Dif locked niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Edward » 03 Apr 2012, 17:43

Luke schrijft:
Edward schrijft:
Luke schrijft:
die 2 tandwielen sluten daardoor tegen elkaar aan en om dat gezamelijk te blokkeren wordt die dogclutch gebruikt. beetje apparte constructie.

Luke


En die twee tandwielen hebben geen synchromesh ring en moeten dus recht tegen over elkaar staan wil de clutch eroverheen schuiven en locken. De kans dat die altijd goed staan is net zo groot als dat je Land Rover nooit stuk gaat. ;)


Ed

ik meen dat elk respectivelijk tandwiel iets van 5 tanden ofzo heeft, dus das echt geen tijdrovend verhaal om op de juste manier op te lljnen


Zij het dat onder belasting beide tandwielen gelijk draaien en dus niet echt voor elkaar komen. Daarnaast is het zo'n licht veertje dat de vork moet duwen dat die belasting maar minimaal hoeft te zijn. Bij de 130 duurt het soms ook even voor hij erin schiet.

En 5?? Het zijn er 20! en 10 in de clutch :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 17:45

Uit bovenstaande blijkt bovendien dat die koppeling niet zachtzinnig in zijn werk moet gaan, hoewel ik moet zeggen de klap nooit gevoeld te hebben dus de rest van de aandrijflijn zal dat opvangen. Bovendien is het zo uiteraard dat het snelheids verschil tussen voortrein en achter-trein theoretisch hetzelfde is.

Als dat niet het geval is heb je in no time een hele karte of een hele lange land rover :P

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2012, 17:46

maar als je rechtdoor op vlakke, ondergrond rijdt is er geen draaiverschil tussen voor- en achteras, als je stil staat ook nuet, dus dan verdraaien d we tanden niet tov elkaar en spert ie nie
gone

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 17:51

Edward schrijft:
Luke schrijft:
Edward schrijft:
Luke schrijft:
die 2 tandwielen sluten daardoor tegen elkaar aan en om dat gezamelijk te blokkeren wordt die dogclutch gebruikt. beetje apparte constructie.

Luke


En die twee tandwielen hebben geen synchromesh ring en moeten dus recht tegen over elkaar staan wil de clutch eroverheen schuiven en locken. De kans dat die altijd goed staan is net zo groot als dat je Land Rover nooit stuk gaat. ;)


Ed

ik meen dat elk respectivelijk tandwiel iets van 5 tanden ofzo heeft, dus das echt geen tijdrovend verhaal om op de juste manier op te lljnen


Zij het dat onder belasting beide tandwielen gelijk draaien en dus niet echt voor elkaar komen. Daarnaast is het zo'n licht veertje dat de vork moet duwen dat die belasting maar minimaal hoeft te zijn. Bij de 130 duurt het soms ook even voor hij erin schiet.

En 5?? Het zijn er 20! en 10 in de clutch :P


ed,

zie eerdere edit en laatste toevoeging :P
en de bajonetwerking van de clutch in combinatie met de draairichting zorgt voor de self locking ed
We praten niet over een clutch die eerst op het ene tandwiel moet sinchroniseren en vervolgens op tandwiel 2, want de clutch kan maar op 1 manier (gesynchroniseerd dus) op de montagekant bij 1 van de tandwielen gemonteerd worden dus het synchronisatie probleem wordt feitelijk al gehalveerd
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 17:57

Roger B. schrijft:
maar als je rechtdoor op vlakke, ondergrond rijdt is er geen draaiverschil tussen voor- en achteras, als je stil staat ook nuet, dus dan verdraaien d we tanden niet tov elkaar en spert ie nie


Roger, die bajonetsluitingswerking in combinatie met draairichting zal hem speren.
De dogclutch kan namelijk wel verdraaien tov BEIDE tondwielendus de eerste is makelijk want daar zittie feitelijk al min of meer op gesynchroniseerd, en de 2e trekt hij in het gareel dmv dat bajonetsluitings principe, en blijkbaar is daar maar een minimaal snelheidverschil voor nodig, en doordat de veranding op de tandwielen grof en gering in aantal is kan de dogclutch ook een behoorlijke verdraaislag (om zijn as) maken

En bij stilstand verschuift alleen de vork (zodat wel lampje brand) maar daadwerkelijk locken zal je niet
Volgens mij is die synchronisatie slag ook redelijk lang tov een dun tandwieltje wat het lock moment inkort
Dus je hebt een lange weg (die vork schuift) terwijl het eigenlijke moment van locken uiteindelijk maar het allerlaaste uiteinde van die weg zal zijn omdat het tandwieltje dun is.
Dogclutch heeft dus aar een hele kore weg te gaan om over het tandwieltje te schuiven.
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Edward » 03 Apr 2012, 18:15

Het wordt een eindeloos gewelles nietes, maar de schakelvork zit opgesloten in de clutch. Dwz de cltuch draait in de vork dus als de clutch niet over beide tandwielen heen zit en dus lokt kan hij ook niet ver genoeg zijn geschoven om het lampie in te schakelen.

Ergo: lampie brand alleen als diff lock ook werkelijk engaged is. Stand van de handel doet daar niet veel aan af want het is de veer die de diff lock inschakeld en niet de schakelstang aan de handel. Die geeft alleen ruimte aan de veer om de ene of de andere kant op te duwen.

En als je me nou nog nie geloofd dan wachten we wel tot juli en dan laat ik die bak uit elkaar liggen zodat we met z'n allen live verder kunnen steggelen. :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 18:30

Axxial gezien (voor of achteruit) kan de dogclutch geen kant op. Hij zit nl opgesloten in de vork, en allaan een voor of achterwaartse beweging van de voor kan dus de clutch voor of achterwaarts doen bewegen
De clutch heeft wel ruimte om om zijn as te roteren in de vork

Radiaal gezien (rotatiei om zijn eigen as) is tot bepaalde grenzen wel mogenlijk. De speling tussen (inwendige) vertanding van de dogclutch en (uitwendige) vertanding van de tandwielen is dusdanig groot dat er haast een vrije slag is van 45 tot 60 graden. (pin me niet op de werkelijke waarde vast)

En precies deze vrije slag (de mogenlijkheid te roteren tov zowel vork als beide tandwielen) alsmede de axiale veerdruk van de vork in de blokkeerrichting zorgen ervoor dat hij kan locken dmv het bajonet sluitings principe

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 18:39

Edward schrijft:
Het wordt een eindeloos gewelles nietes, maar de schakelvork zit opgesloten in de clutch. Dwz de cltuch draait in de vork dus als de clutch niet over beide tandwielen heen zit en dus lokt kan hij ook niet ver genoeg zijn geschoven om het lampie in te schakelen.

Ergo: lampie brand alleen als diff lock ook werkelijk engaged is. Stand van de handel doet daar niet veel aan af want het is de veer die de diff lock inschakeld en niet de schakelstang aan de handel. Die geeft alleen ruimte aan de veer om de ene of de andere kant op te duwen.

En als je me nou nog nie geloofd dan wachten we wel tot juli en dan laat ik die bak uit elkaar liggen zodat we met z'n allen live verder kunnen steggelen. :P :P


Dus moraal van het verhaal (ingeval schakelaar juist werkt)
Als het lang duurt voordat het lampje gaat branden Zoals volgens versie roger en anderen) zou het dus lang duren eer difflock ingeschakelt dus gespert is.....mijns inziens, mechanisch gezien en ervaringsgewijs kan dat nooit zolang duren
Dus is enige andere mogenlijkheid een niet lekker werkende schakelaar of een verkeerd afgestelde schakelaar.

:P

Aai rest maai kees :)

Ja gezellie ed, we maken er een soort van BBQ workshop van (wij betalen in vlees en bier, en jij hebt een goed excuus voor de fiscus :P
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

marcenvon
Berichten: 426
Lid geworden op: 24 Okt 2011, 10:11
Locatie: Warmenhuizen

Re:Dif locked niet

Berichtdoor marcenvon » 03 Apr 2012, 18:54

Dus ik moet tot begin juni wachten tot de BBQ voordat Edward en Luke mijn tussenbak gaan reviseren? :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 19:15

marcenvon schrijft:
Dus ik moet tot begin juni wachten tot de BBQ voordat Edward en Luke mijn tussenbak gaan reviseren? :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Marc


Nee Marc,

jij mag alvast beginnen met het testen en opnieuw afstellen van de schakelaar zoals vrij aan het begin (ahum) beschreven :P

Hou ons wel van je bevindingen op de hoogte, en vergeet vooral niet om ff de 2 draadjes die aan het schakelaartje zitten met elkaar door te verbinden en te zien of het lampje dan brand (wel met contact aan)

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten