luchtvering kuren discovery II
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:luchtvering kuren discovery II
dus ga je denken aan doorgeschuurde kabel oid, soms een voeding aan massa, soms een hoogtesensordraad oid
gone
Re:luchtvering kuren discovery II
Roger B. schrijft:
Toen ik de kapotte zekering verving (een paar weken geleden) ging hij daarna weer omhoog en bleef vervolgens weer wekenlang probleemloos functioneren.
Op dit moment is echter de zekering niet kapot gegaan en gaat hij desondanks niet meer omhoog.
Vandaar dat ik met de compressor de balg heb opgeblazen om te kijken of hij onmiddellijk weer leegliep (wat dus niet het geval was).
Vandaar ook dat ik de compressor wilde testen door de stekker los te trekken en rechtstreeks spanning te zetten op de dikke draden. De afgelopen weken heb ik er weinig mee gereden, dus het zou wel erg toevallig zijn als in die tijd ineens de compressor overleden zou zijn.
Blijft de vraag: moet de compressor gaan draaien als ik er spanning op zet of is dat mede afhankelijk van de aansturing van de ventielen?
hij gaat toch omhoog als je motor loopt en alle deuren zijn dicht?
Toen ik de kapotte zekering verving (een paar weken geleden) ging hij daarna weer omhoog en bleef vervolgens weer wekenlang probleemloos functioneren.
Op dit moment is echter de zekering niet kapot gegaan en gaat hij desondanks niet meer omhoog.
Vandaar dat ik met de compressor de balg heb opgeblazen om te kijken of hij onmiddellijk weer leegliep (wat dus niet het geval was).
Vandaar ook dat ik de compressor wilde testen door de stekker los te trekken en rechtstreeks spanning te zetten op de dikke draden. De afgelopen weken heb ik er weinig mee gereden, dus het zou wel erg toevallig zijn als in die tijd ineens de compressor overleden zou zijn.
Blijft de vraag: moet de compressor gaan draaien als ik er spanning op zet of is dat mede afhankelijk van de aansturing van de ventielen?
-
arnoudwildt
Re:luchtvering kuren discovery II
Als je wilt mag je hier best even langskomen om hem hier uit te lezen, heb hier een hawkeye die geschikt is voor de disco 2. Zelf ook problemen met luchtvering hier, maar daarvoor zijn nieuwe balgen onderweg. Ik heb zelf de fusible link eruit gehad om te kijken of het zakken juist niet door de elektronica veroorzaakt wordt, omdat het altijd pas na een paar dagen stilstand gebeurt. Maar dat blijkt niet het geval te zijn.
Alleen de fusible link onder de motorkap stuurt niet alleen de luchtvering aan, ook de airbags, airconditioning, ACE, achterruitverwarming, achterlichten en misschien nog wel meer als je het elektrisch schema echt helemaal gaat doorpluizen. Dus misschien zakt de disco omdat de zekering eruit knalt en de compressor ermee stopt. Maar het eruit gaan van de fusible link kan door meerdere dingen veroorzaakt worden.
Alleen de fusible link onder de motorkap stuurt niet alleen de luchtvering aan, ook de airbags, airconditioning, ACE, achterruitverwarming, achterlichten en misschien nog wel meer als je het elektrisch schema echt helemaal gaat doorpluizen. Dus misschien zakt de disco omdat de zekering eruit knalt en de compressor ermee stopt. Maar het eruit gaan van de fusible link kan door meerdere dingen veroorzaakt worden.
-
arnoudwildt
Re:luchtvering kuren discovery II
Ik zit trouwens even verder te kijken in het elektrisch schema, maar is het fusible link 8 of 9 die eruit gaat? Want 9 is van de compressor en 8 is van onder andere van de slabs en alle andere die ik net zei.
Re:luchtvering kuren discovery II
Roger B. schrijft:
Het was inderdaad FL9 en die voorziet via Relais5 (=OK) uitsluitend de compressor van stroom. Het feit dat de compressor FL9 heeft laten smelten moet dus wel haast een probleem met de compressor zijn. Zoals ik al zei doet de compressor momenteel niks als ik hem rechtstreeks aansluit, dat zou dus kunnen betekenen dat de compressor inmiddels overleden is. Logisch dat nu FL9 ook heel blijft.
Uit voorafgaande antwoorden begrijp ik echter dat een defecte compressor niet zozeer oorzaak maar gevolg is van het probleem. Het zou dus nog steeds aan balgen of sensors kunnen liggen.
Wat een gedoe! Ik ga eerst maar eens kijken of de aandrijfmotor van de compressor demontabel is en wat er eventueel aan mankeert.
Met een beetje pech draait het er op uit dat ik de complete luchtvering moet vervangen, zowel compressor, als sensors, als balgen...
Welke zekering of fusible link betreft het trouwens?
Het was inderdaad FL9 en die voorziet via Relais5 (=OK) uitsluitend de compressor van stroom. Het feit dat de compressor FL9 heeft laten smelten moet dus wel haast een probleem met de compressor zijn. Zoals ik al zei doet de compressor momenteel niks als ik hem rechtstreeks aansluit, dat zou dus kunnen betekenen dat de compressor inmiddels overleden is. Logisch dat nu FL9 ook heel blijft.
Uit voorafgaande antwoorden begrijp ik echter dat een defecte compressor niet zozeer oorzaak maar gevolg is van het probleem. Het zou dus nog steeds aan balgen of sensors kunnen liggen.
Wat een gedoe! Ik ga eerst maar eens kijken of de aandrijfmotor van de compressor demontabel is en wat er eventueel aan mankeert.
Met een beetje pech draait het er op uit dat ik de complete luchtvering moet vervangen, zowel compressor, als sensors, als balgen...
Re:luchtvering kuren discovery II
arnoudwildt schrijft:
Met uitlezen wordt het misschien allemaal wat duidelijker. Ik woon bij Hilversum in het midden van het land; is dat qua afstand naar jou toe een beetje te behappen?
FL8 loshalen is misschien wat al te rigoureus. Kun je niet beter de stekkertjes van de ventielen loshalen om zo uit te sluiten dat het zakken het gevolg is van een elektrisch probleem? FL9 voorziet alleen de compressor van stroom.
Als je wilt mag je hier best even langskomen om hem hier uit te lezen, heb hier een hawkeye die geschikt is voor de disco 2. Zelf ook problemen met luchtvering hier, maar daarvoor zijn nieuwe balgen onderweg. Ik heb zelf de fusible link eruit gehad om te kijken of het zakken juist niet door de elektronica veroorzaakt wordt, omdat het altijd pas na een paar dagen stilstand gebeurt. Maar dat blijkt niet het geval te zijn.
Alleen de fusible link onder de motorkap stuurt niet alleen de luchtvering aan, ook de airbags, airconditioning, ACE, achterruitverwarming, achterlichten en misschien nog wel meer als je het elektrisch schema echt helemaal gaat doorpluizen. Dus misschien zakt de disco omdat de zekering eruit knalt en de compressor ermee stopt. Maar het eruit gaan van de fusible link kan door meerdere dingen veroorzaakt worden.
Met uitlezen wordt het misschien allemaal wat duidelijker. Ik woon bij Hilversum in het midden van het land; is dat qua afstand naar jou toe een beetje te behappen?
FL8 loshalen is misschien wat al te rigoureus. Kun je niet beter de stekkertjes van de ventielen loshalen om zo uit te sluiten dat het zakken het gevolg is van een elektrisch probleem? FL9 voorziet alleen de compressor van stroom.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:luchtvering kuren discovery II
In de compressor zit ook een thermische beveiliging die na een aantal keren aanspreken niet weer doorlaat....non servicable paart, maar dat wil niet zeggen dat ie onmogelijk te repareren is, maar als je compressor te warm geworden is, dan is dat niet zonder reden, waarschijnlijk ook het compressordeel ver heen (ook te reviseren) Een compressor is tweedehands wel te koop voor een redelijk normaal bedrag, in fatsoenlijke staat, desnoods in engeland.
sensoren kosten 30 euro ofzo per stuk.
2 balgen bij paddockspares voor 200 euro thuis liggen...
al met al zou ook dat geen absurd dure reparatie worden
sensoren kosten 30 euro ofzo per stuk.
2 balgen bij paddockspares voor 200 euro thuis liggen...
al met al zou ook dat geen absurd dure reparatie worden
gone
-
arnoudwildt
Re:luchtvering kuren discovery II
omeWillem schrijft:
Is ook rigoureus maar aangezien de auto alleen doorzakt als die stilstaat maakt dat niet echt uit. En fl8 is wat makkelijker eruit te halen dan de stekkertjes van de ventielen.
Ik woon in Amstelveen dus dat is zeker goed te doen lijkt mij, mits de auto natuurlijk enigszins omhoog te krijgen is.
Ik weet trouwens niet precies hoe de compressor in elkaar zit, maar lijkt mij dat er een soort van afdichting in zal zitten om de zuiger heen, kan me voorstellen dat als je met een lekke balg hebt gereden dat die afdichting er op een gegeven moment mee ophoudt en dat de zuiger vast loopt in de cilinder... Dat verklaart misschien waarom de zekering eruit klapt/klapte.
Wat betreft de pompmotor, weet niet of die hetzelfde is als bij de p38, maar anders staat er op deze site hoe die uit elkaar kan: http://www.LandRoverwinkel.nl/techniek/
Met uitlezen wordt het misschien allemaal wat duidelijker. Ik woon bij Hilversum in het midden van het land; is dat qua afstand naar jou toe een beetje te behappen?
FL8 loshalen is misschien wat al te rigoureus. Kun je niet beter de stekkertjes van de ventielen loshalen om zo uit te sluiten dat het zakken het gevolg is van een elektrisch probleem? FL9 voorziet alleen de compressor van stroom.
Is ook rigoureus maar aangezien de auto alleen doorzakt als die stilstaat maakt dat niet echt uit. En fl8 is wat makkelijker eruit te halen dan de stekkertjes van de ventielen.
Ik woon in Amstelveen dus dat is zeker goed te doen lijkt mij, mits de auto natuurlijk enigszins omhoog te krijgen is.
Ik weet trouwens niet precies hoe de compressor in elkaar zit, maar lijkt mij dat er een soort van afdichting in zal zitten om de zuiger heen, kan me voorstellen dat als je met een lekke balg hebt gereden dat die afdichting er op een gegeven moment mee ophoudt en dat de zuiger vast loopt in de cilinder... Dat verklaart misschien waarom de zekering eruit klapt/klapte.
Wat betreft de pompmotor, weet niet of die hetzelfde is als bij de p38, maar anders staat er op deze site hoe die uit elkaar kan: http://www.LandRoverwinkel.nl/techniek/
Re:luchtvering kuren discovery II
omeWillem schrijft:
Ik heb achterdeksel en mantel met permanente magneten en koolborstel-plaat van de compressormotor afgeschroefd. Binnenin is het één natte viezige slurry. Er is dus vocht in de motor gekomen en dat heeft met stof en koolslijtsel een papje gevormd waardoor de koolborstels geen contact meer maken met de collector. Ik heb geen idee hoe het vocht in de motor heeft kunnen komen; ik rij altijd op asfalt en heb er ook niks speciaals mee gedaan.
Ik heb niet de indruk dat er aan het pneumatische gedeelte veel mankeert. Het draait soepel, ik voel geen speling maar wel (compressie-)weerstand. Ik ga dus eerst maar eens het elektrische deel schoonmaken en vervolgens kijken of de compressor weer wil draaien. Dan zullen de balgen ook wel weer op druk komen.
Als dat allemaal lukt heb ik weer een goed uitgangspunt om te controleren of er verder nog iets mis is met sensors en/of balgen.
Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.
Ik ga eerst maar eens kijken of de aandrijfmotor van de compressor demontabel is en wat er eventueel aan mankeert.
Ik heb achterdeksel en mantel met permanente magneten en koolborstel-plaat van de compressormotor afgeschroefd. Binnenin is het één natte viezige slurry. Er is dus vocht in de motor gekomen en dat heeft met stof en koolslijtsel een papje gevormd waardoor de koolborstels geen contact meer maken met de collector. Ik heb geen idee hoe het vocht in de motor heeft kunnen komen; ik rij altijd op asfalt en heb er ook niks speciaals mee gedaan.
Ik heb niet de indruk dat er aan het pneumatische gedeelte veel mankeert. Het draait soepel, ik voel geen speling maar wel (compressie-)weerstand. Ik ga dus eerst maar eens het elektrische deel schoonmaken en vervolgens kijken of de compressor weer wil draaien. Dan zullen de balgen ook wel weer op druk komen.
Als dat allemaal lukt heb ik weer een goed uitgangspunt om te controleren of er verder nog iets mis is met sensors en/of balgen.
Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten