Luke schrijft:
Aardig vergelijkingsmateriaal. :)
Dit is heel aardig vergelijkingsmateriaal, en vertelt een heleboel.
En uit Luke's woorden eromheen vermoed ik dat we het vrijwel eens zijn.
Qua vergelijking zijn 2,5NA <=> 2,5TD zelfs ideaal (zeker als het gaat om de latere want de latere NA had bijna alle Turbo verbeteringen).
De Tdi is een direct ingespoten diesel en alleen daarom al duidelijk anders -- direct ingespoten heeft gewoonlijk een beter rendement. Toch is de Tdi een nuttige vervolgstap (en je kan eventueel nog verder kijken naar Td5 en TD2,4, bij die laatsten zie je wat de electronica vermag).
En dan die brandstofhoeveelheid. Ik vermoed dat er sprake van een spraakverwarring is.
Natuurlijk heeft een TD en een Tdi een andere instelling en een Turbo-druk-regeling*. Meer lucht maakt nu eenmaal dat je meer brandstof kán inspuiten (en om de top vermogens te halen zal je ook meer moeten inspuiten). Naast de instellingen is er ook nog eens het gaspedaal en daarmee bepaal je in hoge mate het uiteindelijke verbruik.
Als je nu naar de reële verbruikscijfers kijkt - ervaringscijfers of fabriekscijfers - dan blijken 2,5NA, 2,5TD of een Tdi elkaar weinig te ontlopen. De verschillende motoren kunnen meer, in de praktijk zie je vooral het verschil in acceleratie (en een beetje in de top, dwz de verbruikscijfers zijn gewoonlijk niet van continu 140 km/u).
Dus - en dat is mijn centrale punt - ondanks het feit dat de Turbo(+Intercooler) motor meer "kan" leveren, en ondanks het feit dat dat meer-vermogen minstens zo nu en dan wordt aangesproken
< dwz in totaliteit is er over een rit meer vermogen geleverd > zie je dat grotere vermogen niet terug in het verbruik.
Ofwel: De Turbo geeft meer lucht, en meer lucht geeft meer rendement, je haalt dus vermogen uit lucht !!
Groeten MarcS
* Ik herinner me nog het Mexico-beige 1978 Diesel-Golfje van mijn wederhelft. Als je in de Pyreneeën op ± 2000 m gas gaf was dat toch echt wat anders als op zee-niveau: de eenvoudige diesel zonder ook maar enige regeling (behalve het gaspedaal) was op grote hoogte pas echt amechtig en het leek wel alsof die roetwolk de Golf voortduwde (met Spaanse diesel werd het overigens nog erger die roetwolk, en dan reedt ie nog trager).