vering, schokbrekers en stuurdemper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RobStewart

Re:vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor RobStewart » 10 Mei 2012, 20:01

Luke wrote:
Waarom ga je niet gewoon voor de Heavy Duty veren die onder de 130 zitten?

Hmmm Luke, actually that's what I specified ;) except that on the rear of the 130 you have a couple of inner springs RRC3266 and a plate at the top RRC3352 and an extra plate at the bottom LR018027.

However this would make the 110 as bouncy as Tijgertje and un-driveable

Rob.
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 10 Mei 2012, 20:31

Ik heb het nog even nagezocht en standaard is vandaag de dag gewoon heavy duty te noemen:

Standaard TD5, RKB101110 progressief 270 - 420 pound/inch

In vergelijking:

Standaard met load leveler, NRC6388 slechts 180 pound/inch

Land rover 110 heavy duty, NRC6389 330 pound/inch

Old Man Emu 755 (heavy duty, 300 Kg constant) 280 pound/inch

Old Man Emu 754 (very heavy duty, 500 Kg constant) 420 pound/inch

Ik zie dan ook niet snel een noodzaak voor extra heavy duty.

MichielG

Berichtdoor MichielG » 10 Mei 2012, 23:32

Ben begonnen om alle speelgoed van mijn landrover af te halen voor de grote reconstructie later dit jaar.

lier lierbumper reserverwielen bullbar trekhaak trekhaak-bevestiging snorkel

allemaal van die enorme gewichten. Vind dat hij aanzienlijk minder lekker aan het veren is. Drempels zijn niet echt aangenaam, het is echt knallen. Kan niet wachten tot hij weer lekker zwaar is en deinst als een dikke dame.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 11 Mei 2012, 08:01

MichielG schrijft:
Ben begonnen om alle speelgoed van mijn landrover af te halen voor de grote reconstructie later dit jaar.

lier lierbumper reserverwielen bullbar trekhaak trekhaak-bevestiging snorkel

allemaal van die enorme gewichten. Vind dat hij aanzienlijk minder lekker aan het veren is. Drempels zijn niet echt aangenaam, het is echt knallen. Kan niet wachten tot hij weer lekker zwaar is en deinst als een dikke dame.

Ja, daarom snap ik ook niet dat iedereen altijd van die stijve heavy duty veren voorstelt.

Je hebt dan ongedempte eigenfrequenties van 1.7-1.8Hz. Terwijl je voor goed comfort richting 1.2 Hz wilt gaan. Soepele lange veren met goede dempers rijdt veel fijner! Helt alleen iets meer over in een lange bocht maar het deinen moeten de dempers dan maar onder controle houden.

Old Man Emu snapt het wat dat betreft beter. Want wat zij heavy duty noemen is helemaal niet zo heel stijf maar wel iets hoger dan standaard zodat je niet veel veerweg verliest bij toename van de belading.
En de standaard progresieve TD5 achterveer is een mooi compromis als je vaak behoorlijk wat lading meeneemt. Maar deze veer is vrij stijf te noemen wanneer je altijd leeg rijdt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Mei 2012, 08:43

[quote}En de standaard progresieve TD5 achterveer is een mooi compromis als je vaak behoorlijk wat lading meeneemt. Maar deze veer is vrij stijf te noemen wanneer je altijd leeg rijdt.

Als je stevige bumperettes, rocksliders, een inrichting en wat losse ijzerwaar etc achterin hebt dan kom je snel aan 200-300 kg extra en dan valt de Td5-veer best mee. Zeker omdat ie na een jaartje ook nog wat van zijn stugheid inlevert.
Toen ik met een kort Mitterand-limousine intermetzo van de 10 jaar oude Td5 overstapte op een Puma vond ik de Puma - geheel leeg - rijden alsof ie Heavy-Duty geveerd was. Na wat inrichting en ijzerwerk, en na wat gewenning werd het beter .... en de rest moeten de jaren maar doen.

En naar mijn ervaring is een wat hogere bandenspanning beter omdat "zachtere" banden bijdragen aan een "skippy-bal" effect, hardere banden stuiteren dan duidelijk korter, en harder achter dempt het skippybal effect nog weer meer omdat voor en achterband dan een verschillende impuls geven bij het "langskomen" van een hobbel.

Groeten MarcS

dolf110

Berichtdoor dolf110 » 11 Mei 2012, 09:27

Dag,

Even een tussenreactie: Hartstikke tof die reacties.

Waar ik nog niet zoveel over gelezen heb is de stuurdemper.

Hoort dit in de categorie super gadget of is dit zinvol?

De auto is zoals gezegd ook bedoeld als vakantie auto die dan on road wel veel km

zal maken....

groetjes,

Dolf

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Mei 2012, 10:00

dolf110 schrijft:
Dag,

Even een tussenreactie: Hartstikke tof die reacties.

Waar ik nog niet zoveel over gelezen heb is de stuurdemper.

Hoort dit in de categorie super gadget of is dit zinvol?

De auto is zoals gezegd ook bedoeld als vakantie auto die dan on road wel veel km

zal maken....

groetjes,

Dolf

Als alles goed is rijdt de auto ook zonder stuurdemper al netjes en rustig rechtuit.
De stuurdemper dient dan als comfort-verbeteraar. En wat zou er dan mis zijn met de standaard demper?

Er zijn ook dempers die terug willen naar de middenstand - die moet je dus heel precies afstellen zodat middenstand van de demper precies overeenkomt met rechtuit anders rijd je niet meer goed rechtuit. Misschien is er enige extra comfort winst wanneer je veel lange einden rijdt, maar ik zag ook de suggestie dat deze centrerende stuurdempers vooral gedacht zijn om bij verhoogde auto's de "zenuwachtigheid" in het stuur (die door verhogen veroorzaakt wordt) te verminderen.

Groeten MarcS

dolf110

Berichtdoor dolf110 » 11 Mei 2012, 12:31

Er zit momenteel geen stuurdemper op; ik merk wel gevoeligheid bij oneffenheden op de weg.
Britpart biedt ook iets aan via paddock:
RTC4472 : Steering damper - Britpart
DC6004 : Britpart Cellular Dynamic Steering Damper - Defender
Bilstein is er ook nog, maar dan zit je een beetje in de prijscategorie van terrafirma...
Ik zou er dus wel voor zijn 1 erop te zetten, maar ook hier wat een keuze...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Mei 2012, 14:41

dan heb je een voordelig adres,voor bilstein of een dure leverancier voor terrafirma...of stuurdempers liggen anders in prijs....schokdempers van bilstein zijn normaal 1,5-2 keer de prijs van die van terrafirma
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 11 Mei 2012, 15:48

Hallo

Interessant topicje dit waar ook ik een paar vragen bij heb.

1: (nu ben ik soms best wel blond) Ik vroeg me af wat nu precies een loadleveler is. Ik heb wat speurwerk op het net gedaan en daar kreeg ik uit boven water dat het eigenlijk een soort van hulpveer is tussen centrum achteras en carroserie, wat volgens mij dus betekent dat het dient ter (horizontale) balans tussen voorzijde auto en achterzijde, en dus niets te maken heeft met stabilisatie unit (A-frame met links vanaf centrale pivot op achterdiff naar de beide chassisbalken) wat eigenlijk meer dient als anti roll functie...Zie ik dit correct?

2: Ook ik ben bezig met dit veeer en schokdemper verhaal, waarbij mijn keus wat dempers betreft inmiddels al op de koni heavy track standaard is gevallen
Blijft dus het veren verhaal over
A: Voor Veren
Ik heb(niet altijd echter) een reserve wiel op de kap liggen. En zelfs zonder zijn de voorveren (standaard) inmiddels in de loop der tijd flink ingezakt
Met het gewicht van reservewiel op kap ging mijn idee dan ook naar de HD (van 130) veren
Iemand hier ideeen over of suggesties?
Staatje van Joost was al erg behulpzaam om een idee te krijgen
B: Achterveren
Zit nu standaard onder zowel voor als achter maar comfort is belabbert
Overweging was (net zoals rob dat al schreef ook achter de HD veren te nemen maar zonder de binnenveer dus
Ik rij eigenlijk uitsluitend met sterk wisselende beladingen (uiteenlopend van alleen met weinig tot geen bagagegewicht behalve eea aan gereedschap en reservedeeltjes en hi-lift, tot en met 6 passagiers met bagage) en ik wil toch op een of andere manier comfort verhogen in het gehele beladingstraject
Overigens heeft mijn auto wel een stabilisatie unit (dat a-frame) maar weer geen anti-roll bars.

Ik blijf dit draadje met belangstelling volgen en ben ook benieuwd naar reacties op mijn vraag.

Overigens bewust hier geplaatst omdat het over hetzelfde onderwerp gaat. Mocht topicstarter of andere hier echter problemen mee hebben dan hoor ik het wel en maak ik er alsnog een eigen draadje van

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Terug naar “Techniek”