vliegwiel vervangen tips

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jrmc
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 Apr 2021, 11:23

Re: vliegwiel vervangen tips

Berichtdoor jrmc » 13 Dec 2023, 13:37

Het is niet zo dat de LOF SMF geen demping heeft. Sterker, zij claimen met hun ontwerp minimaal dezelfde demping te hebben als het originele DMF echter zonder de bijbehorende slijtage.

https://lofclutches.com/does-a-solid-ma ... -and-cons/

We gaan het zien, ik werp me op als proefkonijn voor toekomstige forum vragen :-)

jrmc
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 Apr 2021, 11:23

Re: vliegwiel vervangen tips

Berichtdoor jrmc » 10 Jan 2024, 16:43

Job is inmiddels gedaan dus ik dacht deel mijn ervaring voor andere leden die dit ook willen doen. Als je een klein beetje handig bent met een sleutel is het niet erg moeilijk. Het kost alleen wel tijd....In de garage rekenen ze 6-7 uur, ik was toch wel een korte 3,5 dagen bezig van een uurtje of 6 met 2 man. Super leuk dat het allemaal gelukt is natuurlijk, tweede keer zal het veel sneller gaan, maar in 1 dag is wel knap hoor.

Wel belangrijk om het juiste gereedschap te hebben en ik denk toch ook wel erg fijn als de auto op de brug staat. Tip van mij is toch wel om de tussenbak eraf te halen, anders is het terugplaatsen van de bak erg lastig (kostte ons bij de 1e poging 2 uur zonder resultaat, dag erna met tussenbak eraf binnen kwartier erop). Belangrijkste natuurlijk het resultaat :-)
- toplager krijsen is weg
- trillende versnellingspook vanaf 105 km/h is weg
- "tjilp" bij starten en uitzetten van motor is weg

Vliegwiel was dus ook versleten. Koppeling rijdt vooralsnog prima zonder vibraties, bak lijkt zelfs beter te schakelen naar 2 en 3. So far so good, mocht ik in de toekomst probleem krijgen dan meld ik mij

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: vliegwiel vervangen tips

Berichtdoor Erik Peters » 11 Jan 2024, 13:22

jrmc schreef:.... bak lijkt zelfs beter te schakelen naar 2 en 3.

Dat verbaast mij niet!
Bij mijn Td5 met nog de oude versleten zooi erin (= DM vliegwiel) komt de koppelingsplaat ook niet goed 'vrij' (dat geeft het gekreun in het toplager), zodat de synchromesh hard moet werken om de tandwielen op de juiste snelheid te krijgen.
Dubbel clutchen (met eventueel tussengas bij terugschakelen) helpt het soepele schakelen.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten