Oliedruk meter Series 3
Re: Oliedruk meter Series 3
Toerenteller is ook een luxe.
Re: Oliedruk meter Series 3
Gerard4t schreef:Toerenteller is ook een luxe.
Dat niet alleen maar ook overbodig. Als je nie hoort wanneer je moet schakelen dan moet je je rijbewijs inleveren!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Oliedruk meter Series 3
Edward schreef:Gerard4t schreef:Toerenteller is ook een luxe.
Dat niet alleen maar ook overbodig. Als je nie hoort wanneer je moet schakelen dan moet je je rijbewijs inleveren!![]()
Inderdaad, soms, als je geluk hebt, kan je een prachtig schouwspel ervaren als iemand die het rijbewijs gratis bij de zeeppoeder gekregen heeft vele pogingen achtereen doet om de auto in een zeer ruime parkeerplaats te manoeuvreren, niet zelden zonder vol gas te geven.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Oliedruk meter Series 3
Gerard4t schreef:Edward schreef:Gerard4t schreef:Toerenteller is ook een luxe.
Dat niet alleen maar ook overbodig. Als je nie hoort wanneer je moet schakelen dan moet je je rijbewijs inleveren!
Inderdaad, soms, als je geluk hebt, kan je een prachtig schouwspel ervaren als iemand die het rijbewijs gratis bij de zeeppoeder gekregen heeft vele pogingen achtereen doet om de auto in een zeer ruime parkeerplaats te manoeuvreren, niet zelden zonder vol gas te geven.
Tegenwoordig is onkunde mbt toerental en schakelmomenten juist een voorwaarde om je rijbewijs te halen.
Ik krijg - als ik de door de bocht hikkende lesauto's aanhoor - de indruk dat de instructie tegenwoordig is: "Rijdt in de hoogste versnelling waarin de motor nog net niet zo zwaar gesmoord wordt dat ie afslaat.".
In mijn tijd was de instructie om bij iedere zijweg naar de 2º terug te schakelen, een instructie die ik niet wilde opvolgen.
Om verstandig te schakelen helpt een goed (min of meer muzikaal) gehoor je enorm - maar een toerenteller kan ook handig zijn.
Rolt de auto, dan is die karikaturale "Nieuwe Rijden" regel niet echt fout. Zodra er vermogen gevraagd wordt - voor het versnellen (echter, ook een helling of bocht vraagt vermogen) - moet je onder dat "Nieuwe Rijden"-regime terugschakelen, vaak twee en soms zelfs drie versnellingen ... doe je dat niet dan vermoord je de motor (die tegenwoordig veelal extra licht is uitgevoerd en dus nog slechter tegen overbelasting kan).
Ondanks mij redelijk goede muzikale oor kijk ik toch soms ook naar de toerenteller, vooral wanneer het gaat om hellingen. Afhankelijk van de steilte van de helling moet je eerder dan gebruikelijk terugschakelen (en later opschakelen) om een beetje vaart te houden en dan geeft de toerenteller nog wat extra houvast.
Groeten MarcS
Re: Oliedruk meter Series 3
Het nieuwe rijden idd.
Vooral leuk in het caravanseizoen. Dan hoor je een hoop auto's gemarteld worden.....
Mijn dagelijkse brommert is een scootert met jarretels aandrijving. Die blêrt permanent naar de 5000rpm toe en stopt pas bij de 8500. Wat ik verbazend vroeg vind want de "grote" brommert heeft het rode lijntje bij 14.500 staan en grijpt pas in bij de 14.750 rpm
De auto maakt geen toeren. Of maakt daar iig geen melding van. Is ook niet te beïnvloeden met een schakelpook. Maar wat boeit het toerental van een magneet? Daarbij let je alleen nog op de snelheid.
Vooral leuk in het caravanseizoen. Dan hoor je een hoop auto's gemarteld worden.....
Mijn dagelijkse brommert is een scootert met jarretels aandrijving. Die blêrt permanent naar de 5000rpm toe en stopt pas bij de 8500. Wat ik verbazend vroeg vind want de "grote" brommert heeft het rode lijntje bij 14.500 staan en grijpt pas in bij de 14.750 rpm
De auto maakt geen toeren. Of maakt daar iig geen melding van. Is ook niet te beïnvloeden met een schakelpook. Maar wat boeit het toerental van een magneet? Daarbij let je alleen nog op de snelheid.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten