Ik kan me niet herinneren dat ik ook maar iets anders heb beweerd als hetgeen Mike schrijft.
Mijn enige onduidelijkheid was of het lampje al dan niet direct reageert op daadwerkelijk inschakelen.
Ik gaf aan dat dat op mijn auto vrijwel direct gebeurt, alsmede op alle andere auto's van collega's hier.
Afijn we weten dus nu dat het lampje ook bij inschakelen 1 op 1 staat met daadwerkelijk sperren.
Als dat lampje bij mij dus feitelijk vrijwel direct aangaat houd dat dus in dat hij dan ook daadwerkelijk feitelijk direct spert.
Op zich een interresant gegeven tov van de berichten die hier te lezen waren die aangaven dat het bij anderen niet het geval was
Er zou dus ergens een verschil moeten zijn zou je zeggen
Ik heb even de gegevens van mijn bak erbij genomen en mijn tussenbak is er een van type Suffix 43D (en dus al het type LT230-Q) wellicht dat hier wat betreft de vertandingen bij dog clutch verschil inzit met eerdere versies (zoals dat ook het geval is met de stand van en aantal vertandingen op intermediate gear in deze types zodat ze geruislozer draaien)
Ofwel dat slijtage ermee te maken heeft en de mijne nog dusdanig weinig is gesleten dat hij directer inschakelt
Of wellicht is de ene bak gewoon de andere niet.
Luke
Dif locked niet
Re:Dif locked niet
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Dif locked weer
marcenvon schrijft:
En wat heb je dan uiteindelijk opgelost of gerepareerd?
Was het idd alleen de schakelaar?
En zo ja was die gewoon kapot of was het de afstelling hiervan?
Luke
FIXED IT :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo:
Nog even getest...lampje gaat pas daadwerkelijk aan als diflock aangrijpt. Niet eerder, niet later. Pookje naar links tijdens het rijden en na een paar seconden gaat het lampje aan. Ook nog even getest met voorwiel in de lucht. Diflock stond aan, lampje ook. Pookje naar rechts, lampje bleef branden. Wieltje draaien en lampje ging pas uit op het moment dat wiel niet meer blokkeerde.
Marc
En wat heb je dan uiteindelijk opgelost of gerepareerd?
Was het idd alleen de schakelaar?
En zo ja was die gewoon kapot of was het de afstelling hiervan?
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Dif locked niet
marcenvon schrijft:
Marc, het nummer wat ik eerder meldde / bevestigde is OOK voor difflock (OOK gechecked), hoewel microcat er erg onduidelijk over is, en als de difflockschakelaar een ander nummer heeft verneem ik dat nummer graag van je.
Luke
De schakelaar waar we het over hadden is niet van het sper, maar van de achteruitrijverlichting (gechecked).
Marc
Marc, het nummer wat ik eerder meldde / bevestigde is OOK voor difflock (OOK gechecked), hoewel microcat er erg onduidelijk over is, en als de difflockschakelaar een ander nummer heeft verneem ik dat nummer graag van je.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Dif locked niet
Luke schrijft:
volgens mij bedoeld marc dat hij met deachteruit schakelaar heeft lopen hengsten en dacht dat ie die van de difflock had, niet dat het verschillend type schakelaars zijn. (op zich ookopvallend aangezien die van het sper op de tussenbak zit, en die van de achteruit op de hoofdbak(pook))
afstellen heeft ie allen met linkage gedaan meen ik begrepen te hebben
marcenvon schrijft:
De schakelaar waar we het over hadden is niet van het sper, maar van de achteruitrijverlichting (gechecked).
Marc
Marc, het nummer wat ik eerder meldde / bevestigde is OOK voor difflock (OOK gechecked), hoewel microcat er erg onduidelijk over is, en als de difflockschakelaar een ander nummer heeft verneem ik dat nummer graag van je.
Luke
volgens mij bedoeld marc dat hij met deachteruit schakelaar heeft lopen hengsten en dacht dat ie die van de difflock had, niet dat het verschillend type schakelaars zijn. (op zich ookopvallend aangezien die van het sper op de tussenbak zit, en die van de achteruit op de hoofdbak(pook))
afstellen heeft ie allen met linkage gedaan meen ik begrepen te hebben
gone
Re:Dif locked niet
Luke schrijft:
Het nummer dat jij vermeldde is alleen van de achteruitverlichtingsschakelaar. Die heb ik een tijd geleden vervangen, maar ik herkende de plek waar ie zit niet meteen omdat ik hem toen van onderaf, op de tast vervangen heb. Ik ben verder geen andere schakelaar meer tegengekomen.
Verder heb ik zoals Roger al zegt de linkage afgesteld. En daar moet ik jou weer gelijk geven. Met sleutel 12 asje in lock gezet en aan het wiel draaien ging hij niet van in diflock. Pas toen ik ging rijden ging hij in diflock. Ik vermoed dat er toch wat kracht op moet komen om hem in diflock te schakelen.
Toen ik daarna ging testen met wiel van de grond lukte het wel om hem in en uit diflock te krijgen omdat toen die tandwielen natuurlijk al in lijn stonden.
Marc
marcenvon schrijft:
De schakelaar waar we het over hadden is niet van het sper, maar van de achteruitrijverlichting (gechecked).
Marc
Marc, het nummer wat ik eerder meldde / bevestigde is OOK voor difflock (OOK gechecked), hoewel microcat er erg onduidelijk over is, en als de difflockschakelaar een ander nummer heeft verneem ik dat nummer graag van je.
Luke
Het nummer dat jij vermeldde is alleen van de achteruitverlichtingsschakelaar. Die heb ik een tijd geleden vervangen, maar ik herkende de plek waar ie zit niet meteen omdat ik hem toen van onderaf, op de tast vervangen heb. Ik ben verder geen andere schakelaar meer tegengekomen.
Verder heb ik zoals Roger al zegt de linkage afgesteld. En daar moet ik jou weer gelijk geven. Met sleutel 12 asje in lock gezet en aan het wiel draaien ging hij niet van in diflock. Pas toen ik ging rijden ging hij in diflock. Ik vermoed dat er toch wat kracht op moet komen om hem in diflock te schakelen.
Toen ik daarna ging testen met wiel van de grond lukte het wel om hem in en uit diflock te krijgen omdat toen die tandwielen natuurlijk al in lijn stonden.
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Dif locked niet
Luke schrijft:
Wat betreft het inschakelen van DiffLock en het aan- en uitgaan van het lampje:
Als ik rustig rijdend op een "zachte" ondergrond DiffLock inschakel dan brandt het lampje ook (vrijwel) direct. Als ik bij stilstand, of slechts een paar meter rollend DiffLock inschakel, dan is het (en zeker op een "harde" ondergrond) maar de vraag of het lampje vlot gaat branden.
(Nee niet zeuren, als je bijv. alle wielen wisselt dan is DiffLock een extra veiligheid: je wilt niet dat de auto van de krik dondert, ook niet thuis voor de deur op een vlakke verharde weg.)
Zeker op een "harde" ondergrond kan het wat langer duren voordat de dog-clutch zo in lijn staat dat de clutch kan aangrijpen. (Als je de werking begrijpt dan moet dus duidelijk zijn dat je liefst een minimaal verschil tussen voor en achteras wilt, heel weinig dat wel, en dus zeker niet een doorslippend wiel - want dan kan heel vlot de dog-clutch in een dog-klucht veranderen, dwz een berg metaalgruis.)
Dat het uitschakelen soms even langer duurt is natuurlijk begrijpelijker: zelfs op een "zachte" ontstaat er zo nu en dan een spanning op de dog-clutch (zou die clutch steeds spanningvrij blijven dan had je het Diff-Lock niet hoeven inschakelen, dan rollen nl voor- en achteras netjes gelijk op).
Groeten MarcS
Ik kan me niet herinneren dat ik ook maar iets anders heb beweerd als hetgeen Mike schrijft.
Mijn enige onduidelijkheid was of het lampje al dan niet direct reageert op daadwerkelijk inschakelen.
Ik gaf aan dat dat op mijn auto vrijwel direct gebeurt, alsmede op alle andere auto's van collega's hier.
Afijn we weten dus nu dat het lampje ook bij inschakelen 1 op 1 staat met daadwerkelijk sperren.
Als dat lampje bij mij dus feitelijk vrijwel direct aangaat houd dat dus in dat hij dan ook daadwerkelijk feitelijk direct spert.
Op zich een interresant gegeven tov van de berichten die hier te lezen waren die aangaven dat het bij anderen niet het geval was
Er zou dus ergens een verschil moeten zijn zou je zeggen
Ik heb even de gegevens van mijn bak erbij genomen en mijn tussenbak is er een van type Suffix 43D (en dus al het type LT230-Q) wellicht dat hier wat betreft de vertandingen bij dog clutch verschil inzit met eerdere versies (zoals dat ook het geval is met de stand van en aantal vertandingen op intermediate gear in deze types zodat ze geruislozer draaien)
Ofwel dat slijtage ermee te maken heeft en de mijne nog dusdanig weinig is gesleten dat hij directer inschakelt
Of wellicht is de ene bak gewoon de andere niet.
Luke
Wat betreft het inschakelen van DiffLock en het aan- en uitgaan van het lampje:
Als ik rustig rijdend op een "zachte" ondergrond DiffLock inschakel dan brandt het lampje ook (vrijwel) direct. Als ik bij stilstand, of slechts een paar meter rollend DiffLock inschakel, dan is het (en zeker op een "harde" ondergrond) maar de vraag of het lampje vlot gaat branden.
