luchtvering kuren discovery II

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re:luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2012, 14:12

en weer een teken dat vervangen van luchtvering door schroefveren omdat het te lastig te repareren is, vaak onzin en onkunde is.....

rest alleen nog het weglekken van lucht, dat kan nog steeds door lekke balgen veroorzaakt worden, en lekke balgen zorgen op den duur (relatief snel) ervoor dat je compressor de geest geeft omdat ie te vaak en te lang moet draaien
gone

omeWillem

Berichtdoor omeWillem » 23 Dec 2012, 18:05

omeWillem schrijft:
Goed nieuws: de grote schoonmaak heeft geholpen; ik heb weer druk!

Na 8 maanden normaal gefunctioneerd te hebben een vervolg: de motor van de compressor zit weer vol vocht en is er weer mee opgehouden.
De plastic doos waar de compressor in zit ziet er nog steeds schoon en droog uit. Ik geloof daarom niet zo erg dat het vocht van buitenaf de motor indringt.

Misschien toch condens dan? Dan zou er intern een lek moeten zijn van de compressor naar de motor. Eerst maar eens kijken of ik daar iets aan kan verhapstukken. Iemand hier ervaring mee?

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Dec 2012, 19:05

Heb je de luchtdroger al ooit bekeken of vervangen?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Dec 2012, 19:08

en het filter bij de linker achterlamp
gone

omeWillem

Berichtdoor omeWillem » 23 Dec 2012, 19:13

Ik wist niet eens van het bestaan, dus nee. Eens kijken of ik filter en droger kan vinden

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Dec 2012, 19:16

droger zit als ik me niet vergis bij de compressor in die box, het filter zie je vanzelf achter de linker achterlamp als je die uit de carrosserie geschroefd hebt
gone

omeWillem

Berichtdoor omeWillem » 26 Dec 2012, 09:23

Ik heb de aandrijfmotor weer schoongemaakt en op tafel loopt hij dan gewoon weer. Er sputtert dan ook vocht uit de droger. Die zal dus wel verzadigd zijn. Toch snap ik niet hoe dat vocht vervolgens in de motor terecht kan komen. De luchtstroom gaat immers precies in de andere richting, van inlaat > cilinder > droger > kleppen > balgen.

Op een australisch forum hebben mensen ook last van vocht in de aandrijfmotor. Dat geeft veel troep binnen in de motor en ook roesten de veertjes van de koolborstels door. In beide gevallen valt de motor vroeg of laat uit. Een duidelijke oorzaak met oplossing heb ik ook daar nog niet gevonden.

Zolang onduidelijk blijft wat de oorzaak is, moet ik de motor misschien maar 1x per jaar schoonmaken, temeer omdat een andere compressor 500+ kost. Niet ideaal, maar qua werk is het wel te doen.

Ik wil echter toch ook even naar de luchtdroger kijken (ook als dat niets met vocht in de aandrijfmotor te maken heeft). Niets wijst erop dat het een vervangingsdeel is. Is het mogelijk om de korrels eruit te halen en die te drogen in de oven?

Tot nu toe wijst ook niets op een lekkende balg. Misschien kan dat echter ongemerkt ervoor zorgen dat de compressor bovenmatig veel in bedrijf is. Iemand enig idee hoevaak en hoelang de compressor normaal gesproken draait om de balgen op druk te houden? Eventueel kan ik dat tijdens het rijden in de gaten houden met een proeflampje.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Dec 2012, 12:44

nieuwe compressorkit 241,68 pond ex btw

de droger wordt normaal geregenereerd met afgeblazen lucht, bij een lekkage in het systeem blaas je minder af dan jat je pompt, dus wordt er te weinig geregenereerd en raakt de droger verzadigd.

in de kast met de compressor zit een slangetje met een soort van terugslagklepje, schijnt dat dat vocht buiten dient te houden, is dat klepje dan stuk of afwezig?
gone

omeWillem

Berichtdoor omeWillem » 26 Dec 2012, 13:13

Roger B. schrijft:
in de kast met de compressor zit een slangetje met een soort van terugslagklepje, schijnt dat dat vocht buiten dient te houden, is dat klepje dan stuk of afwezig?

Klinkt heel aannemelijk allemaal, maar ik heb geen idee van dat slangetje, dus misschien wel afwezig.
Wat jij bedoelt, staat dat op deze tekening?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Dec 2012, 13:59

moet je stefan vragen, ik weet het ook alleen omdat hij daar problemen mee heeft, mijn sls werkte probleemloos, ook met doorwadingen waarbij de air supply unit volledig ondergedompeld werd
gone

Terug naar “Techniek”