luchtvering kuren discovery II

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
omeWillem
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 Aug 2011, 00:38

Re: luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor omeWillem » 16 Jan 2015, 14:55

Oud bericht, maar ik meld toch nog even het vervolg voor de belangstellenden.
De luchtvering functioneert door de bank genomen normaal, maar 1x per jaar moet ik toch wel het vocht eruit halen. Ik word daar aan herinnerd door de eerste vorst, dan vriest de compressor vast....
Onlangs was dat weer het geval, maar toen bleek door het vocht ook het veertje van 1 van de koolborstels doorgeroest te zijn zodat deze geen contact meer maakt. Dat is nog wel op te lossen denk ik.

Inmiddels ben ik het wel zat: ik heb een paar schroefveren besteld en eronder gezet. Binnenkort ga ik op wintersport en dan wil ik niet zonder vering komen te zitten vanwege een vochtprobleem.

Nou moet de luchtvering nog afgemeld worden naar het schijnt. Er zijn nog geen lichtjes gaan branden, maar dat zal ongetwijfeld nog komen. Voor het afmelden van de luchtvering zal ik wel naar een garage moeten schat ik. Mocht iemand een voordelig adresje weten omgeving Amsterdam/Utrecht, dan hou ik me aanbevolen.

JeroenHeijkoop
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 09:10

Re: luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor JeroenHeijkoop » 16 Jan 2015, 17:22

U kunt bij mijn werk langs rijden.
Ik werk bij de Meteor in weesp.
Ik hoor het wel als u interrese heeft.
1988 Land Rover 90 200/300 Tdi automaat
1985 Land Rover 90 3.9 V8 automaat
2007 Discovery 3 Tdv6
1977 Classic mini pickup willow green
Eigenaar van de Meteor Land Rover specialist in weesp.

Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor Waterrover » 16 Jan 2015, 18:29

Luchtlekkage kan ook optreden in het kleppenblok, de luchtslangen (schuurplekken), of aansluitingen. Volgens het onderhoudsschema dient het compressorluchtfilter elke 100k vervangen te worden, echter afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden eerder. Dan dient de gehele unit, i.v.m. waterdichtheid te worden vervangen.

Groet, Chris

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor Roger B. » 16 Jan 2015, 19:52

onzin.... dat is wat Land Rover zegt omdat ze geen losse delen leveren....

aanzuigfilter zit achter het linker achterlicht en kan gewoon vervangen worden zonder de compressor te moeten vervangen, de droger zit in de compressoreenheid, en wordt niet door LR geleverd, maar er is wel vulling voor te krijgen en die kun je dus blijkbaar wel vervangen.....nieuwe kopen kan altijd nog....

maar de meeste problemen met luchtvering worden veroorzaakt door gebrekkig en onkundig onderhoud..... en ja, dat kun je oplossen met schroefveren :roll: en een lekke motorkabelboom los je op met een 300Tdi :roll:
gone

Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor Waterrover » 16 Jan 2015, 20:48

Wellicht is het verkeerd overgekomen, doch als je goed leest dan bedoel ik dat je de gehele unit dient te vervangen van het compressor luchtfilter. (De zwarte buis) Dus niet alleen het aanzuigfiltertje vervangen. Waarschijnlijk is het nu niet meer leverbaar, maar het luchtkleppenblok kan separaat van de compressor worden vervangen.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor Roger B. » 16 Jan 2015, 21:42

het luchtfilter is dat ding achter het achterlicht, bij de compressor in zit de droger, maar die is niet los leverbaar, maar kun je wel opnieuw vullen, sterker nog, je zou het silicaat spul dat er in zit enkele uren in een over kunnen opwarmen tot een graad of 50 en zo het opgenomen vocht er weer uit stoken (persoonlijk zou ik gewoon een zakje nieuw kopen)

en of compressor en kleppenblok los van elkaar verkocht werden en nu niet meer weet ik niet. de droger is in elk geval nooit bij LR los geleverd voor zover ik weet
gone

omeWillem
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 Aug 2011, 00:38

Re: luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor omeWillem » 16 Jan 2015, 21:58

Het zal allemaal best op te lossen zijn en preventief onderdelen vervangen zal ook best nuttig zijn, maar het vergt wel regelmatig aandacht of controle en de onderdelen zijn nou ook weer niet echt goedkoop. Op die manier ben je er toch met regelmaat mee bezig.
Een tweede lulligheidje is dat vaak vocht of condens het probleem is (wereldwijd). Daar merk je niks van tot de compressor ermee ophoudt of, zoals in mijn geval, de zaak bevriest. Daar kom je dan bijvoorbeeld achter op het moment dat je in het weekend vanaf je wintersportadres naar huis wil rijden. Daar sta je dan: in de kou, in het weekend, zonder opties met een ongeveerde auto 1000km van huis.

Dan hebben schroefveren toch wel een onnoemelijk groot voordeel: die doen het namelijk altijd! Een groot verschil in rijgedrag merk ik tot nu toe ook niet. Dat is wellicht anders als je veel lading hebt of belasting op de trekhaak.

De compressor heb ik weer aan de praat en de korrels in de droger heb ik inderdaad laten drogen bij 100 graden in de oven. Ik heb vaker naar lekken zitten zoeken, maar nooit kunnen vinden. Wel blijkt er steeds weer vocht in het systeem te komen. Ook in de balgen zat vocht.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor Roger B. » 16 Jan 2015, 22:16

lucht bevat vocht, daarvoor zit die droger er, de levensduur van de droger wordt vergroot doordat het systeem de balgen ook leeg laat door de droger heen waardoor de lucht dan weer wat vocht mee neemt. Dat drogen in een oven werkt niet(goed) als je die vulling dan in de droger laat, kan in je bericht niet zien of je de korrels voor het drogen uit de droger verwijderd hebt.

Preventief vervangen is onzin, je vervangt "slijtage"delen tegen de tijd dat dat nodig is (dus filter en droger als ze een tijd in gebruik geweest zijn) en de balgen als ze de eerste tekenen van lekkage vertonen.

Als je een carrosserielekkage hebt waardoor je filter nat wordt, dan zuigt ie natuurlijk erg natte lucht aan en kan je droger ook snel verzadigd zijn.

tja, tuurlijk rijdt ie ook op schroefveren (overigens doen die het wel met minder storingen, maar ook die kunnen stuk, en zijn aan slijtage onderhevig) persoonlijk heb ik mijn D2 uitgezocht op het hebben van luchtvering en ACE en zou het er nevernooit uit gehaald hebben (en van aanschaf (10 jaar oud) tot overlijden (12,5 jaar oud) in 100.000km met beide nul komma nul ergernis gehad. vlak na aanschaf twee nieuwe balgen er onder omdat de originele lek waren, meer niet
gone

omeWillem
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 Aug 2011, 00:38

Re: luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor omeWillem » 16 Jan 2015, 23:54

Zoals je het voorstelt Roger klinkt het simpel en krijgt iedereen die wél problemen heeft en niet weet te traceren impliciet het stempel dom te zijn.
Probleem is dat ik nooit enig lek heb kunnen constateren, niet in de balgen, niet in de ventielen, niet in de leidingen. Alles werkt prima, maar toch hoopt zich vocht op. Dat is een probleem dat wereldwijd velen met mij delen en dat zich altijd op een ongelegen moment openbaart.

Wat had ik dan moeten doen? De balgen vervangen? Dan weet je nog steeds niet met zekerheid of het probleem is opgelost. Dat zul je dus actief moeten gaan controleren. En wanneer constateer je dat het goed of fout is, na een week, na een maand, na een halfjaar of als je weer met een ongeveerde auto komt te staan?

Goed dan weet je dat de balgen de oplossing niet hebben gebracht. Wat dan? filter en droger? andere pomp? Voordat je het weet ben je 1000 piek armer. De ellende is dat je nooit met zekerheid kunt constateren dat het goed is omdat de vering meestal wel gewoon zijn werk doet, ook als er vocht in zit. Dat het NIET goed was kun je echter wel met zekerheid constateren, namelijk op het moment dat je carrosserie op het chassis zakt.

Kortom je blijft er mee aan het emmeren, het blijft geld kosten en je hebt nooit zekerheid als je niet blijft controleren. Ik heb ook meerdere keren gedacht dat het nu wel opgelost zou zijn, maar krijg na een jaar of zo dan toch weer de ontnuchtering. Nu is het afgelopen, zoveel is zeker.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor Roger B. » 17 Jan 2015, 00:30

gezin het systeem op druk staat komt vocht er niet in door lekkage, als ie lekt zakt ie bij stilstand.

probleem is dat veel niet dealers, en wellicht sommige dealers het systeem niet onderhouden en daar de problemen bij beginnen...

is geen kwestie van dom zijn. eerder gebrek aan interesse en kennis van de betreffende garage.

het filter achter de linker achterlamp is bij vel D2's die niet bij de dealer komen sindsdien nooit meer vervangen. de droger bij de compressor wordt vaak nooit naar gekeken omdat ie "not servicable" zou zijn... met die twee onderdelen begint het vaak, en problemen met de rest volgt dan.

onderdelen niet bij de dealer, zelfs niet bij de specialist, maar in engeland bestellen scheelt ook heel erg veel in de kosten.
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten