def td5 ondanks "zweedse lichtschakelaar"geen dimlicht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: def td5 ondanks "Zweedse Lichtversterker" geen dimlicht

Berichtdoor Landmarcs » 06 Dec 2023, 11:46

dyngo schreef:Plastic koplampstekkers zijn toch niet fragiel ?
Heb daar nooit problemen mee gehad.
Keramische is iets dat ik ken uit auto's 50er/begin 60er jaren, is mijns inziens niet beter.

Heb nooit een zweedse lichtschakelaar gezien.
Zelf gekozen voor ombouw naar 'zo kort en simpel mogelijk'.
Is toch niet meer dan een paar meter draad en 2 relais.
Dat ligt bij mij altijd wel ergens te slingeren.
Zekeringen dienen tot niets en veroorzaken vooral storingen, origineel hebben mijn koplampen die ook niet.
Afschakelen van de aardings hoofdschakelaar (heb ik op elke auto) schakelt de relais uit, en dus ook de koplampen.
Koplampcircuit daardoor het meest direct: Plus accu, relais, min accu. Bediening via originele kabelboom.
Relais goed beschermd vlakbij accu (bij mijn RR achter rechter knipperlicht unit).
Simpel, kost niets.

Precies, is het goed plastic dan is er niks mis mee, zo warm wordt de koplamp nu ook weer niet.
De ouderwetse porseleinen delen in oa fittingen gaan tzt (ook) stuk zo is de ervaring.
De "juiste" warmtevaste kunststoffen gaan gewoonlijk langer mee.

Het klopt dat dat "Zweedse Lichtversterker" kabelboompje beslist geen rocket-science is.
Als je het allemaal hebt liggen, en als je van het gefröbel houdt, maak je het zelf.
Het mooie is dat het kant en klaar direct past, alsof het ervoor gemaakt is.
Zou je het zelf willen maken dat neem je het best de maten van de echte "Zweedse" over.

En ... vanwege de directe aftakking op de dynamo (dus ook ongezekerd op de hoofd +12 aan de accu) win ik het stukje smeltzekering-draad dat de "echte" oude heeft zo gek nog niet.

Groeten MarcS

dyngo

Re: def td5 ondanks "zweedse lichtschakelaar"geen dimlicht

Berichtdoor dyngo » 06 Dec 2023, 12:28

Als autos ouder worden heb je vooral hinder van zekeringen.
Slechte contacten bij zekeringen zijn het meest voorkomende probleem bij oudere engelse autos (andere merken ken ik niet).
Nu hebben vroege RR's maar drie zekeringen, dus je weet waar je zoeken moet.
Grote stroomvreters en 'motormanagement' die cruciaal zijn (koplampen, startmotor, klaxon, ontsteking) zijn ongezekerd.
Motor en koplampen kun je uitzetten als er iets is, je bent er zelf bij.
Dat veel te veel stroom door vooral knullige schakelaars gaat kun je dus verbeteren.
Net als een goede hoofdschakelaar op de aarding (alles dood).

Landmarcs

Re: def td5 ondanks "Zweedse Lichtversterker" geen dimlicht

Berichtdoor Landmarcs » 06 Dec 2023, 14:44

dyngo schreef:Als autos ouder worden heb je vooral hinder van zekeringen.
Slechte contacten bij zekeringen zijn het meest voorkomende probleem bij oudere engelse autos (andere merken ken ik niet).
Nu hebben vroege RR's maar drie zekeringen, dus je weet waar je zoeken moet.
Grote stroomvreters en 'motormanagement' die cruciaal zijn (koplampen, startmotor, klaxon, ontsteking) zijn ongezekerd.
Motor en koplampen kun je uitzetten als er iets is, je bent er zelf bij.
Dat veel te veel stroom door vooral knullige schakelaars gaat kun je dus verbeteren.
Net als een goede hoofdschakelaar op de aarding (alles dood).

Tja, ieder voordeel hep se nadeel.   Heb je een moderne(re) auto kan je juist die veelheid aan zekeringen gebruiken als "zoekmachine" als er eens een probleempje in de electrickery is.
Een goede hoofdschakelaar is natuurlijk ook een oplossing, moet je wel weer trouwhartig die schakelaar omzetten, en bij een "moderne" auto genoegen nemen met minder alarm-voorzieningen.

