zeker dat je oude en nieuwe veren gelijk zijn, dat je nu niet een stuggere veer hebt (voor meer gewicht) dan voorheen?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Mei 2012, 21:46

Erik Peters schrijft:
Volgens het verhaal van MarcS worden veren naar verloop van tijd moe, maar dan zakken ze ook in en komen dus niet meer terug in de originele positie. Torsieveren kun je in zo'n geval in een iets andere stand vastzetten (opdraaien zoals hij schreef) en alles is weer als vanouds. Tot het moment dat de veer breekt, wat uiteindelijk gebeurt. (De testers in de Viconfabriek konden precies zeggen wanneer een oprapertand zou breken in de testopstelling; na hoeveel bewegingen.)
Een schroefveer (in feite een opgerolde torsiestaaf) kun je dus niet in een andere stand vastzetten, maar zakt net zo goed in en zou dan dus korter moeten zijn dan een nieuwe vergelijkbare veer.

Wat er in het (veren)staal op moleculair niveau gebeurt als een veer wordt ingedrukt weet ik ook niet, maar misschien dat de gelekte ATF olie (in het staal getrokken is) en hier een smerende werking op heeft waardoor de veer als het ware slapper is geworden. Alleen de bovenste 4-5 windingen zijn vettig van de olie. Die ATF heeft wel 5 jaar de tijd gehad, zo lang heeft het stuurhuis wel iets gezweet/gelekt (maar nooit echt een drup op de grond, tot een half jaar geleden).

Groet,

Erik.

Zuiver intuïtief zou ik zeggen dat de "kristal-structuur" na vele jaren belasting en beweging wellicht toch ook wat "vermoeid" zou kunnen raken, dwz niet helemaal de oorspronkelijke eigenschappen heeft.
Dat een torsiestaaf uiteindelijk na al te veel opdraaien breekt is begrijpelijk, maar ook daar zou ik intuïtief zeggen dat een staaf die tzt breekt wellicht voordien al wat heeft ingeleverd.
Dat gelekte ATF het staal binnendringt en de staalstructuur zou veranderen .... dat lijkt mij nog speculatiever .....

Anyway, je auto staat rechter en veert beter (waarschijnlijk vooral dankzij de nieuwe schokbrekers.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Mei 2012, 22:43

Roger B. schrijft:
weet je zeker dat je oude en nieuwe veren gelijk zijn, dat je nu niet een stuggere veer hebt (voor meer gewicht) dan voorheen?

De veren zijn hetzelfde, allebei geel-geel (rechts) en wit-wit (links, bestuurderskant). De "originele" 14 jaar oud en 190.000 km en de vervangingsveren 60.000 km oud en van een (schade) 110 uit 1987. De verfmarkeringen zijn nog duidelijk op alle vier veren aanwezig.

MarcS schrijft:
Anyway, je auto staat rechter en veert beter (waarschijnlijk vooral dankzij de nieuwe schokbrekers).

Precies en dat soepelere veren komt inderdaad door de betere schokdemping van de nieuwe schokbrekers.

Met vriendelijke groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 21 Mei 2012, 12:24

Landmarcs schrijft:
Erik Peters schrijft:
Volgens het verhaal van MarcS worden veren naar verloop van tijd moe, maar dan zakken ze ook in en komen dus niet meer terug in de originele positie. Torsieveren kun je in zo'n geval in een iets andere stand vastzetten (opdraaien zoals hij schreef) en alles is weer als vanouds. Tot het moment dat de veer breekt, wat uiteindelijk gebeurt. (De testers in de Viconfabriek konden precies zeggen wanneer een oprapertand zou breken in de testopstelling; na hoeveel bewegingen.)
Een schroefveer (in feite een opgerolde torsiestaaf) kun je dus niet in een andere stand vastzetten, maar zakt net zo goed in en zou dan dus korter moeten zijn dan een nieuwe vergelijkbare veer.

Wat er in het (veren)staal op moleculair niveau gebeurt als een veer wordt ingedrukt weet ik ook niet, maar misschien dat de gelekte ATF olie (in het staal getrokken is) en hier een smerende werking op heeft waardoor de veer als het ware slapper is geworden. Alleen de bovenste 4-5 windingen zijn vettig van de olie. Die ATF heeft wel 5 jaar de tijd gehad, zo lang heeft het stuurhuis wel iets gezweet/gelekt (maar nooit echt een drup op de grond, tot een half jaar geleden).

Groet,

Erik.

Zuiver intuïtief zou ik zeggen dat de "kristal-structuur" na vele jaren belasting en beweging wellicht toch ook wat "vermoeid" zou kunnen raken, dwz niet helemaal de oorspronkelijke eigenschappen heeft.
Dat een torsiestaaf uiteindelijk na al te veel opdraaien breekt is begrijpelijk, maar ook daar zou ik intuïtief zeggen dat een staaf die tzt breekt wellicht voordien al wat heeft ingeleverd.
Dat gelekte ATF het staal binnendringt en de staalstructuur zou veranderen .... dat lijkt mij nog speculatiever .....

Anyway, je auto staat rechter en veert beter (waarschijnlijk vooral dankzij de nieuwe schokbrekers.

Groeten MarcS

dit is onzin. En je kunt dat bij elke werktuigbouwer nagaan. Staal heeft een elasticiteits modulus van 2.1e11 en dat is vrijwel onafhankelijk van welke behandeling ook. Als er scheuren in het materiaal zitten kan het zijn dat windinge inzakken maar dan is de veer denk ik al wel op 99 procent van de levensduur.

Zjiep

Berichtdoor Zjiep » 21 Mei 2012, 13:17

Veren worden niet slapper, het enige is dat ze langzaamaan inzakken. Netzo als ze eenmaal bij de productie opgerold worden vervormen ze uiteindelijk onder de voortdurende belasting. Groeten MarcS

[strike] Dus zou je de veren weer kunnen kunnen "verjongen" door ze (koud) langer te trekken en zo terug te brengen op de oorspronkelijke lengte en je dus geen nieuwe (standaard) veren zou hoeven te kopen? [/strike]

groet

Roel

update: het antwoord stond dus ook al in hetzelfde bericht :unsure:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Mei 2012, 14:01

JoostKenya schrijft:

MarcS schrijft:

Zuiver intuïtief zou ik zeggen dat de "kristal-structuur" na vele jaren belasting en beweging wellicht toch ook wat "vermoeid" zou kunnen raken, dwz niet helemaal de oorspronkelijke eigenschap(pen heeft.

Groeten MarcS

dit is onzin. En je kunt dat bij elke werktuigbouwer nagaan. Staal heeft een elasticiteits modulus van 2.1e11 en dat is vrijwel onafhankelijk van welke behandeling ook. Als er scheuren in het materiaal zitten kan het zijn dat windinge inzakken maar dan is de veer denk ik al wel op 99 procent van de levensduur.

Hartelijk dank. Onzin dus.
Eigenlijk wist ik het al, intuïtie is zelden een verstandige keuze.

Het was ook strijdig met wat mijn verstandige, doorgaans goed ingelichte bron, mij zei.
Wel had hij het over verschillen tgv verschillende materiaal-samenstelling, hij zei ook dat "contra-intuïtief" (maar we wisten al intuïtie deugt niet) dat i.t.t. wat je zou denken het harden van het staal geen stijvere veren maakt, immers zolang het harden netjes gaat zal het staal niet in samenstelling veranderen.

Groeten MarcS

dolf110

Re: vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor dolf110 » 03 Jun 2012, 21:19

Hi Rob,

Is it relevant coil springs are powder coated. Are these you refer to powder coated?

Br

Dolf

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Jun 2012, 21:31

poedercoating draagt niets bij aan de veereigenschappen, totdat de coating beschadigd raakt zal er enige bescherming tegen roesten zijn, daarna bladdert het er gewoon vanaf.... gespoten is wellicht zelfs beter
gone

dolf110

Berichtdoor dolf110 » 03 Jun 2012, 21:44

Dag Robert,

Dank voor je reactie.

Ik zit aan het volgende te denken m.b.t. vervanging vering/schokdempers;
(auto hangt nu scheef):
Vering : LV: NRC9448, RV: NRC9449 + 2x RSC100050 LA+RA: RKB101110 + 2x RPM100080
Schokdempers : Koni heavy track rondom.
Zou jij nog luchtvering toevoegen?
mvg
Dolf

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jun 2012, 21:50

Roger B. schrijft:
poedercoating draagt niets bij aan de veereigenschappen, totdat de coating beschadigd raakt zal er enige bescherming tegen roesten zijn, daarna bladdert het er gewoon vanaf.... gespoten is wellicht zelfs beter

Zodra de coating beschadigd raakt roest 't onder die beschadigde coating alleen maar heviger.

En als je bang bent dat de veren weg-roesten ... wat doe je dan met het chassis ?

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”