(Nee niet zeuren, als je bijv. alle wielen wisselt dan is DiffLock een extra veiligheid: je wilt niet dat de auto van de krik dondert, ook niet thuis voor de deur op een vlakke verharde weg.)
Zeker op een "harde" ondergrond kan het wat langer duren voordat de dog-clutch zo in lijn staat dat de clutch kan aangrijpen. (Als je de werking begrijpt dan moet dus duidelijk zijn dat je liefst een minimaal verschil tussen voor en achteras wilt, heel weinig dat wel, en dus zeker niet een doorslippend wiel - want dan kan heel vlot de dog-clutch in een dog-klucht veranderen, dwz een berg metaalgruis.)
Dat het uitschakelen soms even langer duurt is natuurlijk begrijpelijker: zelfs op een "zachte" ontstaat er zo nu en dan een spanning op de dog-clutch (zou die clutch steeds spanningvrij blijven dan had je het Diff-Lock niet hoeven inschakelen, dan rollen nl voor- en achteras netjes gelijk op).
Groeten MarcS
Re:Dif locked niet
Marc,
Het gangbaar maken van schakelmechanisme en de manier waarop je dat doet heb je van Edward, daar wil ik geen credit voor op mijn conta, ik ga niet met andermans veren pronken :P
Maar ik begrijp uit het verhaal dat je het diff gewoon niet ingeschakeld kreeg omdat het mechanisme vast zat.....iets wat vaker voorkomt als het een tijd niet wordt gebruikt.
Wat betreft de schakelaar.....
Het nummer wat jij eerder al aangaf en ik later op het net terug ben gaan zoeken is dus OOK voor het difflock
Kan best zijn dat het dezelfde is voor achteruitrij, en als het goed is heb je beide schakelaard op de bakken zitten.
Als ik me niet vergis zit de achteruitrij schakelaar echter aan de linker (bestuurders) zijkant op de versnellingsbak, en de difflock schakelaar zit vlak bij het difflock schakelmechanisme op de tussenbak.
Luke
Het gangbaar maken van schakelmechanisme en de manier waarop je dat doet heb je van Edward, daar wil ik geen credit voor op mijn conta, ik ga niet met andermans veren pronken :P
Maar ik begrijp uit het verhaal dat je het diff gewoon niet ingeschakeld kreeg omdat het mechanisme vast zat.....iets wat vaker voorkomt als het een tijd niet wordt gebruikt.
Wat betreft de schakelaar.....
Het nummer wat jij eerder al aangaf en ik later op het net terug ben gaan zoeken is dus OOK voor het difflock
Kan best zijn dat het dezelfde is voor achteruitrij, en als het goed is heb je beide schakelaard op de bakken zitten.
Als ik me niet vergis zit de achteruitrij schakelaar echter aan de linker (bestuurders) zijkant op de versnellingsbak, en de difflock schakelaar zit vlak bij het difflock schakelmechanisme op de tussenbak.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Dif locked niet
Luke schrijft:
Het zou kunnen van die schakelaar, maar ik heb hem niet kunnen vinden. Komt misschien ook omdat van bovenaf niet alles even makkelijk bereikbaar was en ik op de tast die linkage heb moeten stellen, op mijn rug op mijn matje ben ik niet op mijn sterkst als het gaat om rondkijken op zoek naar een schakelaar die er al dan niet zit :P :silly:
Marc
Marc,
Het gangbaar maken van schakelmechanisme en de manier waarop je dat doet heb je van Edward, daar wil ik geen credit voor op mijn conta, ik ga niet met andermans veren pronken :P
Maar ik begrijp uit het verhaal dat je het diff gewoon niet ingeschakeld kreeg omdat het mechanisme vast zat.....iets wat vaker voorkomt als het een tijd niet wordt gebruikt.
Wat betreft de schakelaar.....
Het nummer wat jij eerder al aangaf en ik later op het net terug ben gaan zoeken is dus OOK voor het difflock
Kan best zijn dat het dezelfde is voor achteruitrij, en als het goed is heb je beide schakelaard op de bakken zitten.
Als ik me niet vergis zit de achteruitrij schakelaar echter aan de linker (bestuurders) zijkant op de versnellingsbak, en de difflock schakelaar zit vlak bij het difflock schakelmechanisme op de tussenbak.
Luke
Het zou kunnen van die schakelaar, maar ik heb hem niet kunnen vinden. Komt misschien ook omdat van bovenaf niet alles even makkelijk bereikbaar was en ik op de tast die linkage heb moeten stellen, op mijn rug op mijn matje ben ik niet op mijn sterkst als het gaat om rondkijken op zoek naar een schakelaar die er al dan niet zit :P :silly:
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten