Is de BFG AT/KO2 een echte winterband?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Is de BFG AT/KO2 een echte winterband?

Berichtdoor Landmarcs » 20 Dec 2023, 16:28

Nog even twee kiekjes, beide nog met de smalle Michelin XPC.

Sneeuwketting - XPC Sneeuw .jpg

Het eerste kiekje toont het "laddertje" dat de sneeuwketting in de sneeuw drukt.
Als je goed kijkt zie je dat ik keurig rechtuit gereden ben ... je ziet de passage van het eerste wiel noog een beetje.
Je begrijpt dat dat "laddertje" heel wat tractie oplevert, en ook een redelijke dwarse grip.
Mbt dat laatste moet je je niet rijk rekenen: heeft iemand diepe sporen in de sneeuw getrokken dan kom je echt maar moeilijk uit die sporen, met wat pech willen dan bovendien de achterwielen niet braaf volgen ... zoiets is helling af overigens vervelender als helling op.   Het liefst zou je dan ook achter sturende wielen willen.
Het beste werkt 't overigens in dit soort sneeuwcondities: semi-vastgereden sneeuw waarin de kettingen goed grip vinden.   Op een verijsde ondergrond is het een nogal oncomfortabel gehobbel, diepe losse sneeuw houdt nogal tegen en geeft maar beperkt grip, en gelaagde slappe, half gedooide, sneeuw is gewoon verraderlijk tot ongeveer onmogelijk (in dergelijke "dooi-omstandigheden' heb je zware kettingen met extra krammen nodig en/of ATB differentieels)

Land Rover - sneeuwkettingen.jpg

Het tweede kiekje toont een situatie waar ik nog wat hoger liever keerde.
Sneeuw tot aan de bumper is toch wat veel van het goede.
Soms moet je keren voordat dat keren geen optie meer is.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jan 2024, 11:47

Als ik de nieuwsberichten uit Zweden hoor dan wil je daar nu de allerbeste winterbanden, en (de allerbeste) sneeuwkettingen, en een heel stevige sneeuwschep .... en sowieso niet op de autoweg in de file staan.

Even een "familie-update":
Hier in Stockholm valt wel steeds sneeuw maar niet zo dat alles ontregeld is, in het OV vallen wel vaak bussen uit en er is nog 2 dm sneeuw voorspeld en temperatuur tussen -15 en -20, nu is het min 9 geloof ik.  Straks gaan we 500kg pellets met de BX halen dus dan weten we meteen meer hoe de wegen zijn …

In Skåne is het erger zoals je heb gezien, voornamelijk de E22 die door vastzittende vrachtauto's wordt geblokkeerd tot vrijdagmorgen is de prognose - dus daar moet je niet zijn.  Het is zo'n weg met 3 banen, om en om twee of een baan in de ene richting met een kabel tussen de rijrichtingen waardoor je nergens heen kan als er voor je een blokkade is.  Een 4x4 helpt dan ook niet.  Maar nu hebben ze vannacht die middenkabel doorgeknipt en kunnen er auto's oversteken, omdraaien en terugrijden.  Met die vrachtauto's die vast zitten omdat ze te slechte banden hebben en geen kettingen om zelf los te komen zullen ze wel t/m vrijdag zoet zijn.

De grote problemen in Zweden zijn nu dus op de 40 km tussen Hörby en Kristianstad, het heuvelt daar al wat meer dan in het echte laagland rond Malmö, het is nog Skåne maar je zit er al in de bossen. Wellicht kozen de vrachtauto's die minder goed geëquipeerd waren juist deze route omdat ie min of meer de Oostzee-kust volgt en daarmee een clementere sneeuwconditie lijkt te beloven.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Jan 2024, 15:21

Er is op tv een programma over bergingswerkers in Scandinavië. Daar zie je met een ergerlijk grote regelmaat chauffeurs die zich op pad laten sturen met ongeschikt materiaal. Tel daarbij op dat ze meestal zelf te lui zijn om de kettingen te monteren als ze ze al bij hebben en je hebt een recept voor file.

En dat is dan nog buiten het extreme weer van nu.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Houston

Berichtdoor Houston » 04 Jan 2024, 17:14

Vaak ook een gebrek aan vakmanschap, als je het mij vraagt. (je op pad laten sturen met verkeerde banden valt daar i.m.o. ook onder)
maar ook verkeerde belading (te weinig gewicht op de aangedreven as) gebrek aan rijvaardigheid, überhaupt de ervaring met rijden in deze omstandigheden en het rijden met standaard 'enkel-assige' trucks zoals in de rest van Europa (behalve GB) gebruikelijk is, zijn vaak de oorzaak van de problemen in die filmpjes.

Zou daar van overheidswege niet tegen opgetreden worden? Ik kan het me bijna niet voorstellen...

Maar die sleepbedrijven verdienen er leuk aan en het zorgt voor leuk entertainment op tv enz.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jan 2024, 18:36

Houston schreef:Vaak ook een gebrek aan vakmanschap, als je het mij vraagt. (je op pad laten sturen met verkeerde banden valt daar i.m.o. ook onder)
maar ook verkeerde belading (te weinig gewicht op de aangedreven as) gebrek aan rijvaardigheid, überhaupt de ervaring met rijden in deze omstandigheden en het rijden met standaard 'enkel-assige' trucks zoals in de rest van Europa (behalve GB) gebruikelijk is, zijn vaak de oorzaak van de problemen in die filmpjes.

Zou daar van overheidswege niet tegen opgetreden worden? Ik kan het me bijna niet voorstellen...

Maar die sleepbedrijven verdienen er leuk aan en het zorgt voor leuk entertainment op tv enz.

Het is naast gebrekkig vakmanschap minstens ook een grenzeloos optimisme.  

In ieder geval in de NO-Franse situatie heb ik verschillende gevallen van deze potentieel fatale combinatie gezien.
Daar in NO-Frankrijk wordt er overigens zo nu en dan ook an overheidswege opgetreden.
Ik kom daar met een zekere regelmaat en dan heb ik een bescheiden (en nogal vergeten) bergmassief in de "achtertuin".   Meermaals meegemaakt dat er dan "ineens" net iets meer (tot heel veel meer) sneeuw valt en de vrachtauto's gewoon de pasweg nemen.   Die pasweg is sowieso afgeraden (kennelijk kunnen ze het gebruik van die weg niet verbieden), beneden aan (maar dan ben je al halverwege) staat dan bovendien een sneeuwkettingen voorwaarschuwing (met "pneu neige admis" onderbord) ... desondanks nemen heel wat vrachtauto's deze weg, hij is volgens de dom-dom korter !!

Wat ik er gezien heb:
+ Gendarmes die een vrachtwagen-combinatie achteruit terug lieten rijden om die in het eerste* dorp te laten keren.
      Het betrof een vrachtwagen+chauffeur uit Zuid-Frankrijk op zomerbanden.     * of zo je wilt laatste
+ Gendarmes die een vrachtwagen-combinatie hadden gestopt om die op sneeuwkettingen te laten wachten.
      Da's vast duur, sowieso kettingen tegen de "dagprijs" en dan ook nog eens minstens 40 km spoedbestelling.
Dus gecontroleerd wordt er wel, althans zo nu en dan.

Maar er waren ook vrachtwagen-combinaties die ongestraft een beijzelde weg zonder kettingen bereden. Ook was er een bocht waar een hele winter een lading stammen was "geparkeerd" omdat de vrachtauto in de bocht was blijven steken.
Of de Duitse vrachtwagen+aanhanger die boven op de col een verkeerde afslag nam en daarmee na een paar kilometers op een niet geveegde weg kwam ... en daar de sleep niet meer gekeerd kreeg.   Ik heb deze man in overweging gegeven om heel voorzichtig over de niet geveegde weg verder te rijden - de weg was de komende kilometers alleen maar dalend - kennelijk had hij dat gedaan, en dat was een verstandige keuze omdat hij anders voor een week ingesneeuwd was geweest.

En een keer 's avonds in een beginnende sneeuwstorm een relatief lichte vrachtauto-combinatie beladen met een 10tal nieuwe auto's die 's avonds de kortste weg nam.   De chauffeur had de laatste 15 kilometers al met de billen knijp had afgelegd omdat zijn licht beladen aangedreven as alsmaar grip verloor. onderaan de echte helling durfde hij niet verder, hij vreesde ergens in een bocht te blijven steken, en dat is bij nacht en ontij (en vooral in een sneeuwstorm) meer dan gevaarlijk. Ik bracht hem naar de meest nabije bewoning om daar te informeren naar de sneeuwruimer: "Die kwam morgen weer", hij heeft zijn combinatie toen toch maar gekeerd want zijn lading nieuwe auto's werd morgen net over de berg verwacht.   In plaats van een leuke kilometer-besparing had hij nu nog een aantal uren voor de boeg   Deze chauffeur vreesde overigens de gendarmes - misschien wel heel terecht.   Blijft zo'n combinatie in een bocht steken en glijdt ie dan ook nog wat ongelukkig opzij dan blokkeert ie de weg en dat niet alleen: een ander verwacht geen vrachtwagen overdwars over de weg, de afloop van een ongeval is dan ongewis, de schuldvraag is dat dan niet.

Overigens kwam ik boven ook een keertje 6x6 leger-trucks tegen .... op zandbanden, en dat terwijl de weg die zij opgereden waren beijzeld was.

Of te wel: je hoeft niet ver om extreme zaken mee te maken.   In Noorwegen heb je het voordeel dat de reddingsdiensten en de bergers/slepers ruimschoots ervaring hebben, hoe het dan in Frankrijk gaat weet ik niet.

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 04 Jan 2024, 21:48

Wij zijn veilig terug uit Zweden.

De heenweg was tot aan Stockholm prima te doen met alleen veel regen onderweg.
Even voorbij Stockholm (huisje was in Värmdö, iets meer oostelijk) werd de regen sneeuw en de wegen gladder.
De laatste paar kilometers waren over een deels onverharde binnen weg en deze was een redelijke ijsbaan geworden.

IMG_3331.jpg

Vanwege het rustige tijdstip besloten heel rustig door te rijden en de sneeuwkettingen niet om te leggen.
Af en toe rechtdoor r(gl)ijden als je aan het stuur draait was verder niet spannend, alles met gepaste rust.
Eenmaal vlakbij het eindpunt (wat later bleek een verkeerd adres doorgekregen geweest te zijn, dus we moesten ook weer terug), stond er een
stadsbus in de greppel, deze had waarschijnlijk toch de gladheid verkeerd ingeschat en was op een schuin stukje van de weg gegleden.

Scherm­afbeelding 2024-01-03 om 17.32.38.jpg

In het besneeuwde pad links van de bus hebben we gekeerd,
en zijn we onderweg in de berm gaan staan om de sleepdienst langs te laten gaan.
Zo konden we een half uurtje later alsnog aanschuiven in het huisje
en hebben we de BBQ aangestoken om eten te maken voor iedereen.

6 - 1.jpeg

De terugweg was andere koek. Onderweg van het huisje, langs Stockholm richting Gothenburg waar we de boot moesten halen.
We kozen voor de E4, maar tussen Norrköping en Jönköping was het weer allerminst fijn om met "tijdsdruk" te rijden.
Ondanks de extreem ruim ingecalculeerde rijstijd, ik houdt liever van wachten voor inchecken dan moeten haasten,
kwamen we in sneeuwbuien en ijzel onderweg waardoor we op halve snelheid konden doorrijden achter sneeuwruimers aan.

Onderweg een keer gestopt voor een warme kop koffie bij een supermarkt plaats met fastfood gelegenheden er bij.
Niet langs de snelweg, maar langs de doorgaande weg in een plaats.
We draaiden het parkeerterrein op en ik denk nog "dat ziet er glad uit als er geen sneeuw geruimd is".
Zelf merkte we daar in onze Disco verder niets van, dus ik dacht dat het misschien toch wel mee zou vallen.

Niets bleek minder waar toen ik buiten met de hond stond te wachten terwijl vrouwlief warm binnen op de koffie wachtte.
Diverse auto's die ook het parkeerterrein op wilde hadden behoorlijke wielspin bij de oprit waar het iets omhoog liep.

Ik vermoed dat we deze hele trip zonder problemen hebben gereden door een combinatie van geluk,
goede banden en gepaste voorzichtigheid. Dit in willekeurige volgorde ;-)

Maar we zijn blij dat we niet gister pas huiswaarts hoefden te gaan.
De huidige omstandigheden zijn inderdaad ernstig, en ook kennissen in Stockholm gaan nu liever de weg niet op.
De trip naar de boot zouden we niet in 1 dag gehaald hebben, ongeacht welke winterbanden of sneeuwkettingen we zouden gebruiken.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2024, 13:49

Redchilly schreef:Wij zijn veilig terug uit Zweden.

....

Ik vermoed dat we deze hele trip zonder problemen hebben gereden door een combinatie van geluk,
goede banden en gepaste voorzichtigheid. Dit in willekeurige volgorde ;-)

Maar we zijn blij dat we niet gister pas huiswaarts hoefden te gaan.
De huidige omstandigheden zijn inderdaad ernstig, en ook kennissen in Stockholm gaan nu liever de weg niet op.

En ... was de Oostzee nog (serieus) dichtgevroren ?   Om prettig en veilig te kunnen schaatsen heb je liever geen sneeuw.

Als ik de meest aannemelijke route zie ben je op ± 3 km langs mijn broertje gekomen.

Nog even het vervolg op het verslag van de "lokale reporter" gister:
"De pelletsinkoop ging, ondanks gele waarschuwing voor 20cm sneeuw vandaag, zonder problemen."

Of te wel in de directe omgeving van Stockholm en met (denk ik) spijkerbanden (of anders goede winterbanden) viel het gistermiddag nog steeds mee.

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 08 Jan 2024, 20:42

Landmarcs schreef:En ... was de Oostzee nog (serieus) dichtgevroren ? Om prettig en veilig te kunnen schaatsen heb je liever geen sneeuw.

We zaten i.d.d. aan een dichtgevroren stuk, maar wel met veel sneeuw er op.
We hebben het niet aangedurfd het ijs op te gaan.

Landmarcs schreef:Als ik de meest aannemelijke route zie ben je op ± 3 km langs mijn broertje gekomen.

Cool! (in meerdere opzichten ;-) )
Wij hebben deze route gereden:

Scherm­afbeelding 2024-01-08 om 20.24.27.png

Landmarcs schreef:
Nog even het vervolg op het verslag van de "lokale reporter" gister:
"De pelletsinkoop ging, ondanks gele waarschuwing voor 20cm sneeuw vandaag, zonder problemen."

Of te wel in de directe omgeving van Stockholm en met (denk ik) spijkerbanden (of anders goede winterbanden) viel het gistermiddag nog steeds mee.

Ik kreeg dit filmpje door, met de opmerking dat ze liever niet op pad wilden gaan:
https://www.dropbox.com/scl/fi/zhpl6wmc ... 5nyes&dl=0

Dat was die woensdag middag, iets boven Stockholm

Terug naar “Kroeg”