Bij de "Zweedse Lichtversterker" heb je evenwel een directe 12V voedingsdraad voor de koplampen, een ongecontroleerde kortsluiting kan je dan dus alleen stoppen door zowel de hoofdschakelaar als de motor af te zetten/schakelen.   Een kortstondige, forse kortsluiting direct op de dynamo zou maar zo het einde van de diodes kunnen betekenen, dan is zo'n smeltzekeringdraad zo gek nog niet.   Overigens is ook de volgorde van belang: éérst de hoofdschakelaar geeft waarschijnlijk een voor diverse electrickery gevaarlijke spanningspiek.
Bij de oude Engelse auto's is denkelijk ook een probleem dat ze ouderwetse zekeringen gebruiken, die zijn minder betrouwbaar als de nu gebruikelijke steek-zekeringen.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 06 Dec 2023, 21:28

Ach, die zekeringen zijn het probleem niet.
Maar wel de Lucas doosjes.
De zekeringsdoos is ook verdeler van stroom.
In de tijd worden de contacten slechter, verwarmen het plastic.
Leidt tot allerlei problemen zonder duidelijke oorzaak, zekeringen zelf zijn zelden stuk.

Forse kortsluiting is een zeldzaamheid.
Draadbomen hebben vele meters ongezekerd draad (alles in bruin).
Daar komt nu 40 cm bij, gewoon goed afgeschermd neerleggen.
En electrickery: ontsteking, dynamo, radio ?
Veel is het niet.

(bij mijn series1 pool je zo de gelijkstroom dynamo om, diodes zijn er niet)

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 07 Dec 2023, 23:45

Die radio is wel een dingetje bij een "dood" schakelaar. Al je instellingen kwijt! De ouwe trouwe blaupunkt had daar overigens geen last van,
maar die heeft dit jaar de geest gegeven. Zat een accu'tje in denk ik . Als je voor een nieuwe radio vraagt of die ook gegevens opslaat met de spanning eraf dan kijken ze ze je aan of je van een andere planeet komt. (wat overigens misschien wel geldt voor mij :lol:)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Dec 2023, 08:10

OttoVink schreef:Die radio is wel een dingetje bij een "dood" schakelaar. Al je instellingen kwijt!

Klopt, maar dat probleem speelt al veel langer bij tankauto's, die hebben verplicht zo'n "dood" schakelaar (naar ik meen in de + kabel).
Daar plaatsen ze een soort condensator in de voedingskabel van de radio, zodat de radio op die manier spanning blijft houden.
Zo'n radio heeft meestal twee + aansluitingen. Eentje voor constante spanning en eentje die geschakeld kan via het contactslot.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Dec 2023, 10:12

Erik Peters schreef:
OttoVink schreef:Die radio is wel een dingetje bij een "dood" schakelaar. Al je instellingen kwijt!

Klopt, maar dat probleem speelt al veel langer bij tankauto's, die hebben verplicht zo'n "dood" schakelaar (naar ik meen in de + kabel).
Daar plaatsen ze een soort condensator in de voedingskabel van de radio, zodat de radio op die manier spanning blijft houden.
Zo'n radio heeft meestal twee + aansluitingen. Eentje voor constante spanning en eentje die geschakeld kan via het contactslot.

In plaats van een condensator - die gewoonlijk een beperkte capaciteit heeft - kan je ook/beter een kleine accu (bijv. een accupack van 10 NiMH batterijtjes) achter een diode als noodstroomvoorziening maken - dan kan je de normale accu langere tijd afschakelen.   NB  Als je nu toch al die moeite doet, neem dan ook het klokje in het noodstroom-circuit op.

Overigens is zo'n "back-up-accu" ook onderdeel van het (standaard) alarm van de (latere) Defenders:  Een noodstroom-voorziening die ervoor zorgt dat het alarm niet stilvalt door eenvoudig de stroom eraf te halen.   Dat alarm-gedeelte gaat ook af als je de accu op de "verkeerde" manier ontkoppelt.

Groeten MarcS

PS  Er bestaan natuurlijk ook grote(re) condensatoren; die zullen ze vast en zeker niet in een "tank-auto" gebruiken. Met een dergelijke grote condensator kan je gemakkelijker vonken trekken, en/of kortstondig grote stromen, en dus grote hitte opwekken.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 08 Dec 2023, 11:50

Heb inderdaat de aarding van het klokje bij één van mijn RRs op een eigen draadje rechtstreeks op de accu min pool.
Functioneert, maar is mij eigenlijk teveel gedoe bij de andere autos (klokje moet geisoleerd gemonteerd).
Veel radios, ook met CD houden wel geheugen vast.
Ik haalde die dingen vroeger uit sloop autos, meeste 20, 30 jaar oud.
Heb ook nog een stapel voor cassettes als iemand die leuk vind.

Zelf zet ik de aardschakelaar alleen uit als de auto in mijn huis of schuur staat (brandgevaar) of bij lange stilstand.
Gewoon buiten onder de carport doe ik dat niet, zo groot schat ik het risico niet in.
Overigens ook een prettig extra bij hangende startmotor, je kunt dan vlot reageren.
Eén van mijn RR's heeft daar wel eens last van, moet dan weer een klap op het startmotorhuis geven .. :mrgreen:

Terug naar “Techniek”