Edward schreef:Landmarcs schreef: en dan heb je een "Jackable Sill" oid nodig.
Niet per sé. Het is handig iid en het geeft extra bescherming wat ook handig is. Maar ik heb wel eens een vatszittende Suzuki gevonden in het bos op een pad waar ik langs wou en de snelste manier was om de Soes te redden. De Hi-lift met een lus door de spaken vd lichtmetalen wielen werkte ook best.
Nadeel is dat je twee keer moet tillen, voor en achter maar het gaat best. Nog mooier is een adapter voor op de krik icm stalen velgen, die haak je gewoon in ipv een strop te moeten knopen. Want als je niet kunt knopen is je halve kriklengte al weg aan rek etc.
Dat is ook de reden waarom lieren met zo'n krik dan weer nauwelijks werkt. De slag is al beperkt en er gaat nog meer slag verloren met rek etc.
Dat van die rek is juist mijn reden om het "Jackable" van de "Sills" te noemen.
Met een dergelijke (of vergelijkbare) constructie til je de auto aan de zijkant op, vaak heb je daar wat meer de ruimte en met wat geluk sta je tussen de wielen niet al teveel (of zelfs helemaal niet) in de modder. Met de krik en een een adapter in een "Jackable" gat heb je helemaal geen rek, en hoogstens een ondergrond die meegeeft.
Enige nadeel van het tillen aan de zijkant van het chassis is dat je ook de veer-weg moet tillen, hoe hoger de auto hoe minder de veren helpen, uiteindelijk til je ook de (halve) assen.
Een speciale wielen-strop is natuurlijk in een aantal gevallen ook handig. Kan je goed bij het wiel dat diep in een gat zit en lukt het je de Farm-Jack zo te plaatsen dat ie niet wegzakt en tegelijk goed stabiel staat dan heeft het een voor een tillen van een wiel ook zo z'n voordelen: 1º je tilt direct het wiel en niet al teveel dode massa van de auto, en 2º met wat geluk ben je er genoeg aan om slechts één of anders twee wielen op te tillen en er iets onder te schuiven.
Overigens heeft het standaard-stalen LandRover wiel weer weinig houvast voor zo'n speciale wielen-strop met haak.
Groeten MarcS