Remmen probleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Remmen probleem

Berichtdoor Edward » 18 Apr 2024, 19:26

Zwaartekracht is niet echt een factor als met een beetje druk een vloeistof ergens door drukt........ :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Remmen probleem

Berichtdoor Landmarcs » 23 Apr 2024, 10:07

Edward schreef:Zwaartekracht is niet echt een factor als met een beetje druk een vloeistof ergens door drukt........ :roll: :roll:

Toch zijn er kennelijk "hobby-bobbers" die de zwaartekracht als meewerkende kracht succesvol gebruiken.
Zie de recente reverse brake-fluid-fill-procedure.

Groeten MarcS

PS  Als we het nu toch over natuurkunde hebben:  Je bedoelt natuurlijk het met voldoende debiet de lucht tegen de zwaartekracht in uit het remsysteem wegspoelen, met (een beetje) druk alleen kom je er niet.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Remmen probleem

Berichtdoor Edward » 23 Apr 2024, 10:37

Landmarcs schreef:
Edward schreef:Zwaartekracht is niet echt een factor als met een beetje druk een vloeistof ergens door drukt........ :roll: :roll:

Toch zijn er kennelijk "hobby-bobbers" die de zwaartekracht als meewerkende kracht succesvol gebruiken.
Zie de recente reverse brake-fluid-fill-procedure.

Groeten MarcS

PS  Als we het nu toch over natuurkunde hebben:  Je bedoelt natuurlijk het met voldoende debiet de lucht tegen de zwaartekracht in uit het remsysteem wegspoelen, met (een beetje) druk alleen kom je er niet.


Je zegt het zelf...... Bij een beetje moderne auto met abs heb je gewoon minimaal 2.5 bar druk nodig om het abs blok goed te laten ontluchten. En dat is dan eigenlijk ook nog de hobbybob methode want in de garage laten ze het blok z'n eigen ontluchting doen dmv de computer.

De meeste hobby ontluchters werken juist níet met druk maar met vacuüm. Je zuigt voldoende vloeistof door de leidingen die de lucht meevoert. Dat is flow en daar heeft zwaartekracht nauwelijks invloed op. Meestal staat bij mij in de werkplaats de ontluchter hoger dan de onluchtingsnippel want op een karretje.......

Dat zou dan wezenlijk minder moeten werken dan de ontluchter op de grond onder de nippel maar da is dus niet zo..... :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Remmen probleem

Berichtdoor Landmarcs » 23 Apr 2024, 12:59

Edward schreef:
Landmarcs schreef:
Edward schreef:Zwaartekracht is niet echt een factor als met een beetje druk een vloeistof ergens door drukt........ :roll: :roll:

Toch zijn er kennelijk "hobby-bobbers" die de zwaartekracht als meewerkende kracht succesvol gebruiken.
Zie de recente reverse brake-fluid-fill-procedure.

Groeten MarcS

PS  Als we het nu toch over natuurkunde hebben:  Je bedoelt natuurlijk het met voldoende debiet de lucht tegen de zwaartekracht in uit het remsysteem wegspoelen, met (een beetje) druk alleen kom je er niet.


Je zegt het zelf...... Bij een beetje moderne auto met abs heb je gewoon minimaal 2.5 bar druk nodig om het abs blok goed te laten ontluchten. En dat is dan eigenlijk ook nog de hobbybob methode want in de garage laten ze het blok z'n eigen ontluchting doen dmv de computer.

De meeste hobby ontluchters werken juist níet met druk maar met vacuüm. Je zuigt voldoende vloeistof door de leidingen die de lucht meevoert. Dat is flow en daar heeft zwaartekracht nauwelijks invloed op. Meestal staat bij mij in de werkplaats de ontluchter hoger dan de onluchtingsnippel want op een karretje.......

Dat zou dan wezenlijk minder moeten werken dan de ontluchter op de grond onder de nippel maar da is dus niet zo..... :D :D

Ahh .. met dat vacuüm gebruik je weer een ander stukje natuurkunde.

Met vacuüm "groeien" die laatste kleine belletjes* en die willen dan makkelijker met de stroom meegevoerd worden.   Een groter belletje een dunne slang gedraagt zich bijna als een zuigertje in een cilinder.   Zo kan je met minder flow toch nog lucht tegen de zwaartekracht in weg krijgen.   Blijft staan dat het toch een beetje tegen de stroom in roeien blijft ... met behulp van vacuüm omgekeerd vullen is voor een traditioneel remsysteem denkelijk nog weer een stap vooruit.

  *  Druk maal volume is een constante — een halvering van de druk => een dubbel zo groot luchtbelletje.

Groeten MarcS

PS  Rond tegen de stroom in heb ik een aardig motto.   "Levende vis zwemt tegen de stroom in, alleen dode vis drijft met de stroom mee."


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten