Wiel keggen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re:Wiel keggen

Berichtdoor Roger B. » 02 Apr 2012, 01:09

Edward schrijft:

Mmmhhhh, als ik deze zie denk ik natuurlijk meteen: die is te makkelijk zelf te maken! :blush: :blush:

ja,lijkt me wel, bestel ergens een lengte of twee koker niet te dunwandig, gezaagd in stukjes van cm of 30 a 40

boor daar gaten in en neem draadeind met borgmoeren om er een soort van ketting van te maken...

wil je meer grip, dan kun je nog "vertikaal" gaten boren waar je pennen door kunt steken of een soortgelijke oplossing
gone

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 02 Apr 2012, 07:52

hoi
op de foto van stefan, zie je een grond anker, is makelijk zelf te maken , fleks en boor, paar uurtjes, voordeel neemt niet veel plaats in, nadeel, met hamer duurt het best lang, maar beter als niets.

nb als je diagonaal was gereden was je er waarschijnlijk door gekomen, of alvoorens een ladder gelegt.
als je deze welhad.

zonder lier of mede auto dit doen tja.
denk dat je gezien de foto, er makelijk uit was geraakt als de disco met aandrijving had mee geholpen, en de 130 eerst een kuiltje had gegraven.

ps pinnen voor de banden, gevaarlijk, gaat hij er over heb je 2 lekke banden, dus goed denken hoe je ze slaat.
gr pascal

Luke

Berichtdoor Luke » 02 Apr 2012, 08:02

pascal ubags schrijft:
hoi

nb als je diagonaal was gereden was je er waarschijnlijk door gekomen, of alvoorens een ladder gelegt.
als je deze welhad.

gr pascal

Uhm Pascal?....Diagonaal?

Wellicht dat ik jou "diagonaal" niet goed plaats, maar als hij die aanrijd hoek op enige andere manier had genomen als zoals op de foto had die disco niet vast gezeten maar op zijn kant gelegen

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Apr 2012, 08:17

Luke schrijft:
pascal ubags schrijft:
hoi

als je deze welhad.

gr pascal

Uhm Pascal?....Diagonaal?

Wellicht dat ik jou "diagonaal" niet goed plaats, maar als hij die aanrijd hoek op enige andere manier had genomen als zoals op de foto had die disco niet vast gezeten maar op zijn kant gelegen

gr

Luke

Precies! En idd als de Disco mee had gereden had het een stuk makkelijker geweest, maar wat is daar de uitdaging van? :P

Hoe goed bedoeld ook, ik wordt een beetje moe van altijd dat gezeur dat mensen niet alleen moeten gaan rijden. Het is niet dat ik in een woestijn woon met hulp op 1500km afstand. Wat is nu het ergste dat me kan overkomen? Dat ik naar huis moet lopen of moet bellen om hulp, nou het zal moeite kosten, maar daar kom wel overheen. :P

Natuurlijk had ik een buurman kunnen vragen om in de Disco te gaan zitten, maar da's geen lol. Als ik het alleen voor elkaar kan krijgen is dat veel leuker. Als dat betekend dat ik wat meer hulpmiddelen bij moet hebben dan is dat ook oké. :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Apr 2012, 08:20

moeilijk inschatten op zo'n foto, maar meestal kan een auto meer dan de berijder dutft
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Apr 2012, 08:23

Roger B. schrijft:
denk dat die disco niet ZO snel op zijn kant gaat, zal niet veel sneller gebeuren dan bij een dwf

Die Def zal daar ook op z'n kant gaan als je er schuin afrijd. Alleen kan de Def het gewoon rechtdoor. Maar je mag het me wel effe voordoen met jouw Disco, tis hier vlakbij. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Apr 2012, 08:25

haha ben jij vroeg op!, had het al anders omschreven inmiddels..

en mijn disco redt get misschien wel rechtdoor...iets met goed gelaste stalen bumpers enzo
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 02 Apr 2012, 08:26

Nou ik heb het lef niet (er schuin af te rijden, noch met een disco, noch met een defender. Zelfs niet met zijwieltjes :P

deze daarentegen dan weer wel.... alleen nie schuin nie :P

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

StefaN

Berichtdoor StefaN » 02 Apr 2012, 09:59

Zeer indrukwekkend Luke, volgende week met Paasweekend in Fuerstenau zijn er twee hellingen in de zandgroeve die hier (slechts) een beetje aan doen denken.

@Edward
ik ben geen natuurkundige maar de massa die je van het weekend naar boven probeerde te verplaatsen gaat door helling en weerstand door hoek naar de 10.000 lijkt me. Ook mooie ingenieuze vouwbare keggen zullen dat niet houden. Met mijn voorstelletjes ging ik daarom ook wat robuuster te werk. Die grote keggen zijn uiteraard een extra last en kosten veel ruimte...maar die hadden geen krimp gegeven :kiss:
Maar het is moeilijk verder mee te denken want een volgende situatie is weer anders en vraagt andere hulpmiddelen en momentums

groetekes

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Apr 2012, 12:51

Edward schrijft:
ErikL schrijft:
Edward,

Bedoel je zoiets?
[file name=BA_2680.pdf size=174445]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/BA_2680.pdf[/file]

Gr.
Erik

Jaaa! Denk dat dat degene is die ik gezien heb. Was volgens mij op Billing of Peterborough. Al kan deze nog wel redelijk makkelijk schuiven. Vraag is of dat ook gebeurd.

Mmmhhhh, als ik deze zie denk ik natuurlijk meteen: die is te makkelijk zelf te maken! :blush: :blush:

Ik bedoelde in ieder geval zoiets. (Ik dacht dat er ook een tegenhanger van bestaat uit aluminium-delen.)

Alleen wil je liever een wat "grippiger" oppervlak. (Die aluminium-versie heeft, althans in mijn herinnering, een echt "rupsband-grip-oppervlak", hij werd ook als dual-use geadverteerd: oo als "rijplaat".)

Geen idee of er ook vierkant-buis bestaat met twee tegenover gelegen grip-oppervlakken. Als zoiets kant en klaar bestaat dan is het een eenvoudig DIY projectje, en dan direct beter als voorbeeld met gladde buis.

Mij lijkt overigens dat als het deel dat vlak op de grond blijft star is dat de opgeklapte keg beter op z'n plek blijft (in de op zich mooi symmetrisch scharnierende opzet kan de keg-driehoek nog steeds makkelijk de grond in gedrukt worden aan de van het wiel afgekeerde zijde).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”