luchtvering kuren discovery II

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor Erik Peters » 17 Jan 2015, 08:55

Waarschijnlijk een domme opmerking, maar bij vrachtwagens wordt wel wabcothyl toegepast als vorstbeveiligingsmiddel in het luchtsysteem.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

NIKOE1960

Berichtdoor NIKOE1960 » 26 Apr 2015, 22:07

Ome Willem, U heeft het over de Koolborstelveertjes die bij de suspensionmotor door roest bijna opgelost zijn. Bij mij is dit ook het geval, ik had nog een oude motor liggen, en deze opgelapt. De kapotte ligt nog met de kapotte veertjes te wachten op revisie. Ik heb gezien dat er van WABCO een servicepunt in meppel zit, hen heb ik gemaild voor nieuwe veertjes, maar geen reactie op gekregen. Ook heb ik geprobeerd nieuwe veertjes, bij een revisiebedrijf van Dynamo's en startmotoren aan te schaffen. Deze kunnen (of willen) ze niet leveren. Kunt u mij zeggen waar u de eventuele nieuwe veertjes vandaan heeft???

Ik heb een foto als bijlage geplaatst van de ankerplaat en onderdelen, met links nog een aandrukveertje, en recht helemaal niets meer. Deze was verroest, en viel compleet uit elkaar.
Bijlagen
20141012_193729 (1024x768) bewerkt.jpg
Foto van ankerplaat met koolborstelhouders met alleen links nog een aandrukveertje.

NIKOE1960

Berichtdoor NIKOE1960 » 26 Apr 2015, 22:18

Erik, ik denk dat er bij vrachtwagens een voorziening is geplaatst om deze vloeistof bij te voegen. Wellicht via een druppelaar. Helaas zie ik dit niet bij de Laro series als voorziening. En dat terwijl de luchtvering toch de nodige aandacht vraagt, jammer van zo een mooi systeem met telkens weer dezelfde problemen. De Wabco suspension pompen worden bij een heleboel automerken gebruikt, zouden ze daar de zelfde (Water/Vocht) problemen hebben? Word het niet eens tijd, dat Wabco dit dan gaat oplossen, of is het een merk type afhankelijk probleem.

Gr. Nico

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Apr 2015, 00:29

De aanname dat er iets niet zou kloppen in het ontwerp van het luchtsysteem van een D2 vind ik een verkeerde. Ben nu aan de 3 ton met de 2e Disco en ik heb werkelijk waar nog nooit iets anders gedaan aan het hele systeem als het gewone onderhoud. :shock: :shock:

Vwb die veertjes, die zou ik gewoon uit een oude motor trekken. Ik heb laatst bij de Gamma een ouwe boormachine uit de recycle bak getrokken om een schakelaar te hebben voor een oude freesmachine die ik niet kwijt wil. Heb er ter plekke een stuk of 5 uit elkaar gedraaid voor ik een passende gevonden had. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

NIKOE1960

Berichtdoor NIKOE1960 » 27 Apr 2015, 12:46

Beste Edward, Er word reeds gemeld dat het compressorprobleem wereldwijd aanwezig is. De disco die ik nu heb is mijn derde (allen Occasions). Met alle drie heb ik dezelfde problemen met de compressor gehad.
Als het nou om een paar euries gaat oké, maar de nieuwprijs van een compressor word je niet vrolijk van.
En met een "goede" tweede hands moet je ook geluk hebben, want daar weet je het verleden ook niet van. Helaas vragen ze voor een 2e hands vaak ook al de hoofdprijs. Het blijft een lastig onderdeel!!

Ik heb gemerkt dat er meerdere types van de motor gebruikt worden voor de suspension. Dus daar is de ankerplaat ook weer anders. En kapotte compressoren worden meestal gelijk bij het oud metaal gedumpt, niet iedereen slaat ze op voor eventuele onderdelen.

Mvrgr.
Nico

mvrg.,
Nico

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Apr 2015, 18:32

geen idee waar het mee te maken heeft, maar ik heb in dik anderhalf jaar en 100.000km met mijn D2 slechts één keer (direct na aanschaf) twee nieuwe luchtbalgen geplaatst, verder nul komma nul sores met het SLS systeem gehad bij een auto die bij aanschaf 10 jaar oud was en 265.000 gelopen had.

Ik reed er terrein mee, ook doorwadingen en ook diep genoeg om water IN de auto te hebben.... Roest op die veertjes duid op vocht, als dat bij doorwadingen standaard in de motor zou komen had ik er zeker last van moeten hebben....
gone

NIKOE1960

Berichtdoor NIKOE1960 » 27 Apr 2015, 21:56

Hallo Roger, bedankt voor uw reactie. Waarschijnlijk is dit een kwestie geluk denk ik. Ik heb nu mijn derde discovery, en dus wederom voor de derde keer een nieuwe (andere) compressor nodig. Ik had nog een oude liggen, welke ook al met water gestaan had bij een van de vorige Disco's, deze was inmiddels door het lange liggen helemaal droog, en natuurlijk hier en daar wat vast gaan zitten. E.e.a. gangbaar gemaakt en in elkaar gezet, loopt wat rauw en soms wat stotterig maar hij brengt wel de boel op druk. Dan kan ik in ieder geval uitkijken naar de veertjes voor de wat jongere compressor (motor), die ook al met water gestaan heeft.
Ik heb deze Disco TD5 nu twee jaar, met 320.000 km op de teller, maar in die twee jaar ( en eigenlijk met geen een van de Discovery's) nooit een doorwading gehad. Overigens heb ik de kapotte (met al een gemodificeerd model motor)compressor al een tijdje geleden vervangen door die gene die wat rauw loopt, en ben dus al een tijdje aan het zoeken naar die verrekte veertjes.

U had het over onderdelen in Engeland bestellen, bij welke sites moet ik dan wezen???
Mvrgr.,
Nico

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Apr 2015, 22:12

lijkt me al vaak zat voorbij gekomen...

veel luchtveringsspul (met name voor de P38) is bij Island4x4.co.uk voordelig, Paddockspares.com levert goedkoop, maar je moet goed opletten wat voor merk je bestelt het staat er niet altijd even duidelijk bij (en niet alles wil je in een blauw doosje ontvangen)

Voor parts die niet in de onderdelenboeken apart genoemd zijn vind je vaak op ebay.co.uk verrassende oplossingen.

specifiek voor een D2 is discovery2.co.uk een interessante site
gone

NIKOE1960

Berichtdoor NIKOE1960 » 27 Apr 2015, 22:50

Bedankt voor de tips, Roger. Maar wat bedoel je met het blauwe Doosje??

tim

Berichtdoor tim » 28 Apr 2015, 00:15

Producten van het merk britparts.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Techniek”