Voorstoelen van LR discovery naar LR Defender 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
pascal110

Re: Voorstoelen van LR discovery naar LR Defender 130

Berichtdoor pascal110 » 05 Feb 2024, 08:41

als je echt iets wil en het moet goed koop, kijk eens op opel corsa sport stoelen, dan krijg je soort van kuipjes,
maar mijn ervaring goede stoelen zijn ook op sloperijen veel te duur, nou ja, als je die stoel perse wil ok.
en wat is te duur tegenwoordig.
en ja welke defender is nog origineel, maar voor dat je het weet heb je zo n soort trophy auto
maar mij is het nog altijd onduidelijk om welke delen het gaat, alles of alleen de stoelen.
en als de disco 4 te dik zijn verlaag je toch gewoon je seat base, alles is op die manier passend te maken. maar lijkt mij niet zo toepasselijk.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Feb 2024, 10:13

pascal110 schreef:.... welke defender is nog origineel, maar voor dat je het weet heb je zo n soort trophy auto ...

Precies.   Maar we weten ook wie nu even los ging mbt de mogelijkheden van de meccano-doos.
Ik heb het niet gedaan maar als je even terugzoekt dan variëren de reacties van Edward enorm.
Soms krijgt een modificatie een negatief label (vaak ben ik het dan eens met dat oordeel), en soms kan gewoon alles, en zelfs nog meer (ik ben het eens met de gedachte dat alles kan, maar ik meen ook dat niet alles wat kan zin of nut heeft).

Het zal wel tegen een of ander zeer been zijn, maar als je een Defender-achtige uitstraling wilt en een interieur als een boudoir dan kan je heel goed bij het merk met de ster op de neus terecht.   Wil je een auto die zowel van binnen als van buiten boudoir-achtige trekken heeft dan kan je bij ieder merk terecht, zelfs bij LandRover.   En als je een Defender een paleiselijk interieur wilt geven ... dan kan dat ook.
Er is volgens mij maar één min of meer moderne auto die zoals de Defender zowel van buiten als van binnen een "je moet het er maar mee doen" uitstraling heeft ... omdat het zoals ze ooit bedacht hebben al jaren min of meer voldoet ... en ja die ene auto is de Defender.
Zet er een "New Defender" naast en iedereen ziet het verschil.   De hoekige oude heeft een vertederende aaibaarheid, de nieuwe heeft dat niet.

Groeten MarcS

PS  Ik zou er misschien beter niks over zeggen, maar ik vind bescheiden Jackable Sills/Rocksliders en/of Bumperettes vooral verstandige attributen, ze beschermen de weinig degelijke koets en de inhoud daarvan, en ze maken dat je de auto met eenvoudige middelen uit een greppel kan helpen.   Een stijl-purist schroeft deze delen er zo weer, zonder noemenswaardige sporen achter te laten, af ... zoals ik deze delen zelf van mijn oude "wrak" schroefde en daarna weer op de nieuwe terugschroefde (nu ja bij dat terugschroeven was hier en daar wat hulp nodig: de meccanodoos was nog minder recht dan ik op grond van eerdere ervaringen al wist).

dyngo

Berichtdoor dyngo » 05 Feb 2024, 21:12

Heb uitsluitend autos die 50-60 jaar oud zijn.
Omdat ik een aantal daarvan dagelijks rijdt zoek ik eenvoudige, betaalbare oplossingen die prettiger rijdbaar te maken.
Dat is vooral wat extra motorvermogen maar ook het aanpassen van de stoelen.
Originele stoelen waren in die jaren ook nieuw van een dubieuze kwaliteit.
Ik zoek meest passende stoelen van ca 20 jaar jonger, meest een enorme verbetering.
Het opknappen van de originele kost een hoop geld en geeft uiteindelijk een matig resultaat.
Ik zet de oude rommel op zolder voor de generatie na mij.
Die rijden die autos niet meer, maar maken er museumstukjes van.
Als ze al niet in de restauraties blijven steken.
Ik kom nu al zelden een 70er jaren RRC in het wild tegen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Feb 2024, 21:54

dyngo schreef:...
Originele stoelen waren in die jaren ook nieuw van een dubieuze kwaliteit.

Zachter wat in het algemeen als "comfortabel" geldt - staat in het algemeen voor sneller vormeloos en doorgezakt.

Ik heb in mijn jonge jaren veel gelift en dus in heel wat auto's gezeten.   Soms de toen als luxe bekend staande auto's, vaker goedkopere en/of toen al oude modellen.   Van slechts enkele kon ik zeggen dat ze werkelijk lekker zaten ... maar het was als een gegeven paard ... als het je bracht waar je heen wilde, en dat dan zonder al te veel "me too", dan was het al gauw comfortabeler als lopen.  
De oudste was een auto uit 1937, toen ik de lift kreeg was ie overigens "slechts" 42 jaar oud, toentertijd was het echt een oudje — dit soort cijfers geeft te denken: tegenwoordig is een auto in Nederland pas bij 40 jaar een "old-timer".

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Feb 2024, 22:16

Comfort heeft niks met leeftijd te maken maar met wat bij je lijf past.

In auto's is het gewoon wel zo dat goede stoelen serieus geld kosten en zelfs in een gouden koets als een Range Rover of Audi Q8 kosten de goede stoelen nog extra tov standaard.

Ik heb zowel Defenders als Range Rovers gehad en hoewel het menigeen zal verassen als je dit topic moet geloven zaten de Range Rovers 1000x beter dan de Def. Zelfs met de dure Recaro's kwamen die niet in de buurt van de DHSE Range. En dat was de minst comfortabele die Range ik heb gehad.

Voor sommigen is het luxe, voor mij noodzaak. Ik rij een paar keer per maand een 260km naar Brabant. Dat lukt me niet meer ineen Golfje met standaard stoelen. In een Audi E-tron gaat dat wel goed. Dat kun je dan luxe of aanstellerij vinden maar ik zal het er mee moeten doen.

Wat erger is: de meeste motoren kan ik ook maar max een uur op sturen. Da's pas echt verdrietig.

Maar als iemand een ander interieur in een Def wil zetten is zeuren over originaliteit hetzelfde als zeuren over matching numbers bij een Serie. Zelfs de fabriek weet niet welke nummer waarbij horen. (buiten de productiejaren om)

En inderdaad: de mooiste wagen is een standaard wagen. Dat vind ik nu eenmaal. Tegelijkertijd is het me nog nooit gelukt een auto niet te verbouwen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 05 Feb 2024, 22:42

DHSE, dat zijn jonge Range Rovers.
Die van begin jaren 70 waren brede slappe vormeloze dingen zonder hoofdsteunen.
Ik heb daar geen zin meer in, ook niet met nieuw schuim.
Stoelen van de 90er jaren waren de wereld beter.
Heb ik in twee van mijn 70ers.
Maar de leren zitbakken uit een Jeep uit (ik denk) 80er jaren zijn top.
Ook mijn hond is er niet uit te krijgen, blijft thuis gewoon in de auto zitten.
(bij hard remmen met een voetje op het dash)
70er RRs zijn ideaal in hun eenvoud, maar luxe kennen ze niet.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Feb 2024, 22:58

Da was een 1999 Range Rover P38 idd. DE classic pas ik nie in helaas. Zit ik met m'n kop klem tegen het dak. De oudste Laro die ik gereden heb was een '98 Def 130 300TDI.

Voor het sleutelen heb ik een '63 Serie IIa die dit voorjaar eindelijk de weg op komt. Ik moet haar alleen nog spuiten, plaatwerk en rollend chassis zijn klaar. Ben er pas 22 jaar aan bezig. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

paul k

Berichtdoor paul k » 06 Feb 2024, 08:30

Bij Martin van Landreiziger( Dordrecht) is veel mogelijk. Zo heb ik in mijn (puma-) stoel de vulling van de zitting vervangen voor een steviger exemplaar.
Dat scheelt al fors. Hij kan nog veel meer stofferen en het interieur een andere uitstraling geven. Het is wat je wil en wat je er voor over hebt.
Ik heb overigens geen aandelen, wel alleen maar positieve ervaringen.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Feb 2024, 09:39

paul k schreef:Zo heb ik in mijn (puma-) stoel de vulling van de zitting vervangen voor een steviger exemplaar.

Kijk dat lijkt mij een fraai voorbeeld van wat er kan.
Er zijn omstandigheden — rug-, nek-, heup- of knie-problemen — waarbij alleen een specifiek passende stoel nog uitkomst biedt, maar in de meeste gevallen is de actieve, rechte zit van de Defender zo beroerd nog niet (een collega met rugproblemen reed juist graag mee, in zijn eigen luxe auto was ie minder tevreden).

Ik denk dat het een beetje is zoals met de Defender veren.   Er zijn enorm veel after-market veren die volgens de aanprijzingen het allerbeste zijn.   De gebruikers zijn ook vaak positief.   Wat dan vergeten wordt is dat ingezakte veren (of een Boge-Unit die al jaren aan het hemelen is) al jaren om gewoon nieuwe veren vroegen ... ten opzichte van oud en versleten is ongeveer alles beter.   Niet zelden is de (of één van de) standaard-LandRover-opties minstens zo goed, en heel vaak zie je vroeger of later (meestal iets later, of bijv. bij de volgende eigenaar) de bezwaren van de fancy after-market veer-opties langskomen.

Maar goed: als tzt mijn "Puma" zittingen te slap worden - ze zijn al wat aan het verslappen - dan gaan hetzij standaard dan wel net iets hardere vullingen de oude vervangen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”