Voorwiel speling series 3/santana 109

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Voorwiel speling series 3/santana 109

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2024, 10:11

dyngo schreef:... .
Tot nog toe op geen van mijn (4) RRs ooit een wiellager vernieuwd.
En dat zijn 100.000en kms over nu bijna 30 jaren.
Maak ze niet schoon (te lui) maar houdt olie/vet wel op peil.

Tja, bij mijn oude Td5 ging na een relatief bescheiden aantal jaren een rechter voorrwiellager, en een jaar later een achterrwiellager opspelen -- het eerste maakte knerpende geluiden het tweede was alsof er een kanarie meereisde.   De harde praktijk (N=2) leerde overigens wel dat je, als je maar goed genoeg luistert, na die eerste tekenen van lagerschade nog makkelijk 1000 km verder kan en dat zelfs dan de lagerschade nauwelijks op gevoel te detecteren is.
Of mijn oude trouwe Td5 een maandag-morgen exemplaar was (of juist een vrijdag-middag geval) dat weet ik niet maar het leek er op dat de lagers aan een kant met alleen het vet dat toevallig aan de handen van de Solihull-monteur zat gemonteerd waren.   De lagers aan de andere kant gingen minimaal nog jaren mee (de historie daarna ken ik niet).   Bij mijn huidige "Puma" hebben ze af-fabriek kennelijk meer vet gebruikt.
Of te wel: De levensduur van de wiellagers wordt denkelijk vooral bepaald door de eerste hoeveelheid lagervet.   Bij de spoorwegen hebben wiellagers gewoonlijk zelfs het "eeuwige" leven -- goede en goed gesmeerde kogellagers gaan niet maar zo kapot.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 10 Nov 2024, 11:28

Die lagers lopen bij onze autos toch in een soort oliebad ?
Voor origineel 80W90, wat bij slijtende keringen veel troep op de grond geeft.
Gebruik tegenwoordig een verdikt mengsel van olie met smeervet, dikte ook 'op gevoel', geeft minder troep.
Nog nooit een wiellager hoeven vervangen, vemoed dat alles nog origineel is.
Kan natuurlijk zijn dat in de 70er jaren beter spul gebruikt is.
China was toen alleen bekend van 'China' (keramiek) :roll:

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Nov 2024, 11:56

Nee, steekassen hebben keerringen en er hoort geen olie bij het lagervet te komen .

Bij de 130 (2008) was dat ook zo. De achterwiellagers waren te droog en de pinionas van de diff stond veel te strak. Gevolg: bij 80K oid eerst gezang vd de wielen en tegelijkertijd, maar dat hoorden we uiteraard pas toen de wiellagers vervangen waren (alleen vet was waarschijnlijk ook gioed genoeg geweest) de achterdiff aan het zingen.

Daar we toen geen tijd hadden is de diff even uitgesteld en dat even werd natuurlijk ruim 20K. Toen ik na de D4 challenge met gehoorbescherming op naar huis moest rijden was de motivatie er ineens om ook de diff maar even te wisselen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Nov 2024, 14:30

dyngo schreef:Die lagers lopen bij onze autos toch in een soort oliebad ?
Voor origineel 80W90, wat bij slijtende keringen veel troep op de grond geeft.

Dat klopt, bij de 'oudere'. In ieder geval bij de Series 3. Daar worden de lagers gesmeerd door de cardanolie in de achteras en vóór vanuit de fuseebollen. Maar daar krijg je vette remvoering als de naafkeerringen gaan lekken (trommelremmen), dat al wel meegemaakt. :D
Dan is in principe een likje vet tijdens de montage genoeg, in het gebruik komt er dan olie voor de smering van de lagers.
Edward schreef:Nee, steekassen hebben keerringen en er hoort geen olie bij het lagervet te komen .

Dat klopt ook, maar bij o.a. de Defenders. Daar zitten keerringen en kan er geen olie bij de wiellagers komen.
En dat hadden de mensen die de Land Rovers assembleerden blijkbaar niet in de gaten dus alles werd met weinig vet gemonteerd.
Kennissen met een nieuwe Disco 1 (1998) hadden na 10.000 km al een vastgelopen (achter)wiellager door gebrek aan vet.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

dyngo

Berichtdoor dyngo » 10 Nov 2024, 21:28

'mijn soort auto's', RR's van de 70er jaren, hebben 1 kering.
Die is om te voorkomen dat olie op de remschijven (en op straat) komt.
De 80W90 olie van de assen kan vrij om de lagers komen, vet alleen voor eerste montage.
Aangezien ik nog nooit een lager heb moeten vervangen (op 4 x RR) ken ik de procedure alleen van 'haynes'.
Vervang regelmatig de remschijven, zelfs een keer de kering, maar raak de lagers niet aan (never change a winning team).
Was al verbaast dat de eerste defenders (serie carrosserie op RR chassis) trommelremmen hadden.
En ook niet de standaard konische lagers boven en onder die de chrome bollen opspannen (stuurlagers ?), maar een bus of zo.
Blijkt nu dat ze ook het lagersysteem verziekt hebben ... :cry:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2024, 21:33

dyngo schreef:....
Blijkt nu dat ze ook het lagersysteem verziekt hebben ...

Goed in het vet gezette kogellagers gaan heel lang mee ... dus verziekt zou ik het niet willen noemen.
Het is gewoon een andere oplossing.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Nov 2024, 21:36

dyngo schreef:Blijkt nu dat ze ook het lagersysteem verziekt hebben ... :cry:

Nee, dat is onzin. Een bus is niet slechter dan twee moeren met een borgplaat. Alleen anders. Een Railco bush is ook niet slechter dan de oude opzet.
Edward van Vugt

dyngo

Berichtdoor dyngo » 10 Nov 2024, 22:33

Blijkt wel dat wiellagers op een RR makkelijk 50 jaar/100.000en km (still counting) meegaan.
Zoiets lees ik niet in de hierboven beschreven verhalen.
Een ontwerp van voor 1970, een V8 uit de 50er jaren goed voor 100.000en km (is dan ook niet engels).
En zo weinig gaat kapot (behalve roest, maar dat is de klimaatcrisis)
Niet alles wordt beter :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Nov 2024, 22:19

Lagers als SKF Timken gaan nog steeds eindeloos mee mits goed geïnstalleerd en onderhouden. Dat Land Rover ze droog is gaan monteren zegt weinig over het lager. ;)
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2024, 19:38

Edward schreef:... Een bus is niet slechter dan twee moeren met een borgplaat. Alleen anders.

Edward schreef:Lagers als SKF Timken gaan nog steeds eindeloos mee mits goed geïnstalleerd en onderhouden. Dat Land Rover ze droog is gaan monteren zegt weinig over het lager. ;)

Je kan zelfs zeggen dat de oplossing met twee kwaliteits-lagers die netjes opgesloten zijn met een passende bus constructief beter is.
De twee lagers worden evenwichtiger belast en mocht er onverhoopt toch teveel speling in een lager ontstaan dan zijn de twee lagers in ieder geval goed op de asstomp gefixeerd en heb je altijd nog een veilige noodloop (en slechts een minimaal risico dat je de asstomp ruïneert als je te lang doorrijdt).
Zoals Edward al impliciet zegt: 
Goede kogellagers droog monteren zegt vooral iets over de - laten we zeggen "nonchalante" - productie-opvattingen in Solihull.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”