ignition module 110 V8 1984

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Franc

Re:ignition module 110 V8 1984

Berichtdoor Franc » 19 Apr 2012, 23:17

Geert,

Waarom zou je een vonk krijgen als je de centrale kabel bij het blok houdt?
Dat krijg je pas als je de - van de bobine loshaalt.

@Herman:
Ronddraaien doet een rotor altijd wel, maar een vonk doorgeven is iets anders.

Ik kan je nog wel een hele lijst met testjes geven, maar zet er maar eens een nieuwe rotor in. Wel een goede (Lucas levert ze volgens mij niet meer, ik heb nu Facet).
Er zijn meerdere types overigens. Volgens mij moet je STC1857 hebben.

Suc6!

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

GeertLW79

Berichtdoor GeertLW79 » 19 Apr 2012, 23:28

Als ik de centrale kabel van de verdeler lostreken bij het blok houd en iemand anders start (sorry vergeten er bij te zetten) dan trek ik vonken van meer als 1.5 cm.
Er staat in het electrish manual van de RRC (denk dat de ontsteking net zo werkt als bij een 110?) dat overal op internet rondzwerft een prima stappenplan voor foult finding, mischien dat dit uitkomst bied?
Er staat ook in dat je die kabel direct boven de rotor kan houden met de kap eraf, slaat er dan een vonk over (tijdens starten) dan is je rotor verrot.
Ik vervang rotor, kap en bougies van mijn RRC iedere 10000KM preventief, scheelt een hoop gezeik.

Geert
Light Weight 1979 2.25D

Franc

Berichtdoor Franc » 20 Apr 2012, 08:36

Herman,

http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Defender-90-110-workshop-manual-5.pdf
vanaf pagina 54: fault finding. Daar staat een hele lijst om je uit te leven.

Als je in het geheel geen vonk hebt, ook niet met de test van Geert, controleer dan of je 12 V op de bobine hebt staan. Bobine kun je ook doormeten, of testen door 12V rechtstreeks op de + met een bobinekabel in het midden, bougie aan het einde tegen het blok. Dan met de aarde tegen de - van de bobine tikken (afwisselend contact maken en verbreken). Dan zou je een vonk moeten krijgen. Zo niet = bobine kaput.

Groeten,
Franc.

Vet

Berichtdoor Vet » 20 Apr 2012, 18:12

Bedankt voor jullie hulp allemaal. Ik heb vanochtend de handdoek in de ring gegooid en een garage gebeld, mede omdat ik nog de hoop had dat de ladies de landrover morgen mee zouden kunnen nemen naar de Ladies day. Ook daar konden ze geen vonk vinden (pfff, toch iets goed gedaan :woohoo:). Gedachten waren: of de bobine, of de electronische onsteking. Bobine was het snelste te regelen en te checken dus die hebben ze vervangen en ..... nog steeds geen vonk :S. Volgende plan is dus de electronische onsteking (onder verdelerkap?)maar dat komt maandag pas. Gelukkig hebben ze er ergens een kunnen vinden, niet al te duur.
Wordt vervolgd.
Ladies day wordt dus met de leasebak naar Hilvarenbeek, en ter plaatse maar met onze schoonzus meerijden, helaas.
Herman

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Apr 2012, 18:57

Vet schrijft:
Bedankt voor jullie hulp allemaal. Ik heb vanochtend de handdoek in de ring gegooid en een garage gebeld, mede omdat ik nog de hoop had dat de ladies de landrover morgen mee zouden kunnen nemen naar de Ladies day. Ook daar konden ze geen vonk vinden (pfff, toch iets goed gedaan :woohoo:). Gedachten waren: of de bobine, of de electronische onsteking. Bobine was het snelste te regelen en te checken dus die hebben ze vervangen en ..... nog steeds geen vonk :S. Volgende plan is dus de electronische onsteking (onder verdelerkap?)maar dat komt maandag pas. Gelukkig hebben ze er ergens een kunnen vinden, niet al te duur.
Wordt vervolgd.
Ladies day wordt dus met de leasebak naar Hilvarenbeek, en ter plaatse maar met onze schoonzus meerijden, helaas.
Herman

Misschien .... is het beter direct voor een 123ignition of een Megajolt te gaan zoals Franc schrijft ?

Franc schrijft:
Herman,

LRSeries:
http://www.lrseries.com/shop/product/listing/11626/3491/29/STC1184-IGNITION-MODULE-3-PIN.html

Deze hoort normalerwijze tegen de zijkant van je verdeler geschroefd te zitten.
Als je er genoeg van hebt gekregen is het overschakelen op 123ignition, megajolt of een Pertronix (die heb ik) wellicht een optie.

Groeten,
Franc.

Succes MarcS

Vet

Berichtdoor Vet » 20 Apr 2012, 20:07

Zoals gezegd heeft de garage dus al een onsteker gevonden die speciaal gebracht wordt maandag. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het gaat worden. Ik zag dat de andere opties toch aardig in de papieren gaan lopen (299 euro ex BTW? ). Ik ga dit zeker wel onthouden voor de toekomst.
Herman

Franc

Berichtdoor Franc » 20 Apr 2012, 22:25

Garagebezoekjes lopen ook meestal aardig in de papieren :ohmy:
We horen wel wat het was.

Groeten,
Franc.

Vet

Berichtdoor Vet » 04 Mei 2012, 18:09

Het probleem met de vonk is opgelost (en uiteraard vervangen door een volgende uitdaging). Alleen een andere bobine gaf nog steeds geen vonk, nu is er een tweede hands ontsteking (en bobine) geplaats het het zaakje start en loopt weer :laugh: ....
tenminste, als de motor koud is :dry: . Zojuist de motor gestart (heel even choke erbij maar die moet ik meteen als de motor loop weer uitzetten), minuutje laten lopen. MOtor uit en meteen weer starten was geen probleem.
Toen ongeveer 10 minuten later weer geprobeerd, maar helaas :angry: . 1x bijna aanslaan maar daar blijft het bij. Ik heb het idee dat de motor meteen verzuipt (op gas), zou het kunnen dat het geheel te rijk staat afgesteld?

Groeten
Herman

Zjiep

Berichtdoor Zjiep » 07 Mei 2012, 16:15

Vet schrijft:
1x bijna aanslaan maar daar blijft het bij. Ik heb het idee dat de motor meteen verzuipt (op gas), zou het kunnen dat het geheel te rijk staat afgesteld?

Groeten
Herman

Klinkt mij bekend ;) Bleek dat de bobine geen 12v startspanning kreeg.
Heb je nog de voorschakelweerstand gemonteerd? Dan dien je nog een extra kabel aan te sluiten op de voorschakelweerstand (en dan tussen weerstand en bobine). Die kabel geeft 12V tijdens starten (direct van startmotor) aan de bobine. Als de motor loopt (of op contact staat) loopt de spanning via de voorschakelweerstand en krijgt de bobine maar ca. 9V. De extra kabel is dan spanningsloos. Een contstante 12V bij een voor voorschakelweerstand gebouwde ontsteling schijnt op termijn defecten te geven. 9V als de motor loopt is voldoende voor onze 110 V8 op LPG en benzine. ik tart nu eigenlijk alleen maar op LPG, ook als het kouder is. Alleen zonder gebruik van de choke als ik start op benzine.

Als je voorheen geen startproblemen had zou ik niet direct al mijn afstellingen van LPG oid gaan aanpassen

groet

Roel

Vet

Berichtdoor Vet » 07 Mei 2012, 21:00

De bobine en de ontsteking zijn door de garage er in gezet. Ik heb zo gauw geen voorschakelweerstand meer zien zitten, maar ik kan de spanning wel eens controleren.
Starten is altijd wel een probleem geweest met deze auto (achter op een E achter B oplegger uit Zweden gekomen, terwijl rijdend de bedoeling was). Na nieuwe verdelerkap en bekabeling ging het een tijdje beter, toen met de koude periode weer problemen. Na de winter een nieuwe accu erin gezet en een gasinstallatie inlaten bouwen en toen ging het weer een tijdje goed (in Furstenau nog wel twee keer een sleepje nodig gehad om de motor aan de praat te krijgen). En nu dus de ontsteking.
Ik gok zelf nu eigenlijk op de afstelling, maar de problemen lijken ook wel dieper te zitten?

groeten
Herman

Terug naar “Techniek”