Banden - Continental CrossContact AT
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Banden - Continental CrossContact AT
ja, de breedte van de band heeft geen effect meer als je met 130 probeert met je rechter voorwiel over een mercedes heen te rijden.... dan val je om, en door de snelheid rol je door tot op het dak.... mijn geval had HELEMAAL niks met grip te maken, hooguit met zwaartepunt............. dus wellicht moet je eens kijken naar 155/65 ofzo, ligt ie lager....
gone
Re:Banden - Continental CrossContact AT
Roger B. schrijft:
Met 40km/h op je dak rollen lukt ook hoor. :blush: :blush:
ja, de breedte van de band heeft geen effect meer als je met 130 probeert met je rechter voorwiel over een mercedes heen te rijden.... dan val je om, en door de snelheid rol je door tot op het dak.... mijn geval had HELEMAAL niks met grip te maken, hooguit met zwaartepunt............. dus wellicht moet je eens kijken naar 155/65 ofzo, ligt ie lager....
Met 40km/h op je dak rollen lukt ook hoor. :blush: :blush:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Banden - Continental CrossContact AT
Edward schrijft:
Daar weet ik alles van (hoewel ik echt niet weet hoe hard het nu werkelijk ging, echt hard ging het niet, toch ging het wel best snel).
Anyway: "tire-wise" was er margin genoeg.
Zwaartepunt was natuurlijk wel een belangrijke factor * , hoewel het zwaartepunt van een 110HT waarschijnlijk niet slechter is als dat van een Disco.
* Ik herinner me een filmpje van 5th Gear of Top-Gear met de eland-proef: een Range-Rover is beslist niet ellende-proof.
En tenslotte: in mijn geval was er duidelijk sprake van een grip-probleem, en bovenal de plotselinge verandering in grip die alles af maakte. (Als je de originele foto's ziet dan verbaas je je nog hoeveel grip-pogingen die smalle bandjes nog deden.)
Groeten MarcS
PS Zie bijv. ook: http://www.landroverclubholland.nl/index.php/forum/12-techniek/699857-elandtest-voor-de-laro
Roger B. schrijft:
ja, de breedte van de band heeft geen effect meer als je met 130 probeert met je rechter voorwiel over een mercedes heen te rijden.... dan val je om, en door de snelheid rol je door tot op het dak.... mijn geval had HELEMAAL niks met grip te maken, hooguit met zwaartepunt............. dus wellicht moet je eens kijken naar 155/65 ofzo, ligt ie lager....
Met 40km/h op je dak rollen lukt ook hoor. :blush: :blush:
Daar weet ik alles van (hoewel ik echt niet weet hoe hard het nu werkelijk ging, echt hard ging het niet, toch ging het wel best snel).
Anyway: "tire-wise" was er margin genoeg.
Zwaartepunt was natuurlijk wel een belangrijke factor * , hoewel het zwaartepunt van een 110HT waarschijnlijk niet slechter is als dat van een Disco.
* Ik herinner me een filmpje van 5th Gear of Top-Gear met de eland-proef: een Range-Rover is beslist niet ellende-proof.
En tenslotte: in mijn geval was er duidelijk sprake van een grip-probleem, en bovenal de plotselinge verandering in grip die alles af maakte. (Als je de originele foto's ziet dan verbaas je je nog hoeveel grip-pogingen die smalle bandjes nog deden.)
Groeten MarcS
PS Zie bijv. ook: http://www.landroverclubholland.nl/index.php/forum/12-techniek/699857-elandtest-voor-de-laro
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Banden - Continental CrossContact AT
Nog even een "ontsporing".
Mijn broertje (die het Eend-stadium nauwelijks ontgroeid is) had al weer jaren terug wat filmpjes met remproeven op een slipschool.
Een VW-bus remde beter op de banden waarvan je het niet zou verwachten (de keuze was tussen een "luxer" en vachtwaggle-type: de laatste was het beste).
Een VW-Golf remde minder met ABS (dat was te verwachten, ook al denken velen anders).
En .... een bestel-eend (van een van de deelnemers) remde het best, en dat dus met achterlijk smalle bandjes en techniek uit het stenen tijdperk.
Het is natuurlijk een en al casuïstiek (en verder in de lijn van "resultaten uit het verleden ...." ) dus geen alom geldige wetmatigheid en nog minder een optimalisatie < je zoekt nl naar het "beste" compromis, een kwestie van kansen, risico's en resultaten >, maar het geeft ook te denken.
Qua verdere passieve veiligheid is een 2CV natuurlijk een dieptepunt, mijn broertje heeft daarmee ook al eens heeeeel erg geluk gehad: onder een vrachtwaggel geschoven die in het donker op een doorgaande weg ging keren. Het motorblok was gladgeschaafd onder het vrachtwaggel-chassis en had net genoeg weerstand geboden om de eend tijdig tot stilstand te brengen.
En over passieve veiligheid: Naar verluid - ik heb geen betrouwbare bron - hoort de Defender in zijn moederland tot de veiligste auto's. Met een Defender laat het het wel uit je hoofd om te gaan bumperkleven etc. De herrie is een prima snelheidsbegrenzer, en anders het veercomfort wel ....
Groeten MarcS
Mijn broertje (die het Eend-stadium nauwelijks ontgroeid is) had al weer jaren terug wat filmpjes met remproeven op een slipschool.
Een VW-bus remde beter op de banden waarvan je het niet zou verwachten (de keuze was tussen een "luxer" en vachtwaggle-type: de laatste was het beste).
Een VW-Golf remde minder met ABS (dat was te verwachten, ook al denken velen anders).
En .... een bestel-eend (van een van de deelnemers) remde het best, en dat dus met achterlijk smalle bandjes en techniek uit het stenen tijdperk.
Het is natuurlijk een en al casuïstiek (en verder in de lijn van "resultaten uit het verleden ...." ) dus geen alom geldige wetmatigheid en nog minder een optimalisatie < je zoekt nl naar het "beste" compromis, een kwestie van kansen, risico's en resultaten >, maar het geeft ook te denken.
Qua verdere passieve veiligheid is een 2CV natuurlijk een dieptepunt, mijn broertje heeft daarmee ook al eens heeeeel erg geluk gehad: onder een vrachtwaggel geschoven die in het donker op een doorgaande weg ging keren. Het motorblok was gladgeschaafd onder het vrachtwaggel-chassis en had net genoeg weerstand geboden om de eend tijdig tot stilstand te brengen.
En over passieve veiligheid: Naar verluid - ik heb geen betrouwbare bron - hoort de Defender in zijn moederland tot de veiligste auto's. Met een Defender laat het het wel uit je hoofd om te gaan bumperkleven etc. De herrie is een prima snelheidsbegrenzer, en anders het veercomfort wel ....
Groeten MarcS
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re:Banden - Continental CrossContact AT
Landmarcs wrote:
Marc, you have some explaining to do to both me and your friend ;)
He has the Conti AT's now fitted on the original Wolf Rims they came with and they look and feel like the dog's dangly bits. Your friend is a true Gentleman and I feel privilaged to have been looking after his lovely 110 for all these years.
Rob
PS I did ask for a friend you will have seen during your professional hours. I try to extend my 7.5x16 life as long as reasonably possible.
Marc, you have some explaining to do to both me and your friend ;)
He has the Conti AT's now fitted on the original Wolf Rims they came with and they look and feel like the dog's dangly bits. Your friend is a true Gentleman and I feel privilaged to have been looking after his lovely 110 for all these years.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten