Tik in Puma motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Tik in Puma motor

Berichtdoor Edward » 30 Mar 2024, 20:42

Neem een Disco ipv een Defender. Dat scheelt niet alleen heel veel geld maar geeft je ook een veel bruikbaarder auto. Mits je een automaat neemt is het koppel ineens meer dan prima om 3500 kg in beweging te krijgen en ook nog tegen een berg op.

Wil je meer dan is chippen alleen genoeg. Kun je die 1500 euri voor een hybride turbo en honderden euro's voor intercoolers andere meuk ook in je zak houden. :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Apr 2024, 21:49

Sylvester23 schreef:De plaatselijke garage heeft e.e.a onderzocht en vertelde mij dat het waarschijnlijk de injector is van cilinder 2. Ik ga dus de sprong wagen om er mee naar huis te rijden en huis de boel verder te laten onderzoeken.
Dank voor alle tips.

Dag Sylvester,

Het is nu twee weken verder ... ben je al verder met de tik ?
Of is het weer een voorbeeld van de zelfherstellende kwaliteiten van de Defender.
De mijne heeft twee problemen die nadat ze stevig opspeelden nu weer onbeduidend zijn.

Groeten MarcS

PS   Als je niet hecht aan uiterlijk en/of typische eigenschappen van de Defender is Edwards suggestie mbt de Disco interessant.
       Ik heb vooralsnog niks met een Disco, als het een Disco moet zijn dan mag het wat mij betreft van alles zijn.

Sylvester23

Berichtdoor Sylvester23 » 05 Apr 2024, 21:23

Hallo Marc, Nee we hebben nog geen grote rit gemaakt met de Puma, morgen gaan we 200 km verder met de sleurhut, dan weet ik hopelijk wel wat meer. Ik vraag me af of het mogelijk is om er een TD5 in te hangen met automaat, is er hier iemand die daar iets over kan vertellen?

Groet Sylvester.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Apr 2024, 22:31

Sylvester23 schreef:Hallo Marc, Nee we hebben nog geen grote rit gemaakt met de Puma, morgen gaan we 200 km verder met de sleurhut, dan weet ik hopelijk wel wat meer. Ik vraag me af of het mogelijk is om er een TD5 in te hangen met automaat, is er hier iemand die daar iets over kan vertellen?

Niets is onmogelijk, en zelfs dat niet.
Ik denk dat je beter een Td5 koopt, of een oneten uit1983/84 (in dat laatste geval wel even doorsparen om er daarna een auto naar wens van te laten maken).
Mogelijk is er veel maar ik weet niet of je een 2008 "Puma" van een motor mag voorzien die niet aan de uitstoot-eisen voldoet, wellicht mag je er zelfs gewoon geen andere motor in monteren zonder een heel intensief keuringstraject — bij een oude(re) auto mag er heel veel meer.
Wellicht lukt het wel allemaal als je eerst een EU-land vindt waar ze een willekeuige ombouwer willen registreren, daarna je auto weer terug invoeren — eenmaal in een (ander) EU land geregistreerd en je zit goed.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Apr 2024, 23:39

Als je van een 4 cilinder naar een 5 cilinder wilt moet je langs de Rdw. Degraderen in Euro-norm zal ook wel een dingetje zijn.

En hoewel ik de Td5 het mooiste JLR blok ooit vind zie ik een ombouw van Puma naar Td5 niet als "upgrade". Qua toekomstbestendigheid zou ik eerst heulemaal niks doen, behalve de 2.4 repareren en afwachten of de dieselhaat blijvend is.

Ombouwen naar 6 cilinder Bmw blokken zijn er al legio gedaan, Zowel benzine als diesel. Alles is et koop en dus is het relatief simpel budgetteren. Die zijn qua Euro-norm gewoon bij mits je geen te oude pakt. Bomproof en qua specs beter dan een Td5.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Apr 2024, 17:57

Edward schreef:Als je van een 4 cilinder naar een 5 cilinder wilt moet je langs de Rdw. Degraderen in Euro-norm zal ook wel een dingetje zijn.

En hoewel ik de Td5 het mooiste JLR blok ooit vind zie ik een ombouw van Puma naar Td5 niet als "upgrade". Qua toekomstbestendigheid zou ik eerst heulemaal niks doen, behalve de 2.4 repareren en afwachten of de dieselhaat blijvend is.

Ombouwen naar 6 cilinder Bmw blokken zijn er al legio gedaan, Zowel benzine als diesel. Alles is et koop en dus is het relatief simpel budgetteren. Die zijn qua Euro-norm gewoon bij mits je geen te oude pakt. Bomproof en qua specs beter dan een Td5.

Als je een BMW-motor wilt dan kan je ook even doorsparen voor een Ineos Grenadier.
Die Grenadier is natuurlijk "slechts" een niet al te overtuigende imitatie van de echte Defender maar het is wel een "moderne" auto.   Als je 'm ziet staan denk je bijna direct "wat klopt hier niet".   Ik zag overigens vorige maand verschillende opleggers in Noordelijke richting rijden (en dat was toen ik ergens in de buurt van Luxembourg was) ... wellicht waren die op weg naar onze regionen.
De website zegt dat er op termijn ook een met een waterstof-elektrische aandrijving komt.   Aangenomen dat waterstof enige toekomst heeft dan is dat denkelijk eindelijk een alternatief op de laadpalen die staan op de plek waar je niet wilt zijn.  
(Toen ik vorig voorjaar rond koninginnedag in N-Frankrijk ging kamperen reden mij vrienden met een e-auto ter plekke graag met mij mee teneinde nog genoeg accu-lading te behouden ... voor je het weet is afstand tot de volgende laadpaal groter dan de resterende actieradius.)

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Apr 2024, 18:50

Een Grenadier is net zo veel een computer als iedere andere moderne auto. Dat heeft niks met een Defender te maken. Ja, de looks heeft het een heel klein beetje maar dat is het.

Een Defender kost een keer 20K en dan heb je een prachtige. Besteed 5 K aan verfraaiing en conservatie Een moderne motor met inbouw etc kost 15K als je het goed doet en niet op een euor kijkt. heb je dik geld verbrand en ben je nog steeds minder dan helft kwijt dan een Ineos kost.

Maat van me heeft er 4 in zaak rijden. 75K per stuk en dan is het naar moderne maatstaven karig uitgerust en nog steeds rumoerig en stug.

Ik wordt op geen enkele manier hebberig of begerig van die dingen. :roll: :roll: Maar goed, dat wordt ik ook niet van nieuwe JLR wagens.

Gelukkig zijn er mensen die graag geld verbranden en in krap 4 jaar 75K op een auto afschrijven. Daardoor kan ik relatief voordelig rijden. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Apr 2024, 19:41

Edward schreef:Een Grenadier is net zo veel een computer als iedere andere moderne auto. Dat heeft niks met een Defender te maken. Ja, de looks heeft het een heel klein beetje maar dat is het.

.... .

Ik wordt op geen enkele manier hebberig of begerig van die dingen. :roll: :roll: Maar goed, dat wordt ik ook niet van nieuwe JLR wagens.

Ik moet zeggen ... als je iets beter kijkt, en zo'n Grenadier van nabij ziet, dan word je als Defender liefhebber niet hebberig van een Grenadier.

Wellicht als niets meer mag, dan is wellicht zo'n waterstof-versie nog iets (maar bepaald niet mals qua €uro's op het prijskaartje).

Voorlopig blijf ik heel zuinig niks afschrijven op mijn "Puma" (niet dat ik er wijzer van wordt zolang ik ermee blijf rijden, integendeel, de hoge dagwaarde maakt 'm alleen maar duurder).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Apr 2024, 20:40

Wat er allemaal mag of niet kan me weinig schelen. Ik rij elektrisch omdat het leuk is. Stiller dan ik me ooit had kunnen bedenken, comfortabel, belachelijk snel maar vooral leuk. :D

En ja, iedere 300 kilometer moet ik effe koffie drinken maar da deed ik toch al. :lol: :lol:

En natúúrlijk gaat het mij om het milieu! Ik wil gewoon wa bijdragen aan een beter wereld. En dus ga ik nie op de fiets of met de motort maar rij ik een 2500 kg schuifbatterij met 410pk en een verbruik waar een ouderwetse gloeilamp van gaat blozen....... :roll: :roll:
Edward van Vugt

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 08 Apr 2024, 07:34

denk dat je hier dan de plank helemaal mis slaat.
enigste dat ik mij kan bedenken is stiller
comfortabel zijn zat auto s die dit zijn.
snel ook hier zijn er genoeg van onder de 5 sec tot 100 of boven de 230 , maar wat brengt dit.
milieu , laat me niet lachen, ik wed voor een biertje dat mijn defender met roet uitstoot beter is voor het milieu als een tesla na een mensen leven lang .
als je wil bijdragen is de enigste oplossing , het niet of minder gebruiken.
waar de meeste het voor doen die ik zie is , het is goedkoper, subsidies aftrek post enz enz, zonepanelen autos warmte pomp en noem maar op.
geld daar gaat het om.
maar wat men vergeet bij of door defender te rijden.
het gebeurt heel vaak dat een kind de vinger wijst en tegen zijn ouders zegt mooie auto.

Terug naar “Techniek”